کی روش: اگر با بازیکنان ایرانی از هلی کوپتر بپرید آنها زنده خواهند ماند، جهانبخش را با رونالدو مقایسه می کنم

به گزارش کولو، سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان از ستاره ایرانی برایتون تمجید ویژه ای کرد و از او به عنوان بازیکنی مستعد و سختکوش یاد کرد.

کی روش: اگر با بازیکنان ایرانی از هلی کوپتر بپرید آنها زنده خواهند ماند، جهانبخش را با رونالدو مقایسه می کنم

به گزارش خبرنگاران، نشریه ساندی تایمز انگلیس در گزارشی به قلم جاناتان نورث کروفت نوشت: کارلوس کی روش می گوید: وقتی بازیکنی گلزنی می نماید او به طعم گلزنی که زیرزبانش می ماند، اعتیاد پیدا می نماید. هرچه بیشتر هم گل می زند، اعتیادش به گلزنی بیشتر می گردد. علیرضا هم به همین شکل رشد نموده است و من او را با کریستیانو رونالدو مقایسه می کنم. پیشرفت فوتبالی او به مانند کریس رونالدو بوده است.

برایتون کریستیانو رونالدوی جدیدی را به خدمت نگرفته است، اما هزینه 17 میلیون پوندی که صرف خرید علیرضا جهانبخش کردند، ممکن است یکی از بهترین خریدهای فصل را ثابت کند. آنها یک بال مستقیم، سرعتی و قدرتمند را به خدمت گرفته اند، کسی که اولین فوتبالیست آسیایی است که عنوان گلزن برتر یکی از لیگ های معتبر اروپایی را با فروتنی از آن خود نموده و به قول کسی که هم جهانبخش و هم رونالدو را راهنمایی نموده، فرایند رشد مشابهی به مانند کریس داشته است.

کی روش در سال های اولیه دوران حرفه ای کریس در منچستریونایتد، مربی او بوده است و به جهانبخش هم این فرصت را داد تا در سن 20سالگی اولین بازی اش را برای تیم ملی فوتبال ایران انجام دهد. این سرمربی پرتغالی می گوید: جهانبخش از اوایل دوران حضور من در ایران، بازی در تیم ملی را آغاز نموده است. از همان آغاز می دیدم که کیفیت بازی او مناسب تیم ملی فوتبال ایران است و او رفتاری خاص و البته ثبات داشت.

جهانبخش که در روستایی در استان گیلان در مجاورت دریای خزر بزرگ گردیده، از باشگاه معمولی داماش به تیم اِن ای سی نایمخن هلند که برای فرار از سقوط به دسته پایین تر می جنگید، پیوست. کی روش به علیرضا کمک کرد تا دو چیز را فرا بگیرد، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در این باره گفت: جهانبخش کمی اضطراب داشت. او بازیکن جوانی بود و سعی می کرد همه کاری بکند که این طبیعی بود. گام به گام او موفق شد بر اضطرابش غلبه کند، خونسرد باشد و استرس مسابقات را کنترل کند.

همانند بسیاری از بال های بی تجربه، جهانبخش در عرض می ماند و ارسال توپ از جناحین و دادن پاس را بیشتر از گلزنی در دستور کار خود داشت. کی روش همچنین یادآور شد: این امری طبیعی است، درست به مانند سال های قبل رونالدو. علیرضا خیلی به محوطه جریمه حریف نمی زد، اما با تکرار و کوشش در تمرینات و یادگیری آغاز به یافتن فضاهایی پشت مدافعان حریف کرد. او به این درک رسید که مهاجمان با حضور در محوطه جریمه است که می توانند گلزنی نمایند، ازاین رو آغاز به تغییر سبک بازی خود کرد.

کی روش، جهانبخش را با اهدافی به تیم باشگاهی اش فرستاد. این سرمربی پرتغالی علیرضا را به چالش کشید که در فصل اول در تیم باشگاهی اش شش گل به ثمر برساند، در فصل دوم هشت گل، در فصل سوم 10 گل، تا اینکه پس از درخشش در نایمخن به AZ آلکمار پیوست و فصل گذشته با 21 گل و ثبت 12 پاس گل، گلزن برتر رقابت های اردویژه هلند شد.

کی روش گفت: در فوتبال مدرن، بال ها باید گلزنی نمایند، چون از بین شش بازیکنی که مقابل خط دفاعی حریف بازی می نمایند، اگر چهار یا پنج بازیکن تان توانایی گلزنی نداشته باشند، نمی توانید موفق شوید، به همین خاطر بازیکنانی همچون علیرضا باید درک نمایند که تنها ساختن پاس گل کافی نیست. ما احتیاج به این داریم که آنها به مانند مهاجم دوم و یا سوم در محوطه جریمه باشند.

کی روش مدعی است: جهانبخش بازیکن خیلی مهمی برای برایتون خواهد شد. او بازیکن سرعتی است و راه چاره دقیقی برای رسیدن به گل پیدا می نماید، چون بازیکن روبه جلویی است. علیرضا بازیکنی نیست که پاسکاری زیادی کند یا اهل دریبل زدن باشد، بلکه او با حرکات ساده به دفاع حریف نفوذ می نماید. جهانبخش یک جنگجوست و ازخودگذشتگی زیادی می نماید.

جذب بازیکنان جدید باعث تقویت برایتون گردیده و جهانبخش که هفته گذشته 25ساله شد، می تواند ستاره بعدی این تیم باشد. تونی بلوم، رئیس باشگاه برایتون با دپارتمان جذب بازیکن که توسط پل وینستنلی مدیریت می گردد، در ارتباط است که استعدادیابی سنتی را با بررسی ترکیب نموده است. این الگوی کاری به آنها کمک نموده تا بازیکنان ارزشمندی همچون پاسکال گراس، مت رایان، خوسه ایسکوئیردو، آنتونی ناکارت و دِوی پروپر را از لیگ های اروپای شمالی پیدا نمایند. خریدهای تابستانی برایتون یعنی جهانبخش، برناردو و یووس بیسوما نیز از همین لیگ ها جذب شدند.

علیرضا مقابل پدرش ایستاد که می خواست او به جای اِن ای سی نایمخن به پرسپولیس، بزرگترین باشگاه ایران بپیوندد و زبان هلندی و انگلیسی را فرا گرفت. موفقیت فصل گذشته قدرت ذهنی او را نشان داد. مادر جهانبخش مبتلا به بیماری سرطان بود و جهانبخش اروپا را برای یافتن بهترین پزشکان زیر و رو کرد و در نهایت مادرش را برای درمان موفقیت آمیز به آلمان برد.

کی روش بر این باور است که جهانبخش می تواند در را به روی بازیکنان ایرانی بیشتری باز کند. وی در این باره گفت: اگر یک کشور وجود داشته باشد که بیشترین استعداد را داشته باشد، آن ایران است. بیشتر بازیکنانی که من با آنها در ایران کار نموده ام، چیزی خاص در وجودشان داشته اند. اگر با بازیکنان ایرانی از هلی کوپتر به میان بوته ها بپرید، می توانید این اطمینان را داشته باشید که آنها زنده خواهند ماند و خواهند جنگید.

کی روش در مورد آماده شدن جهانبخش برای اولین بازی خانگی برای برایتون که مقابل منچستریونایتد است، گفت: علیرضا آماده این بازی است. هرچه بازی بزرگ تر باشد، علیرضا بهتر بازی خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 11

به "کی روش: اگر با بازیکنان ایرانی از هلی کوپتر بپرید آنها زنده خواهند ماند، جهانبخش را با رونالدو مقایسه می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کی روش: اگر با بازیکنان ایرانی از هلی کوپتر بپرید آنها زنده خواهند ماند، جهانبخش را با رونالدو مقایسه می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید