اولویت اول اروپا بازگشت آمریکا به برجام است

به گزارش کولو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه ای تاکید نمود که اولویت اول اروپا بازگشت آمریکا به توافق هسته ای برجام است.

اولویت اول اروپا بازگشت آمریکا به برجام است

با ما سفر کنید و با ارزانترین تور اروپا لحظه آخری از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پیتر استانو سخنگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید نمود که اختلافات با ایران باید به وسیله مصاحبه حل گردد.

وی که با شبکه خبری العربیه مصاحبه می کرد در پاسخ به اصرار مجری این شبکه سعودی که مدعی شد ایران تنها چند هفته با دستیابی به سلاح اتمی فاصله دارد، گفت: ایران در حال حاضر به سلاح هسته ای دست نیافته و توافق هسته ای نیز با هدف عدم دستیابی ایران به این سلاح حاصل شده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز اخیرا مدعی شده که تهران ماه ها با توانایی فراوری مواد شکاف پذیر مورد احتیاج برای (ساخت) یک سلاح هسته ای فاصله دارد (اما) اگر به برداشتن محدودیت ها در توافق هسته ای ادامه دهد این مسئله می تواند تنها ظرف چند هفته اتفاق بیفتد.

آمریکا برجام را ترک کرد و ایران همچنان در برجام است

استانو در ادامه این مصاحبه اضافه نمود: توافق هسته ای همچنان زنده و است و این آمریکا است که برجام را ترک کرد و ایران و دیگر اعضا، همچنان در برجام هستند.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: ما احتیاجمند تسریع کوشش ها برای متوقف کردن اقدامات ایران برای دور شدن از تعهداتش در برجام هستیم. با همکاری سه کشور اروپایی به همراه روسیه و چین در کوشش برای بازگرداندن آمریکا به برجام هستیم که بازگشت آمریکا بسیاری از مسائل برای پایبندی ایران به برجام را حل خواهد نمود.

اتحادیه اروپا در کوشش برای بازگرداندن آمریکا به برجام است

این مقام اروپایی تاکید نمود که موضع اتحادیه اروپا کوشش برای بازگرداندن آمریکا به برجام است.

وی اضافه نمود: برجام همچنان موجود است و هر کسی تعهداتی دارد. آمریکا از برجام خارج شد و باید به آن بازگردد. اتحادیه اروپا نیز نقش هماهنگ نماینده در برجام را بر عهده دارد و در حال حاضر اولویت بازگرداندن آمریکا به برجام بوده و اولویت دوم بازگشت ایران به تعهداتش در این توافق است.

استانو در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوال دیگر مجری العربیه که مدعی شد ایران به طور گسترده تعهداتش در برجام را نقض نموده، گفت: موضوع مهم برای ما ارزیابی آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه اتمی ایران است و این آژانس دسترسی کامل به سایت های هسته ای ایران دارد و هنوز توافق برجام به طور کامل از سوی ایران نقض نشده و کوشش ها در حال حاضر برای حل این مسائل است.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه و در واکنش به ادعای مجریه العربیه که گفت به نظر می رسد اتحادیه اروپا طرف ایران را گرفته، گفت: اتحادیه اروپا نه طرف ایران و نه طرف آمریکا قرار گرفته است بلکه در طرف توافق قرار گرفته است و به دنبال ثبات و استقرار در منطقه است.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 از برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام خارج شد و همه تحریم های برطرف شده ذیل این توافق را علیه ایران بازگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته ای را اجرا کرد و به کشور های اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت دارد.

یک سال بعد که دولت های اروپایی نتوانستند به تعهداتشان عمل نمایند جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت طبق مفاد مندرج در توافق هسته ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن موقع به بعد تعهداتش به محدودیت های مندرج در برجام در زمینه غنی سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژ های پیشرفته کنار گذاشته است. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام ها بازگشت پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1451

به "اولویت اول اروپا بازگشت آمریکا به برجام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولویت اول اروپا بازگشت آمریکا به برجام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید