خبرنگاران تحریم ها علیه سوریه، صلیب سرخ نسبت به فقر میلیون ها تن هشدار داد

به گزارش کولو، تهران - خبرنگاران - کمیته بین المللی صلیب سرخ روز یکشنبه در گزارشی اظهار داشت: شرایط وخیم اقتصادی، تحریم ها علیه ملت سوریه و بحران شیوع بیماری کووید 19 در دهمین سالگرد آغاز مخاصمات در این کشور، میلیونها نفر را بسوی فقیرتر شدن و گرسنگی در سوریه می کشاند.

خبرنگاران تحریم ها علیه سوریه، صلیب سرخ نسبت به فقر میلیون ها تن هشدار داد

آمریکا از 17 ماه ژوئن علاوه بر تحریم های 10 سال گذشته با تصویب قانونی موسوم به قیصر(سزار) تحریم های جدیدی را علیه مردم سوریه اعمال کرده است که موجب کاهش شدید ارزش لیره (پول ملی سوریه) از 500 لیره در برابر هر دلار به 3500 لیره شد که با اقدامات دولت این کشور این فرایند در روزهای اخیر به حدود 2500 لیره رسیده است.

سوری ها در هفته های گذشته به دنبال تصویب قانون قیصر در آمریکا، با برگزاری تظاهرات ضمن حمایت از دولت خود، بر ایستادگی در برابر این تصمیم جدید واشنگتن تاکید کرده اند.

به گزارش دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ از دمشق و ژنو، نیازهای بشردوستانه در سراسر سوریه در زمان حاضر هم عظیم است و این نیازها به سرعت در حال افزایش است و در این میان، شدیدترین بحران مالی از زمان آغاز مخاصمات در این کشور تا به امروز جریان دارد و وضع تحریمهای جدید آمریکا، اوضاع را در شرایط کنونی در سوریه وخیم تر کرده است.

به دنبال شکست تروریست ها در سوریه و پیروزی دولت این کشور با وجود حمایت های همه جانبه آمریکا و برخی کشورهای عربی و غربی از آنان، واشنگتن در ماه گذشته به افزایش تحریم های مالی علیه ملت سوریه و برخی شخصیت های این کشور روی آورده است تا شاید بتواند در انتخابات 2021 سوریه تاثیرگذار باشد.

فیلیپ اشپوئری رییس کنندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در دمشق در این خصوص گفت: علاوه بر یک دهه مخاصمه خاتمه ناپذیر و خشن، مردم سوریه در چند ماه اخیر دچار یک کابوس مالی شده اند. بر اساس یک تخمین محافظه کارانه، اکنون صدها هزار نفر از جمعیت آسیب پذیر این کشور به سوی فقر و گرسنگی رانده می شوند. ما به عنوان کمیته بین المللی صلیب سرخ همراه با هلال احمر سوریه کمکهای خود را به مردم، از جمله به شکننده ترین گروه های مردم، افزایش خواهیم داد.

وی اضافه کرد: ماه ها آشفتگی مالی در کشور همسایه لبنان و عوارض همه گیری ویروس کرونا در کنار تمهیدات اتخاذ شده برای ریشه کن کردن این ویروس در سوریه، باعث افزایش شدید قیمتها و کاهش ارزش لیره شده است.

سرمایه گذاران سوری به دنبال بحران در سوریه، سرمایه های خود را برای ادامه فعالیت به لبنان منتقل کردند که به دنبال بحران مالی در این کشور و مسدود کردن دارایی های برخی افراد در بانک های لبنان برای جلوگیری از خروج آنها بحران در این کشور بر سرمایه گذاران سوری نیز تاثیر گذاشته و علاوه بر این قانون قیصر شامل برخی همسایگاه و دوستان سوریه نیز می شود که با این کشور بخواهند همکاری کنند.

اشپوئری با اشاره به این که این اتفاقات منجر به زنجیره ایی از آثار مختلف بر کسب و کار و درآمد مردم سوریه شده است، اضافه کرد: تقریبا 90 درصد خانواده های سوری که از طرف کمیته بین المللی صلیب سرخ با آنان تماس گرفته شد، از دست دادن شغل یا منابع مالی در ماه های اخیر را گزارش و 70 درصد هم هیچ پس اندازی برای گذر از این شرایط ندارند.

وی اضافه کرد: این بحران مالی در شرایطی رخ می دهد که پیشینه نیازهای فراوان بشردوستانه در سراسر سوریه، از جمله در خطوط مقدم درگیری هر روز باعث خسارات جانی به غیرنظامیان می شود.

وی بر قتل غیرنظامیان، ربودن و باجگیری از آنان توسط گروههای تروریستی در خطوط مقدم درگیری ابراز تاسف و نگرانی کرد.

تروریست ها در سوریه در ده سال گذشته ضمن اشغال نزدیک به 80 درصد از خاک این کشور اقدام به قتل عام شهفرایندان غیرنظامی، ایجاد گورهای دستجمعی و یا ربودن سوری ها کردند که با گذشت این مدت هنوز از سرنوشت شماری از آنان اطلاعی در دست نیست و یکی از موارد مورد تاکید طرف های مذاکره کننده در نشست آستانه بین مخالفان، دولت سوریه با وساطت ایران، ترکیه و روسیه، روشن شدن سرنوشت افراد مفقود شده است.

این مقام صلیب سرخ گفت: بسیار از خانواده های سوری به دلیل سالها جنگ از هم جدا افتاده اند، زنان و بچه ها در اردوگاه های آوارگان هستند و شهرها، مدارس و بیمارستان ها در سوریه ویران شده اند. مردم در نتیجه بارها آوارگی دست جمعی و تلاش مداوم برای زنده ماندن خسته و درمانده شده اند.

وی توضیح داد: امروز بیشتر از هر زمانی دیگری مردم در سراسر سوریه نیازمند کمک های بشردوستانه بی غرض هستند که بر اساس سنجش نیازهای میدانی تامین و به شکلی مستقل به دستشان برسد.

12 میلیون سوری در جریان بحران این کشور در داخل و خارج آواره شدند که 6 میلیون نفر از آنان در سال های اخیر و به دنبال آزادسازی مناطق اشغالی، به خانه های خود بازگشته و مابقی به خاطر برخی کارشکنی های آمریکا برای دریافت امتیاز برای مخالفان، همچنان آواره هستند.

فابریزیو کاربونی مدیر منطقه خاورمیانه و نزدیک کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز در این خصوص گفت: ما به سرعت نیازمند دسترسی مناسب و غیرسیاسی به تمام کسانی هستیم که درگیر مخاصمه در سوریه هستند؛ عدم وجود این دسترسی هر روز به قیمت جان انسانها تمام می شود. استان ادلب نمونه ای از این بحران ادامه دار و عمیق در این کشور است. کمیته بین المللی صلیب سرخ نیازمند دسترسی برای افزایش فعالیتهایش در کنار سایر شرکای خود در نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است. سوری ها نمی باید گروگان تعارضات سیاسی و تاخیرهای مرگبار در راه ارایه کمکهای نجات بخش باشند.

تروریست ها در سال های اخیر بارها از مردم به عنوان سپرانسانی هنگام درگیری با ارتش سوریه استفاده کرده اند و با پناه دریافت در خانه های مردم تلاش می کنند تا از حملات ارتش سوریه و روسیه خود را زنده نگهدارند.

مانند میلیونها سوری در سایر مناطق این کشور، باور بر این است که چهار میلیون نفر در منطقه ادلب برای چندمین بار آواره شده اند. در سوریه، تعداد آوارگان حداقل 6 میلیون نفر است. میلیونها نفر دیگر هم در کشورهای همسایه و خارج از این کشور آواره هستند.

آمریکا و کشورهای غربی و عربی تلاش دارند تا از آوارگان به دنبال شکست های خود جهت دریافت امتیازات سیاسی برای مخالفان دولت قانونی دمشق استفاده کنند و به همین خاطر مسائلی را برای بازگشت آنان ایجاد کرده و دولت سوریه نیز بارها بر آمادگی برای فراهم کردن برخی نیازهای آنان به منظور بازگشت شان تاکید کرده است.

کاربونی اضافه کرد: سرنوشت کسانی که بعد از آوارگی به سرزمین خود باز می گردند، موجب نگرانی عظیم است. طی یک سال اخیر، حدود 500 هزار نفر از آوارگان داخلی و خارجی به خانه های خود در سوریه بازگشته اند. این افراد شجاعانه خطرهای عظیم ناشی از زمین های آلوده به مین و تسلیحات و زیرساختهای ویران را به جان خریده اند تا زندگی و جامعه خود را از نو بسازند. به عنوان بخشی از پشتیبانی گسترده برای بازسازی پایدار تمام سوریه، این مردم باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: سرنوشت کسانی که خانواده هایشان هنوز منتظر بازگشتشان هستند، موضوع حیاتی دیگری در سوریه امروز است. برای دهها هزار خانواده ایی که بستگان مفقود دارند، بازسازی زندگی به طور خاصی سخت است. علاوه بر آن این خانواده ها با نیازهای مضاعف مالی، اداری، قانونی، روانشناختی و روانی- اجتماعی حاصل از مفقود شدن اعضای خانواده شان روبرو هستند.

مدیر منطقه خاورمیانه و نزدیک کمیته بین المللی صلیب سرخ تاکید کرد: واکنشی قوی از سوی جامعه جهانی، طرفین درگیری و گروه های بشردوستانه می تواند به نیازهای خانواده های سوری از قبیل حق آگاهی از سرنوشت عزیزانشان پاسخ دهد.

در ماههای پیش رو، کمیته بین المللی صلیب سرخ، همراه با هلال احمر سوریه و سایر شرکای نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، عملیات بشردوستانه خود را در سوریه افزایش خواهند داد تا ضمن ادامه فعالیت های محوری نجات بخش، از گروه های آسیب پذیر از پس لرزهای بحران مالی پشتیبانی کنند.

فعالیت های محوری صلیب سرخ جهانی شامل انجام تعمیرات اضطراری زیرساخت های آبرسانی، توزیع خوراک و غذای گرم به صورت روزانه به نیازمندان و پشتیبانی از خدمات درمانی جوامع و اردوگاه های آوارگان سوری است.

آمریکا درست در زمانی قانون قیصر را بعد از شش سال تاخیر تصویب کرد که سوریه به دنبال آزادسازی مناطق اشغالی به دنبال جلب و جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی به منظور ترمیم و بازسازی زیرساخت ها در این کشور برای فراهم شدن زمینه اشتغال و بازگشت آوارگان بود.

سوریه از اسفند ماه 1389 درگیر بحران ناشی از حمایت برخی از همسایه@ها و کشورهای غربی و عربی از تروریست هایی از 120 کشور جهان است و این روزها ویروس و بیماری کرونا نیز به مسائل مردم سوریه به خصوص در اردوگاه های آوارگان در مناطق شمالی این کشور اضافه شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1105

به "خبرنگاران تحریم ها علیه سوریه، صلیب سرخ نسبت به فقر میلیون ها تن هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تحریم ها علیه سوریه، صلیب سرخ نسبت به فقر میلیون ها تن هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید