افزایش 46 هزار و 822 واحدی شاخص بورس تهران

به گزارش کولو، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه با جهش 46 هزار و 822 واحد روبه رو شد.

افزایش 46 هزار و 822 واحدی شاخص بورس تهران

به گزارش خبرنگاران از فارس، بورس اوراق بهادار تهران امسال به دلیل هجوم سرمایه های سرگردان بازار و استقبال بی نظیر مردم از حضور در بورس، مرتب رکورد می شکند و شاخص بورس هر روز به سمت بالا می رود.

شاخص کل بورس امروز در خاتمه معاملات که نمایانگر معدل قیمت سهام موجود در بازار است، با افزایش 46 هزار و 822 واحد به رقم یک میلیون و 466 هزار و 275 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم و زن امروز 9 هزار و 604 واحد رشد کرده و به رقم 441 هزار و 610 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از 5 میلیون و 487 هزار و 302 میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 5.8 میلیارد سهام حق تقدم و سایر اوراق مالی در قالب بیش از یک میلیون نوبت معامله به ارزش 9 هزار و 542 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین معامله گران بیش از 4 هزار و 884 میلیارد تومان داد و ستد کردند که در مجموع در بورس تهران و فرابورس ایران امروز بیش از 14 هزار و 426 میلیارد تومان خریدو فروش سهام صورت گرفته است.

البته به گفته رئیس سازمان بورس، از حجم معاملات در روز معمولاً حدود 10 درصد نقدینگی جدید بوده و بقیه ناشی از دست به دست شدن سهام موجود در بازار به دست فعالان بازار است.

به گفته برخی کارشناسان، اگر ارزش معاملات روزانه بورس که این روزها همواره بین 14 تا 20 هزار میلیارد تومان می رسد، جذب شرکت های بورسی و فرابورسی شود، می توان امیدوار بود که با جمع آوری نقدینگی سرگردان در بورس و فرابورس رونقی در تولید ایجاد می شود، اما اکثراً در این مورد تردید دارند و می گویند شرکت های بورسی و فرابورسی ابتکارعملی برای جذب نقدینگی به سمت تولید انجام نمی دهند و برای جذب نقدینگی باید از سه روش افزایش سهام شناور شرکت ها در بازار یا از طریق انتشار اوراق مالی جدید و یا صرفنظر کردن از حق تقدم سهام خود، نقدینگی بورس را جمع آوری کرده و برای اجرای طرح های توسعه ای و افزایش تولید اقدام کنند که معمولاً مدیران شرکت های بورسی هم چنین ابتکارعملی به خرج نمی دهند.

این رشد بورس جای نگرانی دارد که برخی کارشناسان می گویند رشد بورس حبابی بوده و رشد شاخص بازار به اندازه رشد اقتصاد و رشد واقعی نیست.

به هر حال با توجه به اینکه این روزها دولت از بالاترین مقام یعنی رئیس جمهور گرفته تا وزیر اقتصاد و دیگران مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت می کنند، از آن طرف باید فکری به حال جذب نقدینگی موجود در بازار سرمایه برای افزایش تولید، افزایش بهره وری در شرکت ها و نوسازی خطوط تولید داشته باشند تا از این فرصت به نحواحسن استفاده شود، وگرنه رشد حبابی می تواند برای آینده بازار خطرناک باشد.

امروز در بورس تهران شاخص کل 3.3 درصد، شاخص قیمت با معیار وزنی - ا رزشی 3.3 درصد، شاخص کل با معیار هم وزن 2.2 درصد، شاخص قیمت با معیار هم وزن 2.2 درصد، شاخص آزاد شناور 3.2 درصد، شاخص اول بورس 3.4 درصد و شاخص بازار دوم بورس 3.8 صدم درصد رشد کرد.

همچنین نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، شستا، گل گهر، پالایش نفت اصفهان و ایران خودرو همگی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بوده اند.

نمادهای پربیننده امروز شامل بانک ملت، ملی مس ایران، بانک تجارت، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان و گلکوزان بوده اند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل فرابورس با افزایش 828 واحد به رقم 16 هزار و 31 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک هزار و 51 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران در فرابورس بیش از 2.6 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 611 هزار معامله و به ارزش 4 هزار و 884 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای گوهرزمین، ذوب آهن، هلدینگ معدنی خاورمیانه، صباتأمین، پتروشیمی تندگویان، فولاد هرمزگان و پتروشیمی مارون همگی در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده اند.

نمادهای پربیننده شامل ذوب آهن اصفهان، بانک دی، سیمان لار سبزوار، کاغذ پارس، سرمایه گذاری میراث فرهنگی و توسعه و عمران استان کرمان بوده اند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1083

به "افزایش 46 هزار و 822 واحدی شاخص بورس تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 46 هزار و 822 واحدی شاخص بورس تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید