نبرد با غول کنکور از خانه مادربزرگ ، پویش طرحی برای لبخند کتاب برای دانش آموزان نیازمند جمع آوری می نماید

دانشجوی علوم پزشکی همدان از اقدام سه ساله خود برای جمع آوری کتاب های یاری تحصیلی دست دوم برای دانش آموزان نیازمند می گوید؛ اقدامی که در دانشگاه تبدیل به پویش طرحی برای لبخند شده است.

نبرد با غول کنکور از خانه مادربزرگ ، پویش طرحی برای لبخند کتاب برای دانش آموزان نیازمند جمع آوری می نماید

گروه دانشگاه خبرنگاران- اعظم ذوالفقاری منظری؛ * کنکور که غول شد، گروه ها و افرادی راه چاره برای مبارزه با این غول طراحی کردند و به سربازان جبهه این نبرد آموزش دادند. تبلیغ کردند و غول کنکور را مهیب تر و ترسناک تر از آنچه بود، نشان دادند. موسسه های کنکور تأسیس شدند و گردانندگان این موسسات آموزش های خود را تبدیل به مسئله مهم و دغدغه خانواده ها کردند، به دانش آموزان مشاوره های تحصیلی دادند و برای این مشاوره ها هزینه های کلان معین کردند؛ این هزینه ها تبدیل شد به بخشی از سبد اقتصادی خانواده ها. تبلیغات در صداوسیما اوج گرفت و رقابت دانش آموزان در مدارس به دنبال این تبلیغات بیشتر و بیشتر شد.

دانش آموز هرچه به خانواده مرفه تری وابسته باشد، کوششش برای هزینه کردن، بیشتر می گردد. حالا، اما شرایط به گونه ای چرخیده و تاجران کنکور چنان بازار را داغ کردند که در مدارس کتاب های یاری درسی حتما در کنار کتاب های اصلی تدریس می شوند؛ افتخار معلمان این است که سابقه همکاری چند ساله با موسسات کنکوری را دارند و اگر کسی می خواهد از موهبت های موسسات کنکوری بهره مند گردد، بسیار لازم است که از والدین خود بخواهد سر کیسه را حسابی شل کند. در این شرایط است که رقابت کنکور ناعادلانه می گردد؛ هرکسی پول بیشتری داشته باشد، آموزش های با کیفیت تری هم می بیند، شاید هم خیلی تفاوت کیفیتی وجود نداشته باشد، اما بالاخره باید به هر شکلی که هست، مشتری از کیفیت راضی باشد؛ حتی غیرواقعی.

بیشتر بخوانید:

کنکور برای محرومان غول تر است / روایتی دانشجویی از سختی های روز های تحصیل برای دانش آموزان مناطق محروم

دست درازی مافیای کنکور در انتخاب رشته / تنها 10 درصد داوطلبان در سال دوم رتبه بهتری می آورند

غول کنکور حالا پایش را روی گلوی دانش آموزانی که والدینشان توان خرید کتاب های گران قیمت یاری درسی را ندارد، گذاشته است. اختلاف طبقاتی حالا خودش را در مدارس به شکلی دیگر نمایان نموده است و همه این ها باعث شد محرومان احساس نمایند از یک امکان اجتماعی و عمومی دیگر هم محروم شده اند.

مبارزه با غول کنکور با دست های کوچک

اما گروه هایی کوچک و متشکل از جوانان شکل گرفته اند که این حس محرومیت را برای دانش آموزان کم بضاعت کمتر نمایند. علی صادقی، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی همدان، یکی از این جوانان است.

صادقی از دوران دبیرستان به این فکر افتاد که کتاب های دست دوم را جمع آوری کند. او با دانشجویان یا دانش آموزان سال های بالاتر که احتیاجی به کتاب های یاری درسی خود نداشتند، ارتباط برقرار می کرد و کتاب ها را از آنان می گرفت. دسته بندی می کرد، دانش آموزان احتیاجمند را شناسایی نموده و کتاب های مورد احتیاجشان را تحویلشان می داد، به طوری که در سال اولی که این کار را آغاز کرد، حدود 300 جلد کتاب جمع آوری نموده که حدود 200 جلد را به دانش آموزان یک روستا تحویل داد.

صادقی شرح می دهد: دانش آموزان سال های بالاتر یا دانشجویان اغلب کتاب های خود را با قیمت بسیار پایینی به کتابفروشی ها می فروختند و کتابفروش های شهر هم کتاب ها را با حدود 70 درصد قیمت اصلی دست مشتری می دادند. با آنان صحبت می کردم که کتاب ها را برای استفاده دانش آموزانی که توان اقتصادی خرید این کتاب ها را ندارند، به من بدهند.

ترجیح سود بسیار اخروی بر سود اندک دنیوی

در واقع او دانش آموزان و دانشجویان را مجاب می کرد که از پول فروش کتاب های دست دومشان به نفع احتیاجمندان بگذرند؛ یک کار خیر و کم هزینه که مسلما احساس خوب یاری به دیگران را در نوجوانی و جوانی برای آنان در پی داشت و اجر آن بزرگتر از قیمت واقعی کتاب ها بود. آنان استقبال می کردند و کتاب ها را تحویل این نوجوان اسدآبادی تحویل می دادند.

او می گوید: سال اول که کتاب ها را جمع آوری کردم، یکی از اتاق های خانه مادربزرگم پر از کتاب شد. کتاب ها را دسته بندی می کردم و این برای من بسیار لذت بخش بود. ساعت های زیادی را لابه لای کتاب ها می گذراندم، بدون آنکه متوجه گذر زمان شوم.

شناسایی دانش آموزان احتیاجمند هم مرحله دیگر کار او بوده است. اینطور که با معلمان و مدیران مدارس در روستا ها یا بعضی اهالی ارتباط برقرار می نموده، دانش آموزانی را که استعداد خود را در تحصیل نشان داده اند، با یاری مردم شناسایی نموده و کتاب ها را به آنان تحویل می داده است. این روند هنوز هم ادامه دارد.

صادقی می گوید: برای من از همان سال اول مهم بود که کتاب ها به دست کسی برسد که به آن احتیاج دارد؛ بعضی از دانش آموزان ممکن بود که این کتاب ها را مورد استفاده قرار ندهند، به همین دلیل در شناسایی دانش آموزان احتیاجمند دقت می کردم.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه خواهر و پسرعمویش هم در این کار خیر به او یاری می کردند، می گوید: یکی از راه های ما برای شناسایی دانش آموزان احتیاجمند، ارتباط با کانال های تلگرامی و فضای مجازی محلی در روستا های مختلف بود.

این روش، شاید به دلیل گستردگی آن و ارتباط همه اهالی یک روستا با کانال محلی آن، از روش های قبل، یعنی ارتباط با معلم مدرسه یا دهیار و ... اثرگذارتر و البته سریع تر باشد. او توانسته از ویژگی های فضای مجازی هم در کار خود بهره ببرد.

صادقی می گوید: در سال 96 کار خود را با یک گروه مشاوره ادامه می دهد و در سال 97 هم این همکاری را ادامه دادم. از این طریق هم دانش آموزان بسیاری که به کتاب ها احتیاجمند بودند، شناسایی شدند. از طرف دیگر تحویل کتاب ها به دانش آموزان با ساماندهی بهتری ادامه پیدا کرد.

بهره از ظرفیت دانشگاه ها برای یاری به احتیاجمندان

سال 96 صادقی دررشته پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی همدان پذیرفته می گردد و از سال 98 تصمیم می گیرد کار خود را در قالب یک پویش دانشجویی ادامه دهد. او در این زمینه شرح می دهد: طرح پویش لبخند صرفا به توزیع کتاب به دانشجویان اختصاص ندارد. ما این طرح را در سه بخش ادامه خواهیم داد.

به گفته صادقی این پویش در حوزه توزیع کتاب، ارائه مشاوره تحصیلی و همچنین آموزش هایی درباره بهداشت شخصی به دانش آموزان فعالیت خواهد نمود. آموزش بهداشت شخصی در مدارس و با همکاری آموزش و پرورش صورت می گیرد و البته همه مقاطع تحصیلی را شامل می گردد.

او می گوید: برای توسعه این پویش در همه دانشگاه های همدان با مسئولان تشکل های دانشجویی دیگر دانشگاه ها نیز ارتباط گرفته ایم، تا الان جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی و کانون مهدویت و کانون سلامت دانشگاه علوم پزشکی همدان به پویش ما پیوسته اند. در حال تعامل و مذاکره با دیگر تشکل ها هم هستیم.

صادقی بیان می نماید: با روسای دانشگاه ها نیز قرار است هماهنگی هایی صورت گیرد و البته برای مشاوره تحصیلی احتیاج است که با آموزش و پرورش نیز ارتباط برقرار کنیم.

از این دست اقدامات و طراحی پویش های دانشجویی شاید در بسیاری از دانشگاه های کشور رخ دهد؛ دانشجویان درد اختلاف طبقاتی را درک نموده اند و می خواهند با این کار های متنوع و منطقه ای، بخشی از این فاصله را پر نمایند. این کوشش ها چقدر می تواند جای خالی اقدامات اساسی از سوی مسئولان را پر کند؟ احساس فقر را چقدر می تواند در دل دانش آموزان بکاهد و آنان را برای حضور در رقابت نابرابر کنکور آماده کند؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: بروزرسانی: 22 آبان 1398 شناسه مطلب: 445

به "نبرد با غول کنکور از خانه مادربزرگ ، پویش طرحی برای لبخند کتاب برای دانش آموزان نیازمند جمع آوری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد با غول کنکور از خانه مادربزرگ ، پویش طرحی برای لبخند کتاب برای دانش آموزان نیازمند جمع آوری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید