نخست وزیر یونان: آماده برقراری روابط مثبت با ترکیه هستیم

به گزارش کولو، نخست وزیر یونان پیش ازبرگزاری نشست ناتو از آمادگی کشورش در برقراری روابط مثبت با ترکیه اطلاع داد.

نخست وزیر یونان: آماده برقراری روابط مثبت با ترکیه هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نخست وزیر یونان گفت که کشورش از فشار اتحادیه اروپا برای برقراری روابط مثبت با ترکیه حمایت می نماید.

به نوشته وبگاه احوال به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرسکریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان روز آدینه و قبل از برگزاری اجلاس ناتو گفت: ما همواره آماده به استقبال از یک برنامه مثبت هستیم، اما به صورت تدریجی، متناسب و برگشت پذیر ... به شرطی که تنش زدایی کنونی حفظ گردد و ترکیه به طور سازنده در گفت وگو مشارکت کند و به شروط تعیین شده توسط اتحادیه اروپا احترام بگذارد.

سخنان وی پس از یک دوره تنش شدید بین ترکیه و یونان در خصوص اختلافات مرزی و حفاری گاز در مدیترانه شرقی بیان شده است.

تابستان سال گذشته پس از اعزام کشتی های تحقیقاتی ترکیه به آبهای ادعایی یونان، درگیری بین دو طرف ایجاد شد. در آن برهه پر تنش آتن از اتحادیه اروپا خواست تحریم های گسترده ای علیه ترکیه اعمال کند. در حالیکه اتحادیه اروپا از این کار امتناع ورزید، اما ترکیه را برای انجام دیپلماسی با یونان تحت فشار قرار داد.

تنش های ترکیه و یونان بر سر قبرس نیز برای چند دهه ادامه دارد و دو کشور بر سر این جزیره سابقه جنگ هم دارند. قبرس از سال 1964 به دو قسمت قبرس یونانی نشین و قبرس ترک نشین تقسیم شده است. بنا بر روایت مقام ها و رسانه های ترکیه، به دنبال کودتای سال 1974 یونانی نشین های قبرس برای الحاق این جزیره به یونان، ترکیه برای دفاع از حقوق قبرس ترک نشین مداخله نظامی کرد.

وزیر خاجه ترکیه اخیرا در مصاحبه با یک روزنامه یونانی مواضع آنکارا در قبال موضوعات تنش زا در روابط دو کشور را بیان نمود. مولود چاووش اوغلو در مصاحبه با روزنامه ویما از یونان خواست که از استفاده از اتحادیه اروپا به عنوان برگ برنده علیه ترکیه اجتناب کند. وزیر خارجه ترکیه همچنین از یونان درخواست کرد از که فضای مثبت کنونی در روابط دو کشور برای حل اختلافات استفاده کند.

وزیر خارجه ترکیه

او گفت: فقط ترکیه و یونان هستند که می توانند مسائل برجسته (بین دو کشور) را حل نمایند نه اتحادیه اروپا. به عنوان دو کشور همسایه سرنوشت ما زندگی کردن در یک جغرافیای مشترک است در نتیجه ما باید روابطمان را با همکاری تعریف کنیم و نه منازعه. این در دستان ماست که سرنوشتمان و جهت پیش رو را تعیین کنیم.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1686

به "نخست وزیر یونان: آماده برقراری روابط مثبت با ترکیه هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر یونان: آماده برقراری روابط مثبت با ترکیه هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید