سن مناسب برای سنجش پوکی استخوان

به گزارش کولو، پوکی استخوان تهدید جدی برای سلامت بسیاری از زنان به خصوص در دوران یائسگی به حساب می آید.

سن مناسب برای سنجش پوکی استخوان

به گزارش خبرنگاران، به گفته متخصصان، پوکی استخوان که با شنمایندگی و ضعیف شدن استخوان ها همراه است سال ها پیش از شروع دوران یائسگی شروع می گردد.

همچنین زمانیکه تراکم استخوان ها کاهش پیدا می نماید اما به سطح پوکی استخوان نزدیک نیست بیمار به عارضه استئوپنی (بیماری پیشگام پوکی استخوان) دچار شده است.

آمارها نشان می دهد که در آمریکا بیش از 33 میلیون زن و مرد بالای 50 سال به استئوپنی مبتلا هستند درحالیکه 10 میلیون نفر پوکی استخوان دارند.

به رغم این آمار، اسکن DEXA که نوعی تست بدون درد برای سنجش تراکم استخوانی با اشعه ایکس است اغلب برای زنان تا سن 65 سالگی و زمانیکه بدن به دریافت داروهای استخوان ساز احتیاج دارد توصیه نمی گردد.

و در خصوص مردان نیز احتمال ابتلا به پوکی استخوان تا سن 80 سالگی افزایش پیدا نمی نماید اما حتی پس از این سن نیز دستورالعملی برای انجام معاینات لازم در مردان سالخورده وجود ندارد.

در چنین شرایطی، این پرسش مطرح است که چه سنی مناسب ترین زمان برای انجام تست های سنجش پوکی استخوان است؟

به گفته پزشکان عواملی چون شکستگی استخوان پس از سن 45 سالگی، کوتاه شدن قد، خمیده شدن پشت یا درد ناگهانی و بی دلیل کمر از فاکتورهایی است که انجام تست های سنجش پوکی استخوان پیش از 65 سالگی را ضروری می نمایند.

همچنین در صورتیکه از وضعیت سلامت کامل برخوردارید اما در خصوص سلامت استخوان ها یا فاکتورهای خطرزای مربوط با پوکی استخوان نگران هستید با پزشک در خصوص انجام زودتر این تست ها مشورت کنید.

فاکتورهایی همچون وزن و قد احتمال شکستگی استخوان ها را افزایش می دهند. زنان خیلی لاغر بیشتر در معرض خطر قرار دارند. عدم برخورداری از فعالیت های جسمی، استعمال سیگار، مصرف مواد الکلی و نیز سابقه خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان از دیگر فاکتورهای خطرزا به حساب می آیند.

علاوه بر این، ابتلا به بعضی بیماری ها و مصرف انواعی از داروها که با خطر فزاینده پوکی استخوان همراه هستند خطر شکستگی را افزایش می دهند.

به گزارش هلث دی نیوز، برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است رژیم غذایی حاوی مواد غذایی سرشار از کلسیم باشد. همچنین تامین ویتامین D مورد احتیاج بدن به وسیله قرار دریافت در معرض نور خورشید یا مصرف مکمل ها توصیه می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 157

به "سن مناسب برای سنجش پوکی استخوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سن مناسب برای سنجش پوکی استخوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید