بازار 2.5 میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور

به گزارش کولو، به گزارش خبرنگاران، دکتر رضا مسائلی، در خصوص فهرست تجهیزات و ملزومات پزشکی که ارز رسمی دریافت کرده اند، اظهار داشت: وزارت بهداشت برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و اقلام و محصولات سلامت محور، با توجه به فضای جدیدی که در کشور به لحاظ تحریم های ظالمانه ایجاد شده است، از ابتدای سال جاری موضوع را به صورت ویژه مورد رسیدگی و برنامه ریزی قرار داده است.

بازار 2.5 میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور

وی با بیان اینکه به طور معمول قیمت ارز را بازار کشور تعیین می کند، افزود: بعد از اینکه سیاست های اخیر بانک مرکزی و دولت در قالب تصویب نامه ای در روز 16 مرداد 97، اعلام شد، ارزی که در رابطه با اقلام ضروری حوزه سلامت تخصیص پیدا خواهد کرد، با نرخ رسمی 4200 تعیین شد.

مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، بیان کرد: از زمان ابلاغ تصویب نامه ساماندهی بازار ارز در کشور مورخ 22 فرودین 97، ارز رسمی کشور با مبلغ 4200 تومان به تصویب رسید و براین اساس وزارت بهداشت نیز تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی را در این قالب برنامه ریزی کرد و ارز را تخصیص داد، اما پس از تصویب نامه 16 مرداد، فقط تجهیزات و ملزومات پزشکی ضروری، ارز رسمی دریافت خواهند کرد.

مسائلی با بیان اینکه این لیست شامل تجهیزات پزشکی ضروری، تجهیزات و ملزوماتی که در لیست بیمه قرار دارند و همچنین قسمتی از کیت های تشخیص طبی که توسط آزمایشگاه های تشخیص طبی مورد استفاده قرار می گیرند، است، خاطرنشان کرد: با توجه به فضای جدیدی که در کشور ایجاد شده است، چند نکته را باید مد نظر قرار داد. اول اینکه، قیمت تجهیزات پزشکی ضروری تغییری نخواهد کرد، دوم، براساس تصمیم وزارت بهداشت، مراکز درمانی که تجهیزات پزشکی سرمایه ای تهیه می کنند با اینکه ارز با نرخ رسمی 4200 تومانی دریافت نمی کنند و ارز آنها به صورت آزاد تامین می شود، می توانند تجهیزات پزشکی ضروری مورد نیازشان را در این چارچوب تامین کنند، سوم، با توجه به اینکه ارز تجهیزات پزشکی غیر ضروری به صورت آزاد محاسبه می شود، از این پس نیز قیمت این ملزومات به صورت آزاد خواهد بود.

مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، تصریح کرد: برخی تجهیزات پزشکی که در گذشته ارز سیستم بانکی دریافت می کردند، براساس تصویب نامه جدید، از فهرست تجهیزات و ملزومات پزشکی ضروری خارج شده اند و باید براساس تصویب نامه هیات وزیران، مابه تفاوت نرخ ارز را محاسبه کرده و به حساب دولت واریز کنند.

وی گفت: به رغم تنگناهایی که وجود دارد، با برنامه ریزی و هماهنگی بانک مرکزی و هیات دولت، قیمت کالاها و تجهیزات پزشکی براساس قیمت بازار تعیین شده است و با اینکه قیمت ها در مورد بعضی از تجهیزات پزشکی که غیرضروری هستند، افزایش خواهند داشت، اما زمینه فساد یا رانتی که ممکن است در این حوزه ایجاد شود، به دلیل فاصله قابل ملاحظه ارز با نرخ رسمی و ارز با نرخ آزاد، از بین خواهد رفت.

مسائلی اظهار داشت: با توجه به تصمیم دولت، ارز تجهیزات و ملزومات پزشکی ضروری از طریق سیستم بانکی تامین خواهد شد، به عبارت دیگر، به تجهیزات ضروری که برای تشخیص، پایش و درمان بیماری ها در مراکز درمانی کاربرد دارد و همچنین قطعات یدکی و مواد اولیه تولید ملزومات پزشکی که در فهرست کالاهای ضروری قرار دارند، ارز رسمی تخصیص پیدا خواهد کرد، لذا در قیمت تجهیزات پزشکی ضروری تغییری رخ نمی دهد و با افزایش قیمت روبرو نخواهد بود.

مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درخصوص تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور، گفت: تجهیزات پزشکی وارداتی که در فهرست کالاهای ضروری قرار ندارند، افزایش قیمت خواهند داشت، چراکه با ارز آزاد تامین خواهند شد، در این میان چون قیمت تمام شده تجهیزات پزشکی داخلی با خروج ارز کمتری روبرو بوده، فرصت خوبی برای تولیدکنندگان ایجاد می کند تا محصولات خود را با قیمت کمتر و کیفیت بهتری به مراکز درمانی ارائه دهند.

وی در ادامه بیان کرد: وزارت بهداشت، تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا فرآیندها جدید بوده و به روزرسانی شوند. همچنین اطلاع رسانی ها به موقع صورت گیرد و فرآیند تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی، با اختلال مواجه نشود.

مسائلی گفت: تجهیزات پزشکی که در فهرست کالاهای ضروری قرار دارند، از مبدا ورود تا مصرف توسط مراکز درمانی، تحت کنترل وزارت بهداشت بوده و درحال حاضر نیز در مورد نحوه توزیع و عرضه تجهیزات پزشکی مشمول دریافت ارز با نرخ رسمی هستیم که ظرف روزهای آینده اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام تجهیزات پزشکی که در فهرست تجهیزات پزشکی ضروری قرار دارند، مشمول قیمت گذاری بوده و توسط وزارت بهداشت قیمت گذای می شوند، درخصوص ظرفیت تولید تجهیزات پزشکی داخلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، از بازار 2 میلیارد و 500 میلیون دلاری تجهیزات پزشکی در کشور، حدود 800 میلیون دلار، توسط تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی داخلی تامین می شود و پیش بینی ما این است که با توجه به افزایش قیمت ها به واسطه افزایش نرخ ارز، تولید این تجهیزات در داخل کشور می تواند به صرفه باشد و باید تولیدات تجیهزات پزشکی افزایش پیدا کند. در این راستا، وزارت بهداشت، ضمن اینکه از تولیدکنندگان داخلی حمایت می کند، بر ارتقای کیفیت این محصولات براساس استانداردهای بین المللی، تاکید ویژه خواهد داشت.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 24 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 6

به "بازار 2.5 میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار 2.5 میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید