نخست وزیر عراق دستور شروع اجرای توافق راهبردی بغداد-پکن را صادر کرد خبرنگاران

به گزارش کولو، نخست وزیر عراق در نشست هیأت دولت، دستور شروع اجرای توافقنامه راهبردی امضا شده میان بغداد و پکن را صادر کرد.

نخست وزیر عراق دستور شروع اجرای توافق راهبردی بغداد-پکن را صادر کرد خبرنگاران

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، حسن ناظم سخنگوی هیأت دولت عراق، در پی نشست روز گذشته (سه شنبه - 30 مارس) کابینه توضیح داد که مصطفی الکاظمی نخست وزیر دستور شروع اجرای توافق نامه چین را صادر کرد زیرا اجرای این توافق نامه زمان زیادی خواهد برد.

وی طی کنفرانس خبری هفتگی هیأت دولت توضیح داد که دولت به دنبال ایجاد آینده ای جدید برای عراق است که در آن عراق نقطه تلاقی سایر کشورها باشد.

دیروز نیز، محمد صالح مشاور امور مالی نخست وزیر عراق، گفت که توافق بغداد - پکن که سال گذشته اجرای نشد، پس از تصویب قانون بودجه دولت فدرال در سال 2021، وارد فاز اجرایی خواهد شد.

به نوشته پایگاه خبری بغداد الیوم، ناظم با اشاره به تاکید نخست وزیر بر حمایت از کارت های جیره بندی در آستانه ماه مبارک رمضان، دستورات لازم در این زمینه را به وزارت تجارت داده است.

وی با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در عراق و نیز ضرورت زدن واکسن توضیح داد: ما باید آگاهی درباره مصرف واکسن را افزایش دهیم. دولت نیز خواهان تشویق شهروندان به استفاده از واکسن ضد کرونا است. جهان در حال بازگشت به زندگی عادی با افزایش استفاده واکسن ها است. به همین دلیل هیأت دولت با تامین وزارت بهداشت برای خرید واکسن های بیشتر موافقت کرد.

سخنگوی هیأت دولت عراق در مورد میزبانی این کشور برای بیست و پنجمین دوره جام کشورهای خلیج فارس نیز گفت که دولت عراق دستور تشکیل تیمی برای تدارک میزبانی برای این بازی ها را داده است.

وی همچنین از موافقت کابینه با توسعه میدان های نفتی الزبیر و مجنون برای افزایش صادرات نفت اطلاع داد.

حسن ناظم با اشاره به نشست قریب الوقوع نخست وزیر عراق با عبدالله دوم شاه اردن و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در بغداد گفت که این نشست از اهمیت بالایی برخوردار است و طی آن پروژه مشرق جدید میان عراق، مصر و اردن آنالیز خواهد شد که یک پروژه توسعه محور و مالی است که این سه کشور را به هم پیوند می زند.

در سپتامبر 2019 یک ماه قبل از شروع اعتراضات خیابانی در عراق، عادل عبدالمهدی نخست وزیر وقت در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق نامه و یادداشت تفاهم با این کشور در زمینه های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله دریافت از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی سابقه قرار دهد.

گفته می گردد مجبور شدن عبدالمهدی به استعفا نیز تاوان همین نزدیک شدن او به چین بود و دولت پس از او به نخست وزیری الکاظمی نیز برای لغو قراردادها با چین تحت فشار شدید است.

اجرای توافق بغداد - پکن هنوز در هاله ای از ابهام است. با آنکه دولت عراق تاکید دارد که این توافق در جریان است و متوقف نشده اما بعضی نمایندگان از دخالت آمریکا برای متوقف کردن این توافق و عقب نشینی جزئی دولت الکاظمی از آن خبر می دهند.

ریاض المسعودی نماینده ائتلاف سائرون در مجلس عراق پیش تر فاش کرد که دولت الکاظمی به دلیل بحران مالی به وجود آمده در کشور در سایه شیوع همه گیری کرونا، مبلغ یک میلیارد دلار از صندوق مستقل تشکیل شده برای توافق با پکن خارج و این صندوق را خالی نموده است و در حال حاضر تنها 100 میلیون دلار در این صندوق وجود دارد.

دولت عراق چندی پیش از امضای توافقنامه و تفاهمنامه همکاری با مصر و اردن در زمینه های بازسازی، آموزش، زیرساخت ها و بخش بهداشت اطلاع داد امری که به اعتقاد کارشناسان، تلاشی برای یافتن جایگزین نامناسب برای توافق با پکن است.

هرچند که نخست وزیر عراق از کارنامه دولت خود دفاع می نماید و می گوید دولتش هیچ یک از توافق های امضا شده بین عراق و چین را لغو ننموده و اجرای توافق ها و تفاهم نامه ها با کشورهای عربی و خارجی در گرو تصویب لایحه بودجه سال آینده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1558

به "نخست وزیر عراق دستور شروع اجرای توافق راهبردی بغداد-پکن را صادر کرد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر عراق دستور شروع اجرای توافق راهبردی بغداد-پکن را صادر کرد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید