خبرنگاران بیش از سه هزار میلیارد ریال در بخش مکانیزاسیون کردستان سرمایه گذاری شد

به گزارش کولو، سنندج - خبرنگاران - رییس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طی هفت سال خدمت دولت تدبیر و امید با استفاده از تسهیلات بانکی مصوب سه هزار و 839 میلیارد ریال در بخش تجهیز و خرید مکانیزاسیون بخش کشاورزی این استان سرمایه گذاری شد.

خبرنگاران بیش از سه هزار میلیارد ریال در بخش مکانیزاسیون کردستان سرمایه گذاری شد

حسین آقاعزیزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: با استفاده از ای میزان سرمایه گذاری ضریب مکانیزاسیون کشاورزی این استان از 1.72 اسب بخار در هر هکتار به 2.2 اسب بخار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این شاخص پنج دهم اسب بخار از 1.7 اسب بخار میانگین کشوری بالاتر است، اضافه نمود: با توجه به این شاخص، کردستان در کشور ضریب اول در رتبه مکانیزاسیون را دارد و 98 درصد از کشت و برداشت گندم در استان به صورت مکانیزه انجام می شود.

رییس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه نمود: در نتیجه این عملکرد دولت هم اکنون حدود 100 درصد عملیات خاک ورزی، 98 درصد کاشت، 60 درصد داشت، 95 درصد برداشت محصولات کشاورزی (عمدتاً زراعت) در این استان به صورت مکانیزه انجام می شود.

آقاعزیزی با با بیان اینکه بهبود شرایط مکانیزاسیون بخش کشاورزی موجب افزایش کمی و کیفی تولید محصولات و کسب درآمد بیشتر کشاورزان می شود، یادآور شد: با توجه به اینکه 90 درصد تسهیلات مکانیزاسیون در راستای تثبیت اشتغال پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: در نتیجه پرداخت سه هزار و 839 میلیارد ریالی تسهیلات بانکی به متقاضیان این استان از سال 1392 تا انتها سال 1398 چهار هزار و 34 دستگاه تراکتور، 211 دستگاه کمباین، یک هزار و 348 دستگاه ادوات خاکورزی حفاظتی، بذر کار کشت مستقیم و بذرکارهای کشت غلات خریداری و به ناوگان مکانیزه کردستان اضافه شده است.

آقاعزیزی گفت: کردستان دارای 27 هزار دستگاه تراکتور، یک هزار و 31 دستگاه کمباین و 60 هزار دستگاه ادوات کشاورزی است که حدود 60 درصد از این وسایل عمری بالای 25 سال دارند و نیازمند نوسازی هستند که با توجه به این مساله و انجام فعالیت های ترویجی کردستان در چند سال گذشته هواره در رتبه اول جذب تسهیلات این بخش قرار گرفته است.

رییس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه نمود: امسال نیز 920 میلیارد ریال تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون به این استان برای خرید تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی تخصیص یافته است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

استان کردستان دارای 282 هزار هکتار با یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های پیروز در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم حدود 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی حدود 12 درصد است.

کردستان دارای حدود 2 میلیون و 210 هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل است.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1132

به "خبرنگاران بیش از سه هزار میلیارد ریال در بخش مکانیزاسیون کردستان سرمایه گذاری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیش از سه هزار میلیارد ریال در بخش مکانیزاسیون کردستان سرمایه گذاری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید