مرمت بازاری به جان بافت تاریخی یزد افتاد ؛ این یزد بدلی است ، مرمتی که اصالت تنها شهر جهانی ایران را از بین می برد ، تصاویر آن را ببینید

به گزارش کولو، مرمت های بازاری هویت یزد تاریخی را خدشه دار کرده و اصالت این شهر جهانی را زیرسئوال برده است.

مرمت بازاری به جان بافت تاریخی یزد افتاد ؛ این یزد بدلی است ، مرمتی که اصالت تنها شهر جهانی ایران را از بین می برد ، تصاویر آن را ببینید

خبرنگاران: موضوع مرمت ها در شهر جهانی یزد حالا بیشتر از قبل مورد توجه گرفته است. با رونق گردشگری در این شهر تاریخی، صدها بنای تاریخی نیمه مخروبه و رها شده با مرمت و تغییر کاربری به زیرساخت های گردشگری یزد اضافه شده اند.

اما موج مرمت در این شهر، مسائل دیگری با خود به همراه داشته است. مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد چندی پیش درباره این وضعیت گفته بود: پیش از ثبت جهانی، همواره نگران تخریب ها در بافت تاریخی شهر بودیم اما حالا نگران مرمت ها هستیم.

بنا برگفته مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در سال گذشته هزار و 500 تذکر مرمتی در یزد داده شده است.

مهدی صادق احمدی استاد دانشگاه و دکترای مرمت به تازگی مجموعه عکس هایی از بناهای مرمت شده یزد با کاربری گردشگری را منتشر کرده و آنها را مرمت بازاری توصیف کرده است.

او در توضیح این عکس ها نوشته است: در حالی که حفظ اصالت از اصول اساسی مرمت در جهان است، ازدیاد انواع اقدامات مرمت بازاری که بیش از احیای میراث فرهنگی؛ اماته و میرایی آن را در پی دارد؛ نگران کننده است. ارائه نسخی بدلی، بی اصالت، زشت، شلوغ و بی قواره از معماری اصیل یزد، با این نوع از تخریب به نام مرمت در ده ها مجموعه مجهول به نام اقامتگاه سنتی آنهم با مجوز اداره گردشگری! چه تصویری از فرهنگ امروز یزد را به جهانیان ابراز می دارد؟!

او همچنین عنوان کرده که این عکس ها را از یک سایت رزرو اقامت برای یزد گردآوری کرده است. تصاویر مرمت های مورد انتقاد را در ادمه ببینید:

منبع: چمدان
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 275

به "مرمت بازاری به جان بافت تاریخی یزد افتاد ؛ این یزد بدلی است ، مرمتی که اصالت تنها شهر جهانی ایران را از بین می برد ، تصاویر آن را ببینید" امتیاز دهید

1 کاربر به "مرمت بازاری به جان بافت تاریخی یزد افتاد ؛ این یزد بدلی است ، مرمتی که اصالت تنها شهر جهانی ایران را از بین می برد ، تصاویر آن را ببینید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت بازاری به جان بافت تاریخی یزد افتاد ؛ این یزد بدلی است ، مرمتی که اصالت تنها شهر جهانی ایران را از بین می برد ، تصاویر آن را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید