چهل چراغ روشن؛ توسعه برق رسانی از مهمترین دستاورد های انقلاب اسلامی

به گزارش کولو، یکی از بخش هایی که خدمات رسانی آن به مردم بسیار چشمگیر و ملموس بوده حوزه برق است.

چهل چراغ روشن؛ توسعه برق رسانی از مهمترین دستاورد های انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار از ، پس از چهل سال، با همت و کوشش مردم، جوانان و مسئولان و با راهنمایی های رهبر فرزانه انقلاب، ایران در عرصه های مختلف علمی، مالی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی دستاورد های چشمگیری داشته است؛ به تبع استان آذربایجان غربی نیز در این راستا شکوفایی توانسته است سهم خود را ایفا نماید و موفقیت هایی کسب کند که اکنون در چهل سالگی انقلاب با یادآوری این موفقیت ها و با افتخار به گذشته می توان با امیدواری به افق های پیش روی توسعه چشم دوخت.

مقایسه آذربایجان غربی با شرایط قبل از انقلاب نشان می دهد با وجود بحران هایی که دشمنان انقلاب ایجاد کردند نظام اسلامی در زمینه خدمات رسانی و عمران و آبادانی شهر ها و روستا های این خطه فعالیت های چشمگیر و بسیار مطلوبی انجام داده و دستاورد ها و آثار بسیار درخشانی از خود به جا گذاشته است.

این موفقیت ها و دستاورد های عظیم در شرایطی محقق شده که کشور شرایط حساس هشت سال جنگ تحمیلی، تحریم، تهدید و محدودیت های مالی و سیاسی را تحمل نموده است.

صنعت برق در آذربایجان غربی

به این ترتیب شهرستان های ارومیه، مهاباد، نقده، بوکان، میاندوآب، سلماس خوی و ماکو دارای نیروگاه هایی بودند که با توجه به روند افزایش مصرف برق و تقاضای زیاد نیروگاه ههای مزبور جوابگوی احتیاج نبودند لذا پس از تشکیل شرکت برق منطقه ای آذربایجان غربی،شاهرخ پاشاوند مدیر دفتر فروش و وصول مطالبات شرکت برق آذربایجان غربی در تبادل نظر با خبرنگار از، تاریخچه برق در استان را اینگونه شرح داد: تا قبل از سال 1345 برق را مردم به وسیله شبکه های خانگی و یا خصوصی تهیه می کردند، اما در سال 1345 با دستور دولت وقت شرکت برق ایران تاسیس شد و نیروگاه های متعلق به بخش خصوصی و شهرداری ها به شرکت مزبور تحویل داده شد.

این شرکت ضمن توسعه نیروگاه های موجود و احداث نیروگاه های جدید، برنامه ریزی لازم برای تامین برق مطمئن مشترکین و توسعه و ترمیم شبکه های برق رسانی را آغاز کرد و شبکه های جدید با اصول فنی احداث شد.

در سال 1352 پس از تکمیل خط 132 کیلو ولت دور دریاچه ارومیه که به شبکه سراسری وصل می شد پست های 20.132 کیلو ولت شهرستان های ارومیه مهاباد و میاندوآب و نقده و سلماس و خوی به بهره برداری رسید.

پاشاوند ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی، اما عمران مناطق مختلف کشور از جمله این استان به مرحله جدیدی وارد شد در 1358 عملیات احداث نیروگاه گازی ارومیه به ظرفیت 2*22 مگا وات آغاز و در سال 1360 به بهره برداری رسید این نیروگاه علاوه بر تامین قسمتی از انرژی مورد احتیاج یاری بزرگی به تثبیت ولتاژ شبکه 132 کیلو ولت کرد.

پس از این سال ها و تثبیت و تقویت شبکه های برق رسانی به نقاط مختلف استان، کار توسعه شبکه به مناطق روستایی و کمتر برخوردار آغاز شد.

مقایسه قبل و بعداز انقلاب اسلامی

آذربایجان غربی هم اکنون 911هزار و 408 مشترک شهری و 326هزار و 870 مشترک روستایی دارد که نسبت به سال 57 قریب به 15 برابر شده است.

اکبر حسن بکلو مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در تبادل نظر با خبرنگار از، در مقایسه دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب اسلامی تعداد مشترکان شهری به 2 هزار و 812 مشترک بود که این رقم هم اکنون به 83 هزار و 449 مشترک رسیده است.

وی با اعلام اینکه تعداد روستا های برق رسانی شده در سال های پس از انقلاب 30 برابر شده افزود: قبل از سال 1357 به تنها 96 روستا پر جمعیت برق رسانی شده بود امروز تعداد روستا های برق رسانی شده به 2 هزار و 812 روستا رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد پست های توزیع برق استان نیز طی 40 سال گذشته بیش از 30 برابر شده و به 19هزار و 74 پست رسیده است ضمن اینکه طول خطوط 20 کیلو ولت به 15 هزار کیلومتر و خطوط 400 ولت به 12 هزار کیلومتر رسیده است.

حسن بگلو در جمع بندی آمار فوق افزود: هم اکنون 100 درصد جمعیت شهری و 99.22 درصد جمعیت روستایی استان دارای برق است.

افزایش 15.31درصدی مشترکین برق و کاهش 50 درصدی خاموشی آذربایجان غربی در دولت تدبیر و امید

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در تبادل نظر با خبرنگار از،گفت: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بیش از 175هزار مشترک جدید به جمع مشترکین برق استان افزوده شده است.

وی همچنین اظهار کرد: از سال 92 تاکنون، شاهد رشد 25درصدی فروش انرژی به مشترکین بوده ایم به طوری که در سال 96 به حداکثر رسیده و سال جاری نیز تا سرانجام آذرماه 3میلیون و 496هزار و 560کیلووات ساعت انرژی به مشترکین فروش رفته است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان غربی افزود: هم اکنون 80.8 درصد مشترکین برق استان خانگی هستند که نسبت به سال 92، افزایش 15.31درصدی داشته است .

حسن بکلو افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نیز با کوشش های انجام شده هم اکنون قریب به 100درصد روستاهای استان از نعمت برق برخوردار هستند که این اتفاق مهمی در صنعت برق استان به شمار می رود.

وی همچنین گفت: طی 5 سال با کوشش های انجام شده و افزایش 21درصدی فیدرهای فشارمتوسط و بهبود شبکه، مدت زمان خاموشی به ازای هر مشترک با کاهش 50درصدی به 1.24 دقیقه در روز رسیده و بنا داریم با بهبود و نوسازی شبکه این رقم را در جهت رفاه حال مشترکین کاهش دهیم .

مهاباد دومین شهرستان آذربایجان غربی از لحاظ تشکیل شرکت برق

شرکت برق منطقه ای مهاباد به روایتی از سال 46 کار خود را آغاز کرد یعنی نخستین شهرستان استان بعد از ارومیه بود که تشکیلات رسمی و اداری برق کشور در آن تاسیس شد، مهاباد به واسطه نیروگاه برق سد احداثی بخشی از برق خود و حتی شهرستان مرزی سردشت را تامین کرد.

درباره وضعیت برق منازل در دو دوره مورد بحث از کاک محمود سراوانی 67 ساله اهل مهاباد پرسیدم، او اینگونه به خبرنگار از، گفت: در یاد بسیاری از هم سن و سالان من هست که قبل سال 57 در اکثر خانه ها فانوس و چراغ نفتی روشن بود کو چه ها و معابر با تاریک شدن هوا قابل رفت و آمد نبود مگر آنکه چراغ در دست داشته باشی تا بتوانی از جایی به جای دیگری بروی، این از وضعیت شهر، در روستا ها هم که وضعیت به همین منوال و حتی بدتر بود.

پوشش 100 درصدی جمعیت شهری و روستایی مهاباد از حوزه برق رسانی بعد از انقلاب

برای اطلاع دقیق و آماری از کار های انجام گرفته در حوزه برق شهرستان به سراغ مدیر توزیع برق شهرستان مهاباد رفتنم، رستگار احمدی در این زمینه در تبادل نظر با خبرنگار از، گفت: قبل از انقلاب 5 هزار و 200 مشترک شهری و 1 هزار و 562 مشترک روستایی وجود داشت که بعد از انقلاب این تعداد به 66 هزار و 397 مشترک شهری و 22 هزار و 730 مشترک روستایی رسیده است.

وی با بیان اینکه تعداد انشعابات برق در مهاباد با افزایش 13 برابری از 6 هزار و 762 عدد در سال 57 به 89 هزار و 124 مشترک در سال 97 رسیده ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی به 7 روستا برق رسانی شده بوده، ولی هم اکنون به 199 روستا برق رسانی شده است.

احمدی گفت: بعد از انقلاب اسلامی تعداد 89 هزار و 124 انشعاب برق بین اهالی شهرستان مهاباد توزیع شده در حالیکه قبل از انقلاب اسلامی این رقم 6 هزار و 762 انشعاب بود، همچنین طول شبکه فشار ضعیف قبل از انقلاب 88 کیلومتر بود در حالیکه هم اکنون به 719 کیلومتر رسیده است.

رستگار احمدی آمار مقایسه ای را در بخش پست زمینی و پست هوایی این چنین بیان نمود: پست زمینی احداث شده قبل از انقلاب 19 دستگاه بود، ولی هم اکنون 96 دستگاه است، پست هوایی هم 20 دستگاه بود که اکنون به یک هزار و 383 دستگاه رسیده یعنی حدود 65 برابر افزایش پیدا نموده است.

مدیر توزیع برق شهرستان مهاباد ادامه داد: چراغ های معابر نصب شده قبل از انقلاب 2 هزار و 931 دستگاه بوده و در حال حاضر این تعداد به 24 هزار و 374 دستگاه افزایش پیدا نموده است.

آقای بهرامی 34 ساله از اهالی شهر مهاباد که در محله ایران پیما ساکن است در تبادل نظر با خبرنگار از،گفت: اگر چه کار زیادی در مملکت باقی است تا انجام گیرد و سطح رفاه مردم بالاتر برود، اما از حق نباید گذشت سطح زندگی مردم در مقایسه با سال های قبل از انقلاب اسلامی بسیار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در یاد پدرانمان هنوز باقیست و ماندگار و تعریف نموده اند که شهرمان فاقد برق بود و پس از استقرار موتور برق در مرکز شهر، روشنایی برق از آغاز شب تا ساعت 12 شب برقرار بود و سپس تا فردا شب خاموش می شد.

آقای عباسی که مهندس برق است و در شرکت پتروشیمی مهاباد مشغول به کار است در تبادل نظر با خبرنگار از، گفت: بعد از پیروزی انقلاب با برنامه ریزی و تامین اعتبار و سرمایه گذاری کلان و مستمر با احداث سد های آبی و توسعه توانیر و تامین تجهیزات و نیروگاه های اتمی، نعمت روشنایی در سطح کشور حتی به روستا های دور دست رسید و نعمت روشنایی بدون مرز حتی اکثر جاده ها و اتوبان ها را فرا گرفت.

حبیب اسدی کشاورز و ساکن روستا قزلقوپی در تبادل نظر با خبرنگار از،می گوید: قبل از انقلاب تبدیل اراضی دیم به آبی برای کشاورزان این منطقه رویا بود، اما با توسعه برق در مناطق روستایی بسیاری از زمین های دیم این روستا و روستا های دیگر به یاری برق آبیاری مدرن می گردد. علاوه بر این، جدای از اینکه درداخل منازل از نعمت برق در زمین های مختلف استفاده می کنیم معابر روستا هم به واسطه تعبیه تیر های چراغ برق درهمه طول شب روشن است.

طرح های افتتاحی دهه فجر سال 97 در آذربایجان غربی

بهره برداری از 100 پروژه بالغ بر 140 میلیارد ریال در هفته دولت و اکنون بهره برداری از 74 پروژه بالغ بر 270 میلیارد ریال در دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی ایران افتتاح خواهد شد.

پاشاوند مدیر دفتر فروش و وصول مطالبات آذربایجان غربی در این زمینه در تبادل نظر با خبرنگار از، گفت: به مناسبت دهه فجر طرح های برق رسانی 13 شهر از شهرستان های آذربایجان غربی به بهره برداری می رسد.

ارومیه، مهاباد، پیرانشهر، سردشت، بوکان، میاندوآب، اشنویه، نوشین شهر، چالدران، خوی، تکاب، پلدشت، چایپاره از جمله شهرستان هایی هستند که در طرح های برق رسانی آن در دهه فجر افتتاح می گردد.

کلام سرانجامی

با عنایت به توسعه ساخت وسایل برقی در کلیه سطوح و فراگیر شدن آن در زندگی امروزه و وابستگی کامل جامعه به آن، تنها در خاموشی های موقت بیشتر و بیشتر اهمیت و تاثیر گذاری خود را نمایان می سازد.

شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی با 23 هزار و 238 کیلومتر شبکه توزیع و 2 هزار و 812 روستای برق دار وظیفه خدمات رسانی به 1238 هزار و 278 مشترک را در 20 مدیریت (4 مدیریت در شهرستان ارومیه و 16 مدیریت در سایر شهرستان ها) بر عهده دارد و هشتمین شرکت توزیع بزرگ کشور است.

انتهای پیغام / س خ

گزارش از سپیده خشمن

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 150

به "چهل چراغ روشن؛ توسعه برق رسانی از مهمترین دستاورد های انقلاب اسلامی" امتیاز دهید

2 کاربر به "چهل چراغ روشن؛ توسعه برق رسانی از مهمترین دستاورد های انقلاب اسلامی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهل چراغ روشن؛ توسعه برق رسانی از مهمترین دستاورد های انقلاب اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید