سرگیجه هنگام بارداری

به گزارش کولو، اگر در دوران بارداری احساس سرگیجه کردید عادی است، پس مطمئن باشید این کاملا شایع است. با این حال، تمام اطلاعات مربوط به آن حیاتی است. این مقاله را در خصوص علل سرگیجه در طول بارداری و اینکه چگونه

سرگیجه هنگام بارداری

مترجم: مهناز مزارعی

منبع:راسخون

اگر در دوران بارداری احساس سرگیجه کردید عادی است، پس مطمئن باشید این کاملا شایع است. با این حال، تمام اطلاعات مربوط به آن حیاتی است. این مقاله را در خصوص علل سرگیجه در طول بارداری و اینکه چگونه می توانید آن را تسکین دهید مطالعه کنید.

هنگامی که یک زن باردار است، او از هر حرکتی اعم از رژیم غذایی، فعالیت های جسمانی، دارو و غیره مراقبت می نماید.

سیستم قلبی عروقی در زنان در بارداری دو بار کار می نماید. در طول این مرحله تغییراتی چشمگیر در بدن رخ می دهد مانند افزایش ضربان قلب و فشار خون قلب بیش از حد معمول در هر دقیقه است. علاوه بر این، مقدار خون در بدن هم نزدیک به 40-45٪ بیشتر توسعه می یابد. اگر بارداری طبیعی باشد، بدون هیچ گونه عوارضی، فشار خون در نهایت در چند ماه اول به حالت عادی می رسد. در ماه های میانه، آن را به نقطه تمام وقت می رساند، و همانطور که در سه ماهه آخر، آن را در سطح منظم خود قرار می دهد. سیستم قلبی عروقی همراه با سیستم عصبی به تنظیم این نوسانات در بدن شما یاری کند. با این حال، زمانی وجود دارد که این اتفاق نیفتد. به همین خاطر است که ممکن است احساس سرگیجه داشته باشید. سرگیجه در طول سه ماهه سوم، ابتدا چیزی روشن است. سرگیجه مشابه با غش کردن نیست. اگر باردار نباشید، یک شیوه زندگی فعال داشته باشید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، داشتن احساس سرگیجه تان، متفاوت از تجربه آن در بارداری است. هنگامی که یک زن احساس سرگیجه می نماید، این نشانه ای است که شما باید در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید. در سه ماهه سوم، هفته های 27 تا 42، زمان واقعی حاملگی، سرگیجه بسیار ناراحت نماینده تر از معمول است. با تمام این تغییرات و احساسات تازه، مسائل خاصی به نظر نمی رسد. کودک شما درون شما رشد می نماید و شما، مسلما، مایل هستید که این فرایند را به همان مقدار که می توانید، برای هر دو شما انجام دهید. حتی اگر بعضی از زنان واقعا تغییر در سیستم قلب و عروق خود را متوجه نمی شوند، گاهی اوقات ممکن است دچار سرگیجه شوند. اما قبل از این که دچار تناقض یا نگرانی در خصوص سلامت کودک خود شوید، بگذارید بدانیم دلیل چیست. در حال حاضر، حتی در سه ماهه سوم و بسیاری از زنان ممکن است نارسایی و فشار بر عروق خونی خود را در سه ماهه دوم داشته باشند. این به خاطر رحم شما است که در حال رشد است. جریان خون به مغز شما ممکن است کاهش یابد که موجب احساس سرگیجه می شود. از سوی دیگر، اگر مقدار قند خون شما کاهش پیدا کند، این شرایط سلامتی ممکن است رخ دهد. چاقی در هر نوع بارداری فرق دارد و بعلاوه شرایط سلامتی زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین خاطر، تمام شرایط بهداشتی که به وسیله شما تجربه می شود، را باید با پزشک خود مشورت کنید. این امر برای بسیاری از زنان باردار است. به همین خاطر، باید از آنچه که در آن لحظه اتفاق می افتد مطلع شوید تا برترین مراقبت از خود و فرزندتان را داشته باشید.

بیایید هر یک از آنها را یک به یک نام ببریم.

وقتی می ایستید و احساس سرگیجه می کنید، دلیلش این است که شما برای مدت زیادی نشسته اید. در حالی که شما نشسته اید، خون آغاز به جمع شدن در پاها و قسمت پایینی می نماید. بسیاری از زنان در طول سه ماهه سوم خود احساس ناراحتی می نمایند. همانطور که نوزاد در حال رشد است، رحم آغاز به کاهش گردش خون در پاها می نماید. رگ ها فشرده می شوند و خون به قلب شما باز می شود، به خصوص از طرف نیمه پایین بدن شما، کاهش می یابد. به نوبه خود، ضربان قلب شما افزایش می یابد و فشار خون کاهش می یابد.

اشتها ناکافی: اگر غذاهای خوب و سالم و نوشیدنی نداشته باشید، ممکن است قند خون پایین بیفتید. این در عوض باعث سرگیجه می شود. و گاهی اوقات نهایتا باعث ضعف می شود. به علاوه، هنگام بارداری، به راحتی رخ می دهد. همراه با خوردن میوه ها و سبزیجات سالم، نوشیدن آب کافی و سایر نوشیدنی های سالم لازم است. با توجه به توصیه پزشکان شما مسائلی نظیر سرگیجه یا کم آبی را تجربه نکنید.

کم خونی: هنگامی که یک فرد دارای تعداد کمی از گلبول های قرمز در بدن خود هستند، از کم خونی رنج می برند. کمبود گلبول قرمز به معنی کم شدن اکسیژن به مغز و سایر اعضای بدن است. این باعث می شود که شما به سرعت تحت تاثیر قرار بگیرید. کمبود آهن یکی از شایعترین علل است برای غلبه بر کم خونی در دوران بارداری، با متخصص زنان مشورت کنید.

حمام آب گرم و سرگیجه: حمام های طولانی، گرم و یا در یک اتاق که خیلی گرم می تواند عروق خونی شما را توسعه دهد. فشار خون پایین می آید و باعث می شود شما احساس گرسنگی کنید. بعلاوه هیپنوتفیسیون ناشی از تمرینات بیش از حد یا اضطراب می تواند موجب سرگیجه شود. هر دو این عوامل باید در نظر گرفته شود تا از احساس سرگیجه جلوگیری شود. اکنون اگر سردرد دارید، باید اطلاعات بیشتری در خصوص سرگیجه و سردرد برای اطلاعات بیشتر بخوانید.

پیشگیری

اگر به دلیل هر کدام از این علل ، شما در معرض سرگیجه، خستگی، هستید، از روش های پیشگیرانه زیر بهره ببرید.

به نظر می رسد که شما روی نیمکت یا رختکن قرار دارید، خیلی زود بلند شوید. قبل از بالا آمدن خود را بیازمایید و قبل از بالا بردن خودتان از خودتان مراقبت کنید. هرچند که در حال ایستادن، راه رفتن یا کار کردن هستید، احساس می کنید که به مرور زمان احساس راحتی می کنید. این باعث می شود که احساس سریعتر شود. اگر ممکن است، سر خود را بین زانوی خود قرار دهید اگر شما نمیتوانید این کار را انجام دهید، خودتان فقط سعی کنید استراحت کنید.

هنگام رفتن به رختخواب، در سمت چپ خود بخوابید؛ این جریان خون را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد. از تختخواب به آرامی به همان مقدار که می توانید در صبح و بعد از خوابیدن، خارج شوید. هیچ عجله ای وجود ندارد.

مقدار مایعات زیاد آب و میوه های آبدار بخورید. و غذاهای سالم بخورید.

کاهش یا حذف غذاهای چرب و تند.

جلوگیری از ماندن در مکان های گرم و مرطوب

در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

اگر شما نگرانید شما باید با دکتر مشورت کنید، اگرر شما با سردرد شدید، بی حسی، خونریزی واژینال، چشم تار، ضعف بینایی، قلب ارتعاش، یا سوزش در اندام روبرو شدید شما باید با دکتر خود صحبت کنید، فقط پزشک شما می تواند به شما توصیه های مناسب را بدهد، زیرا او از سابقه بیماری شما مطلع است. اگر شما به طور مداوم احساس سرگیجه دارید، برای صحبت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود، مراجعه کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1842

به "سرگیجه هنگام بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگیجه هنگام بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید