خبرنگاران رییس شورای شهر شیراز:مستندات ردصلاحیت داوطلبان شوراها اعلام گردد

به گزارش کولو، شیراز-خبرنگاران-رییس شورای اسلامی شهر شیراز با انتقاد از آنچه رد صلاحیت گسترده اعضای اصلاح طلب شوراهای شهر بدون اعلام دلایل و مستندات قانونی نامید گفت: هیات های نظارت مسئول این رویه هستند و باید دلایل ردصلاحیت ها را به صورت مستند اعلام نمایند.

خبرنگاران رییس شورای شهر شیراز:مستندات ردصلاحیت داوطلبان شوراها اعلام گردد

سید عبدالرزاق موسوی پنجشنبه نهم اردیبهشت 1400 با ارسال متنی به رسانه ها اضافه نمود: امروز مسؤولیت تاریخی اصلاح این رویه خلاف قانون و مصلحت مردم، بر عهده هیأت های نظارت استانی و مرکزی است.

وی با اشاره به اعلام نتایج آنالیز صلاحیت های داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراها توسط هیأت های اجرایی و نظارت در روز پنجشنبه گفت: بنا بر گزارش هایی که در اختیار داریم، صلاحیت اکثریت قریب به اتفاق اعضای اصلاح طلب فعلی شوراهای اسلامی در شهرهای مختلف به ویژه کلان شهرها، رد شده است ازجمله در شیراز و اصفهان که تمام اعضای اصلاح طلب و در تهران همه به جز تنها دو نفر، رد صلاحیت شده اند.

موسوی گفت: سیاست های نظام مبتنی بر مشارکت حداکثری با حضور گروه ها و جریان های مختلف سیاسی و اجتماعی است اما متأسفانه امروز در عمل شاهد هستیم که چنین نیست و این موضوع ضربات جبران ناپذیری به تمام جامعه و کشور وارد می آورد.

وی با بیان اینکه عمده موارد رد صلاحیت با استناد به دو بند ج و د از ماده 30 قانون شوراها اجرا شده است؛ اضافه نمود: این در حالی است که در هر دو مورد علاوه بر جنبه های سیاسی و اجتماعی، ایرادات اساسی از منظر حقوقی و قانونی نیز وارد است.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به قانون رسیدگی به شکایات مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه، گفت: در خصوص بند ج قانون به صراحت می گوید هیأت نظارت می بایست مستندات و دلایل رد صلاحیت داوطلب را به صورت مکتوب اعلام کند؛ این قانون نمی گوید که صرفاً جمع بندی هیأت اجرایی یا نظارت اعلام گردد بلکه باید دلایل و مستنداتی که منجر به تشخیص فاقد بند ج بودن است، به داوطلب ابلاغ گردد تا فرد بداند برای اعتراض به این رأی، چه دفاعیه ای را باید تهیه کند.

وی با اشاره به بند د ماده 30 قانون شوراها مبنی بر ابراز وفاداری به قانون اساسی، گفت: این بند نیز به صراحت از کلمه ابراز استفاده می نماید و بنابراین اینکه داوطلب ذیل فرم ثبت نام را که حاوی بند وفاداری به قانون است امضا می نماید، خود ابراز محسوب می گردد با این صراحت قانونی، برای من عجیب است که مجریان و ناظران قانون دنبال چه چیز دیگری فراتر از قانون می گردند؟!

وی اضافه نمود: ضمن اینکه در خصوص همین بند هم با فرض اینکه آقایان اصرار داشته باشند که باید التزام داوطلب احراز گردد، پس حتماً باید دلایل و مستندات کتبی نیز اعلام گردد.

موسوی گفت: با اظهار تأسف از رفتارهای خلاف قانون و مصلحت مردم و کشور باید بگویم مگر می گردد فردی را از حقوق قانونی خود ازجمله حق انتخاب شدن و انتخاب کردن محروم کرد و دلایل و مستندات این محرومیت را هم به او اعلام نکنیم؟!

رییس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به این گفته که هیات ها فراجناحی عمل کردند فت: وقتی به صورت کاملاً آشکار در شورای اسلامی شهرهای زیادی ازجمله کلان شهرهای شیراز یا اصفهان تمام اعضای یک جریان را کامل حذف می نمایند، چه کسی می تواند باور کند که سیاسی و جناحی عمل نمی گردد؟

موسوی با بیان اینکه نتیجه این نوع اقدامات کاهش اعتماد و مشارکت عمومی خواهد بود، اضافه نمود: هیأت نظارت استان و هیأت مرکزی انتخابات شوراها باید نشان دهند که در صندلی نمایندگان مردم و ناظر بر آنالیز صلاحیت های افراد، نگهبان و مدافع قانون و حقوق مردم هستند؛ همانطور که در قانون برای این هدف سوگند یاد نموده اند.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: این مسؤولیت تاریخی بر عهده هیأت های نظارت استانی و مرکزی انتخابات است که به ویژه امروز که کشور بیش از هر زمان دیگری احتیاج به مشارکت عمومی ازجمله نمایندگان همه جریان های سیاسی و اجتماعی دارد، این فرایند خلاف قانون را اصلاح کند.

موسوی بیان نمود: به اعتقاد ما اینکه در این شرایط مسائل دیگری را بر مردم اضافه و تحمیل کنیم، خدمت به مردم و کشور نخواهد بود.

روح الله نجابت رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان فارس پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: افراد براساس مواد قانونی تایید و یا رد صلاحیت شده اند،یک هزار و 851 نفر برای رقابت در انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای استان فارس تایید صلاحیت شدند.

وی با بیان اینکه حدود 800 نفر از ثبت نام نمایندگان انتخابات شوراهای اسلامی شهر در فارس توسط هیات اجرایی و حدود 300 نفر نیز توسط هیات نظارت رد صلاحیت شدند گفت: شرعا برخود حرام می دانم که در آنالیز صلاحیت افراد غیر از نگاه حرفه ای و تخصصی چیزی را دخیل کنم.

او گفت: امروز پنجشنبه اولین روز رسیدگی به شکایات ردصلاحیت شدگان انتخابات شوراهای اسلامی شهرها است که این فرآیند تا 12 اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری 28 خرداد 1400 در سراسر کشور برگزار می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1618

به "خبرنگاران رییس شورای شهر شیراز:مستندات ردصلاحیت داوطلبان شوراها اعلام گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رییس شورای شهر شیراز:مستندات ردصلاحیت داوطلبان شوراها اعلام گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید