راه اندازی 200 مرکز آموزش زبان و ادبیات فارسی در سراسر جهان خبرنگاران

به گزارش کولو، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: حدود 200 مرکز آموزش زبان و ادبیات فارسی، ایران شناسی و خاورمیانه شناسی را در جهان راه اندازی نموده ایم و با 65 کشور مختلف ارتباط سیستماتیک داریم.

راه اندازی 200 مرکز آموزش زبان و ادبیات فارسی در سراسر جهان خبرنگاران

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، در برنامه نشست سالانه معاونت زبان فارسی و ایران شناسی در خارج از کشور که صبح امروز 16 اسفند ماه 99 به صورت مجازی و حضوری برگزار گردید؛ گفت: در حال حاضر 58 هزار و 200 دانشجوی خارجی در دانشگاه های داخل کشور در حال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه همه این دانشجویان که به زبان فارسی تحصیل می نمایند سرمایه های بزرگ کشور ما در سرتاسر جهان هستند؛ اضافه نمود: توسعه زبان علمی فارسی در جهان و در منطقه قابل توجه است و در صدد هستیم زبان فارسی را در سطح منطقه به عنوان زبان علمی راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: امروز در جمهوری اسلامی ایران هر فردی از هر جای جهان که قصد بورسیه برای تحصیل در کشور را داشته باشد حتماً آن ها را پذیرش می کنیم که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل ادامه داد: در سال 2020 حدود 72 هزار مدرک علمی از دانشمندان ایرانی به ثبت رسیده است و این حجم بزرگ از علم که بسیاری از آن به زبان و ادبیات فارسی تهیه شده مبنای ما برای این موضوع است که بتوانیم زبان فارسی را به عنوان یکی از زبان های علمی در سطح منطقه در مرحله اول راه اندازی کنیم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تاکید نمود: آنالیز های لازم نشان می دهد که بهترین عالمان و دانشمندان کشور های همسایه در دانشگاه های ایران تحصیل نموده اند و این موضوع بسیار مهم بوده و باید از صندلی علمی کشور تقدیر گردد.

وی با بیان اینکه 8 هزار و 930 نفر در دانشگاه های خارج از کشور در حال تحصیل زبان فارسی در مقاطع مختلف هستند؛ اظهار کرد: این آمار ها اخیراً توسط وزارت امور خارجه از کشور های مختلف به وزارت علوم ارسال شده است که برای ما مهم بوده و حدود 200 مرکز آموزش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی و خاورمیانه شناسی را در سراسر جهان راه اندازی نموده ایم و با 65 کشور مختلف ارتباط سیستماتیک داریم.

سالار آملی توضیح داد: تا دو سال گذشته آزمون استانداردی برای ورود دانشجویان خارجی به دانشگاه های ایران برای تحصیل در رشته زبان فارسی نداشتیم، اما امروزه به همت مسئولان این آزمون استانداردسازی شده است.

وی بیان نمود: در حال حاضر 2300 زبان آموز فارسی در دانشگاه های کشور مانند اصفهان، کردستان، همدان، فردوسی مشهد، تربیت مدرس، پیغام نور و شهید چمران اهواز مشغول فراگیری زبان و ادبیات فارسی هستند که نشان دهنده کوشش عمده جامعه دانشگاهی برای اثرگذاری بر فرهیختگان جهانست.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اضافه نمود: در بخش زبان و ادبیات فارسی نهاد های مختلفی مانند بنیاد سعدی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت امور خارجه، انجمن های علمی مرتبط با زبان و ادبیات فارسی مشغول کار هستند و ما به راستی قدر همه آن ها را می دانیم و آمادگی کامل همکاری را با همه آن ها داریم.

سالار آملی توضیح داد: دانشگاه به عنوان محیط یک پارچه باید متولی همکاری با دانشگاه های خارج از کشور باشد تا بتوانیم بازدهی افزون تری داشته باشیم، حدود 200 کرسی در جهان داریم که باید با همه آن ها در ارتباط باشیم و کتاب و فضای تدریس مجازی را برای آن ها فراهم کنیم.

وی در انتها اظهار داشت: حدود 600 دانشجوی خارجی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران تحصیل زبان و ادبیات فارسی می نمایند و این افراد در زمان بازگشت به کشور خود باید بار سنگین توسعه زبان و ادبیات فارسی را به صورت همه جانبه توسعه دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1517

به "راه اندازی 200 مرکز آموزش زبان و ادبیات فارسی در سراسر جهان خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی 200 مرکز آموزش زبان و ادبیات فارسی در سراسر جهان خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید