عدنان الزرفی مامور تشکیل کابینه عراق شد

به گزارش کولو، رئیس جمهور عراق رسما عدنان الزرفی استاندار پیشین نجف اشرف و دبیرکل حزب الوفاء العراقیه را مامور تشکیل کابینه کرد.

عدنان الزرفی مامور تشکیل کابینه عراق شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبرگزاری رسمی عراق (واع) لحظاتی پیش از نخست وزیری عدنان الزرفی برای دوره انتقالی اطلاع داد.

بر اساس این گزارش برهم صالح رئیس جمهور عراق، امروز (سه شنبه 17 مارس)، طی حکمی رسما عدنان الزرفی را مامور تشکیل کابینه کرد.

در این حکم ریاستی که با استناد به بند پنج ماده 76 قانون اساسی عراق، صادر شد آمده است:

اول: عدنان عبدخضیر عباس الزرفی نخست وزیر مامورتشکیل کابینه و معرفی وزرای خود و ارائه اسامی آن ها به مجلس برای دریافت رای اعتماد طی حداکثر سی روز پس از صدور این حکم است.

دوم: این حکم از زمان صدور اجرایی و در روزنامه رسمی منتشر می گردد.

تاریخ این حکم 21 رجب 1441 مطابق با 16 مارس 2020 است.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق، برهم صالح پس از تفویض این حکم خطاب به الزرفی گفت: عراق شایسته بهترین هاست و ملت آن فداکاری های بزرگی برای دستیابی به زندگی آزاد و با عزت و آینده ای درخشان و امیدبخش برای همه نسل ها نموده است.

در پی ناکامی کمیته هفت نفره نمایندگان گروه های شیعی عراق برای انتخاب نام نامزد نخست وزیری آینده عراق در روز دوشنبه (دیروز - 16 مارس) که آخرین فرصت فراکسیون بزرگتر مجلس برای معرفی نخست وزیر بود، بعضی منابع از نخست وزیری احتمالی عدنان الزرفی به عنوان رئیس فراکسیون مجلسی النصر در مجلس عراق اطلاع داده بودند و انتظار می رفت که دیشب، صالح او را برای این پست معرفی کند، اما این امر تا به امروز به دلایلی نامشخص به تاخیر افتاد.

کشور عراق از یکم اکتبر (نهم مهر ماه) در شرایط نا آرامی به سر می برد و معترضان عراقی در شهر های عمدتا شیعه نشین خواهان مبارزه با فساد و برطرف ناکارآمدی دستگاه های اجرایی شده اند. به دنبال این اعتراضات، عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق درخواست استعفای خود را به مجلس عراق ارائه کرد مجلس عراق نیز درخواست وی را پذیرفت.

پس از عبدالمهدی، برهم صالح رئیس جمهور عراق، پس از کش وقوس های فراوان، محمد توفیق علاوی را مامور تشکیل کابینه عراق کرد.

اما وی نیز شامگاه یکشنبه (یازدهم اسفند ماه) پس از به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای مجلس در نشست آن روز برای رای اعتماد به کابینه وی، در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه اظهار داشت و صالح هم به دنبال آن اظهار داشت که طی 15 روز و بر اساس بند 75 قانون اساسی گزینه دیگری را برای تشکیل کابینه معرفی خواهد نمود.

این مهلت 15 روزه، دیروز (دوشنبه-16 مارس) به انتها رسید و جریان حکمت و ائتلاف سائرون از کمیته هفت نفره نمایندگان گروه های شیعی عراق برای انتخاب نام نامزد نخست وزیری آینده عراق خارج شدند و پس از مناقشه درباره پرونده 17 نفر برای تصدی این پست، تاکید کردند که در آخرین ساعات به جامانده به مهلت قانونی نتوانستند به توافقی در این خصوص دست یابند.

بیوگرافی نخست وزیر جدید عراق

عدنان عبدخضیر الزرفی متولد 1966 در نجف اشرف است.

تحصیلات

دارای مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری فقه اسلامی از دانشگاه کوفه و دانشکده فقه و کارشناسی امنیت و برنامه ریزی راهبردی از دانشکده امنیت و دفاع بغداد است.

فعالیت و کارنامه سیاسی

الزرفی در حال حاضر نماینده مجلس عراق و دبیرکل حزب حرکه الوفاء العراقیه است که دارای 8 کرسی در شورای استانداری نجف و دو کرسی در مجلس عراق است.

وی در سال های 2004 تا 2005، 2009 تا 2012 و 2012 تا 2014 استاندار نجف بود. از سال 2006 تا 2009 نیز معاون اداره اطلاعات در وزارت کشور عراق بود.

نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، در سال های 2003 تا 2004 عضو تیم بازسازی و عمران عراق بود. در سال 2006 عضو شورای استانداری و رئیس فراکسیون الوفاء للنجف بود.

الزرفی در سال 1983 به عضویت حزب الدعوه الاسلامیه درآمد و در سال 1988 به حبس ابد محکوم شد و به زندان ابوغریب انتقال یافت. اما در22 فوریه 1991 پیروز به فرار شد. از اول مارس این سال به انتفاضه الشعبانیه در نجف اشرف پیوست و طی این انتفاضه سه بار زخمی شد. او حزب الوفاء العراقیه را در سال 2004 تاسیس کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 892

به "عدنان الزرفی مامور تشکیل کابینه عراق شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدنان الزرفی مامور تشکیل کابینه عراق شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید