عملیات بازار باز نظام بانکی را سروسامان می دهد

به گزارش کولو، عملیات بازار باز از روز شنبه آغاز می گردد. روز گذشته، مراسم رونمایی از آن آغاز شد و حالا رئیس کل بانک مرکزی توضیحات کوتاهی درباره این عملیات بیان نموده است.

عملیات بازار باز نظام بانکی را سروسامان می دهد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ ارزان تراکت از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ تراکت های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی امروز در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به رونمایی از عملیات بازار باز، نوشت: بانک مرکزی ازاین پس و به تدریج با خریدوفروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت، این ابزار مهم سیاست گذاری پولی را به کار خواهد گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی در این یادداشت تشریح کرد: بر اساس وعده ای که در ابتدای حضورم در بانک مرکزی داده بودم، سازوکار جدید سیاست گذاری پولی رسماً رونمایی شد. عملیات بازار باز بنا به تعریف متداول آن، خریدوفروش اوراق قرضه با بدهی دولت و به ویژه اوراق بدهی کوتاه مدت از قبیل اسناد خزانه با بانک ها و مؤسسات اعتباری است.

وی ادامه داد: به طورمعمول، امروزه بانک های مرکزی عملیات بازار باز یا خریدوفروش اوراق را برای دست یابی به اهداف اقتصاد کلان خود، یعنی کنترل تورم و ثبات رشد مالی انجام می دهند و برای آنکه قادر باشند نرخ تورم و سطح فراوری را در جهت مطلوب و موردنظر خود تحت تأثیر قرار دهند، نیاز به یک واسط یا هدف میانی دارند که امکان کنترل قابل توجه آن را داشته باشند.

همتی با تأکید بر استفاده از نرخ سود بازار بین بانکی نوشت: متغیری که امروزه بانک های مرکزی به عنوان واسطه و هدف میانی برای دستیابی به تورم و فراوری مطلوب از آن استفاده می نمایند، نرخ سود بازار بین بانکی است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز ازاین پس و به تدریج با خریدوفروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت، این ابزار مهم سیاست گذاری پولی را به کار خواهد گرفت.

عملیات بازار باز با کنار گذاشتن سیاست معین دستوری نرخ سود بانکی، اجازه می دهد نرخ سود در کانال مشخصی نوسان داشته باشد و همچنین نظام بانکی کشور را سروسامان دهد.

فرآیند عملیات بازار باز به این صورت است که در مواقع افزایش یا کاهش تقاضای ذخایر بانک ها که احتمال انحراف نرخ سود بازار بین بانکی (قیمت ذخایر) از میزان هدف گذاری وجود دارد، بانک مرکزی به وسیله خرید یا فروش اوراق بهادار و عرضه یا جمع آوری ذخایر، نرخ سود بازار را به نزدیک نرخ سیاستی هدف گذاری شده راهنمایی می نماید.

روز گذشته هم زمان با پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی، سامانه معاملاتی عملیات بازار باز رونمایی شد. همتی در این مراسم نیز گفت: این کار به ما یاری خواهد نمود تا سیاست گذار و نظام سیاست گذاری پولی کشور را دچار تغییر و تحول عمده کنیم و نگرانی هایی که تابه حال در خصوص اضافه برداشت و برداشت های بین بانکی و بازار بین بانکی وجود داشت، از میان برداریم.

به گفته وی، با اجرای عملیات بازار باز به سمتی پیش خواهیم رفت که آنچه در بانک های مرکزی مدرن جهان برای اعمال سیاست های پولی عمل می گردد، اجرایی گردد که نتایج مثبت آن به تدریج نمایان خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 702

به "عملیات بازار باز نظام بانکی را سروسامان می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات بازار باز نظام بانکی را سروسامان می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید