خبرنگاران سفیر ایران در افغانستان: سفر عبدالله به تهران سازنده بود

به گزارش کولو، کابل - خبرنگاران - بهادر امینیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اعلام نمود که سفر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به تهران سازنده بود و دو طرف در باره نگرانی از سوء استفاده بیگانگان از فرایند صلح این کشور بحث و گفتگو کردند.

خبرنگاران سفیر ایران در افغانستان: سفر عبدالله به تهران سازنده بود

برای سفر با تور پوکت تابستان 1400 همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

سفیر ایران در افغانستان روز چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرنگاران در کابل گفت که افغانستان به عنوان یکی از همسایگان مهم که همسایه بلافصل فرهنگی، استراتژی و تمدنی ایران هست، همواره از اهمیت فوق العاده برای ایران برخوردار است. همچنین تمام تحولات در افغانستان تاثیر مستقیم بر ایران دارد و ایران همواره از صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان حمایت می نماید.

امینیان تأکید کرد که با توجه به تحولاتی که در مذاکرات بین افغانستانی اتفاق می افتد، ما این اتفاقات را از نزدیک دنبال می کنیم و همواره از برقراری صلح بین گروه های افغانستانی و مردم افغانستان حمایت کردیم.

سفیر ایران گفت که ما همواره امیدوار بودیم مردم افغانستان بدون دخالت و حضور خارجی ها بتوانند مسائل خود را حل نمایند.

به گفته وی، عبدالله عبدالله به عنوان رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در یکی از برنامه های خود به منظور جلب همکاری همسایگان برای ایجاد حمایت منطقه ای در جهت مقابله با جریان های ضد صلح، کوشش می نماید.

وی گفت که ایران همواره از مذاکراتی که با راهنمایی دولت افغانستان باشد، حمایت نموده و گفته است که این موضوعات باید در داخل و توسط مردم این کشور حل گردد.

امینیان اضافه نمود، خوشبختانه عبدالله عبدالله در سفری که به ایران داشت، مذاکرات خوبی با مقامات ایران داشتند و نظرات جمهوری اسلامی ایران و دغدغه های موجود را شنیدند و یکی از مسائل عمده در این مذاکرات مداخله بیگانگان و طرح هایی است که می تواند برای آینده افغانستان بسیار مخرب باشد.

سفیر ایران اضافه نمود، ما همواره از مذاکره حمایت کردیم و گفتیم که مسائل افغانستان باید تنها به وسیله گفت وگو بین طرف های افغانستانی حل و فصل گردد و طالبان به عنوان یک حقیقت و بخشی از جامعه افغانستان باید در جریان صلح و مذاکرات قرار بگیرد و در چارچوب هایی که مشخص می گردد به نتیجه برسند.

سفیر ایران در کابل، سفر عبدالله به تهران را در تقویت این دیدگاه خوب و موثر ارزیابی کرد و اضافه نمود: نگرانی که ما در قبال افغانستان داریم نگرانی هایی است که مردم افغانستان و همین طور نخبگان این کشور هم دارند.

به باور وی، در مذاکراتی که آمریکا با طالبان انجام داد ابعاد پنهانی و بخش هایی وجود دارد که نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها نیز نگرانی بوجود می آورد.

امینیان گفت که خود دولت افغانستان نیز این نگرانی را دارد و ما تأکید کردیم که مباحث باید خیلی شفاف باشد و آنچه که باید اصل قرارگیرد، مصالح و مذاکرات خود مردم افغانستان است و نباید بیگانگان در این مسئله دخالتی داشته باشند.

سفیر ایران گفت که این نگرانی در ایران وجود داشته و هنوزهم وجود دارد و فقط مخصوص ایران هم نیست.

امینیان تأکید کرد که از ابتدا شعار و موضع ما در قبال صلح افغانستان این بود که از مذاکراتی که دولت افغانستان در آن شرکت کند و خود دولت افغانستان مالک آن باشد، حمایت می کنیم.

وی اضافه نمود: الان هم ما از این مذاکرات که توسط دولت افغانستان صورت می گیرد، حمایت می کنیم.

امینیان در باره عدم شرکت ایران در مراسم افتتاحیه نشست دوحه گفت که علت شرکت نکردن ما چنانچه به دولت افغانستان نیز گفته ایم، برای مخالفت با دولت و مردم افغانستان نیست. در آنجا کشورهایی خارج از منطقه کوشش می کردند از این شرایط در جهت منافع انتخاباتی خود سوء استفاده نمایند و این موضوع باعث شد ما در برنامه شرکت نکنیم.

به گزارش خبرنگاران، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان روز یکشنبه (27 مهرماه 99) در سفری سه روزه برای ملاقات و گفت وگو با مقام های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران درباره راه های گسترش روابط دو جانبه و صلح و ثبات افغانستان در صدر یک هیات سیاسی و مالی بلندپایه وارد تهران شد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در تهران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و رضا اردکانیان وزیر نیرو ملاقات و درباره فرایند مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان، مناسبات دوجانبه و آخرین تحولات منطقه ای گفت وگو کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1280

به "خبرنگاران سفیر ایران در افغانستان: سفر عبدالله به تهران سازنده بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سفیر ایران در افغانستان: سفر عبدالله به تهران سازنده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید