وزیر خارجه چین: پکن به آینده مذاکرات هسته ای خوشبین است

به گزارش کولو، خبرنگاران: وزیر خارجه چین درباره تمدید مذاکرات هسته ای با ایران گفت که پکن به آینده مذاکرات خوشبین است.

وزیر خارجه چین: پکن به آینده مذاکرات هسته ای خوشبین است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران و به نقل از شینهوا، وانگ یی وزیر خارجه چین درباره تمدید مذاکرات هسته ای با ایران گفت که پکن به آینده مذاکرات خوشبین است.

وانگ یی، وزیر خارجه چین روز دوشنبه خاطرنشان کرد که پیشرفت حاصل شده در مذاکرات هسته ای ایران یک زیربنای قابل اطمینان برای دستیابی به توافق جامع خواهد بود و چین به آینده مذاکرات خوشبین است.

وانگ در ادامه گفت که وزرای خارجه ایران و 1+5 موافق این مسئله هستند که تاکنون در مذاکرات هسته ای پیشرفت های مهمی حاصل شده است.

وزیر خارجه چین اضافه کرد: موضوع هسته ای ایران بسیار پیچیده بوده و به دلیل دربرداشتن جزئیات فنی بسیار به ارزیابی های کامل توسط کارشناسان نیازمند است.

وی با اینجال خاطرنشان کرد که حتی درصورت دستیابی به توافق سیاسی همچنان کوشش های بسیار دقیقی باید برای حل این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

وانگ با اشاره به این مسئله که در این دور از مذاکرات به دلیل کمبود وقت توافقی به امضا نرسید خاطرنشان کرد که همه طرفها د برای حفظ فضای فعلی و ادامه مذاکرات تا دستیابی به یک توافق جامع و قابل قبول طی ماه های آینده ابراز تمایل کردند.

وانگ یی خاطرنشان کرد چین به عنوان یک عضو مهم در مذاکرات سعی داشت موضع منصفانه و بی طرف اتخاذ نموده و با پیشنهاداتی که در روز دوشنبه ارائه داد نقشی سازنده در مذاکرات ایفا کرد.

دور نهایی مذاکراتی که با انعقاد توافقنامه ژنو در 3 آذر سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 شروع شده بود، خاتمه یافت. وزرای خارجی که طی روزهای اخیر در وین گرد هم آمده بودند در نهایت تصمیم گرفتند با توجه به آنچه پیشرفت در مذاکرات خوانده می گردد توافق برنامه مشترک اقدام را برای چندین ماه دیگر تمدید نمایند تا امیدها برای دستیابی به توافقی جامع زنده باقی بماند.

بر اساس این توافق که تمدید توافقنامه موقت ژنو محسوب می گردد طرفین باید چارچوب کلی توافق را تا 10 اسفند ماه امسال (1 مارس 2015) و توافق نهایی را تا 10 تیر سال آینده شمسی (1 جولای 2015) منعقد نمایند. در این بین ماهیانه 700 میلیون دلار از دارایی های مسدود شده ایران یعنی در مجموع 4، 2 میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد گردد.

گزارش ها حاکی از این است که مذاکرات هسته ای بعدی در 15 دسامبر (24 آذر) در مسقط در سطح معاونین وزرای خارجه و کارشناسان برگزار خواهد شد.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 530

به "وزیر خارجه چین: پکن به آینده مذاکرات هسته ای خوشبین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه چین: پکن به آینده مذاکرات هسته ای خوشبین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید