چرا و چطور صبورتر باشیم؟

به گزارش کولو، رنج، انتظار و مسئله ای که در آن لحظه باعث ازدست دادنِ صبر و طاقت تان شده است را به اهداف بزرگ تر زندگی تان وصل کنید. آیا آن موقعیتی که در آن هستید، معنایی برای زندگی شما دارد؟ چطور می توانید از آن معنا به عنوان منبعی برای کنار آمدن با لحظاتِ منفیِ آن موقعیت بهره ببرید؟

چرا و چطور صبورتر باشیم؟

وقتی آسانسور آهسته حرکت می نماید، دندان های تان را به هم فشار می دهید و زیر لب ناسزا می گویید. اگر در کافی شاپ نشسته اید و هنوز لاته سفارشی تان را برای تان نیاورده اند، پیشخدمت را صدا می زنید و می خواهید علت تأخیر را بدانید.

به گزارش خبرنگاران، هر فردی در زندگی لحظاتی را تجربه نموده است که در آن نتوانسته در برابر ناملایمات، کلافگی ها و خرابکاری ها خونسرد یا شکیبا بماند.

سارا اشنیتکر، دانشیار رشته روان شناسی و علوم اعصاب در دانشگاه بایلور و نویسنده کتاب آزمونِ صبر و خوشبختی می گوید: ما انتظاراتی داریم که به ما می گویند چه کاری درست است، چند دقیقه در صف ایستادن منطقی است، چقدر باید طول بکشد تا ما به مقصدمان برسیم یا افراد چگونه باید رفتار نمایند و ما چه احساسی در برابر رفتار آن ها باید داشته باشیم. در اغلب اوقات با نقض این انتظارات، احساسات ما نیز از کنترل خارج می گردد.

اشنیتکر شرح می دهد: بی طاقتی همواره هم بد نیست، اما افرادی که مدام دچار این شرایط می شوند، استرس بیشتری را در زندگی متحمل می شوند که خطر مسائل سلامتی مانند بیماری های قلبی-عروقی را افزایش می دهد.

اشنیتکر می گوید، بعضی افراد شکیباتر هستند، اما هیچ کس محکوم نیست با همان مقدار طبیعی از صبری که دارد سر کند. ما می توانیم با تمرین های هدفمند صبر را در خودمان پرورش دهیم و منتظر ماندن را به فرایندی آسان تر برای خودمان تبدیل کنیم.

خبرگزاری سی ان ان، طی مصاحبه ای با اشنتیکر از او خواسته تا توصیه هایی برای افزایش شکیبای در زندگی روزمره به مخاطبان ارائه دهد که بخشی از این توصیه ها را در زیر می خوانیم:

وقتی که فرد بی طاقت می گردد، چه اتفاقی در مغز و سایر نقاط بدنش رخ می دهد؟

احساسات شما فعال می شوند. وقتی این اتفاق می افتد، درواقع تمام بدنِ شما واکنش نشان می دهد. ممکن است ضربان قلب ما افزایش پیدا کند. مقدار الکتریسته ای که از پوست ما عبور می نماید، ممکن است تغییر کند. بعلاوه بستگی دارد که چه احساسی در حال بروز باشد. اضطراب ناشی از دیر شدنِ یک جلسه مهم به علت اتفاقی که افتاده است، با ازدست دادنِ صبری که علتش عصبانیت است، فرق دارد.

اما رویهم رفته، در تمامی این موارد سیستم جسمانی فرد برانگیخته و وارد واکنشِ اضطرابیِ جنگ یا گریز می گردد. گاهی اوقات ازدست دادنِ صبر به ما یاری می نماید تا متمرکز شویم و خودمان را برای مقابله و عمل کردن آماده کنیم. اما در موقعیتی که شما هیچ کنترلی بر آن ندارید و کار زیادی از دستتان ساخته نیست، تغییر احساسات برترین گزینه شماست و برترین حالت آن است که احساسات خود را فروبکاهید و به شرایطِ خونسردی برگردید.

افراد چطور می توانند شکیباتر بشوند؟

ارزیابیِ مجدد شناختی - آنجایی که شما درباره موقعیت تان از یک بعد تازه می اندیشید - یا جستجو برای یافتنِ فواید - وقتی از خودتان می پرسید در این موقعیتِ منفی پیش آمده چه نکاتِ مثبتی برای من وجود دارد - می توانند به شما یاری که یک لحظه صبر کنید و در درازمدت شما را شکیباتر می نمایند. بعلاوه، مطلع شدن به احساسی که دارید و تشخیصِ اینکه واقعاً در آن لحظه چه احساسی را تجربه می کنید و چرا، می تواند یاری نماینده باشد.

گام بعدی ای که دوست دارم درباره اش صحبت کنم، آن است که رنج، انتظار و مسئله ای که در آن لحظه باعث ازدست دادنِ صبر و طاقت تان شده است را به اهداف بزرگ تر زندگی تان وصل کنید. آیا آن موقعیتی که در آن هستید، معنایی برای زندگی شما دارد؟ چطور می توانید از آن معنا به عنوان منبعی برای کنار آمدن با لحظاتِ منفیِ آن موقعیت بهره ببرید؟

ما درباره فضیلت بردباری در بیماران بستری در بیمارستان روانی که به علتِ خطر اقدام به خودکشی یا سایر اختلالات روانی بستری شده بودند، تحقیق کردیم. ما دریافتیم حتی در میان این گروه جمعیتی، افرادی که شکیباتر بودند، خیلی کارامدتر با شرایط بحرانی زندگی خود کنار می آمدند. آن ها بعلاوه در مقایسه با سایرین علائم افسردگی شان کمتر بود. این نشان می دهد که حتی در حادترین مثال های رنج، بردباری می تواند به بهبود بیمار یاری کند.

تمرین شکیبای در گرماگرمِ لحظه حساسی که در آن قرار دارید، سخت است. تصور کنید که کودک تان دارد با یک رتیل بازی می نماید، منتظر دریافت نتیجه نمونه برداری از پستان هستید یا قبل از یک جلسه بسیار مهم در ترافیک مانده اند - می توانید نکاتی که تا به امروز گفته شد را در این شرایط امتحان کنید. اما بهتر آن است که شکیبای را تبدیل به عادت کنید. تحقیقات نشان می دهند که تمرین این استراتژی ها در زمان هایی که شما استرس اندکی دارید یا کلاً استرس ندارید، می تواند در مواقع بسیار استرس زا به یاری شما بیاید.

کوشش کنید زمانی که آسانسور آهسته حرکت می نماید، شکیبا باشید. به این ترتیب، شما مهارت های لازم را برای مواقعی که موقعیت جدی تر است، کسب می کنید. صحبت کردن درباره کوشش های تان با دیگران می تواند یاری نماینده باشد. بهتر است به جای امتحان کردن، تمرین کنید. اگر مدام تمرین کنید که به شرایطی که در آن هستید، مطلعی داشته باشید، شکیباتر خواهید شد.

شما بعلاوه می توانید به وسیله افزایش روانیِ احساسی تان که توانایی شناسایی و نام گذاری روی احساس است، شکیبای خودتان را افزایش دهید. روانی احساسی ارزیابی مجدد موقعیتی که در آن هستید را چه در لحظه و چه بعد از آن آسان تر می نماید. اگر شیوه تفکر خود را تغییر دهید، احساس تان تغییر می نماید، اما پیش از آن ضروری است که احساس خودتان را تغییر دهید.

افراد چگونه می توانند بردباری و صبرشان را در روابط افزایش دهند؟

مراحل ابتدایی شبیه هم است و توصیه ای که در این زمینه دارم فقط قدری طعم و عطر متفاوت دارد. آنچه که در این زمینه به شما یاری می نماید شناسایی اهداف تان از برقراری یک رابطه است.

برای مثال: به عنوان یک والد می خواهم این جوانان به بزرگسالانِ موفقی تبدیل شوند، می خواهم که آن ها مهربان و سخاوتمند بار بیایند.

اگر شما شیوه تفکر خودتان را روی این مسئله متمرکز کنید در درازمدت به شما یاری می نماید که در لحظه تصمیم های بهتری بگیرید. برای مثال اگر در لحظه عصبانیت هستید، با خودتان می گویید: بسیار خوب، کاری که من می کنم بخشی از آموزشِ خویشتن داری و نظم در زندگی است و به جوانِ من یاری می نماید تا به بزرگسالی تبدیل گردد که به جامعه اش خدمت می نماید؛ بنابراین اگر در این لحظه حساس سر او فریاد نمی کشم یا سعی می کنم از آموزه های مثبت فرزندپروری بهره بگیرم، همه در راستای رسیدن به این هدف هستند.

در بافت یک رابطه عاشقانه یا در ازدواج، نیز به جای آنکه روی ابعاد منفی آن رابطه متمرکز شوید، روی این قضیه متمرکز باشید که حاصلِ رابطه شما چه پیامد های مثبتی دارد. سعی کنید آن جنبه های مثبت در رابطه تان که به شما انگیزه می دهد در یک رابطه باقی بمانید را پررنگ تر کنید. این کار به شما یاری می نماید که در شرایط ناگوار شکیباتر باشید.

آیا شکیباتر بودن فواید دیگری هم دارد؟

افراد شکیباتر، همدلی بیشتری نیز دارند. اینکه قادر باشید از منظره دیگری مسائل را ببیند و نه فقط به احتیاج های خودتان بلکه به احتیاج های دیگران فکر کنید، اغلب یاری می نماید که در موقعیت های بد بهتر تصمیم بگیرید.

تحقیقات نشان داده اند افرادی که شکیبای بیشتری دارند، رفاه و سلامتی بهتری دارند، از زندگی شان راضی تر هستند، امیدوارترند، اعتماد به نفس بالاتری دارند و در کل احساسات مثبت تری را تجربه می نمایند.

به نظر می رسد که این افراد اهداف شان را با کوشش بیشتری دنبال می نمایند و رضایت بیشتری از پیشرفت در اهداف شان احساس می نمایند. بیمارانی که شکیبای بیشتری دارند، علائم کمتری از بیماری هایی مانند سردرد، زخم معده، اسهال و ... را نشان می دهند.

چقدر طول می کشد تا فردی شکیبای بیشتری کسب کند؟

برای شکیباتر شدن به صبر بیشتری احتیاج دارید. تبدیل کردنِ بعضی ویژگی ها به عادت زمان های متفاوتی را طلب می نماید. برای مثال بعضی عادات طی 20 روز شکل می گیرند، اما بعضی دیگر یکسال طول می کشد تا شکل بگیرد.

تحقیقات نشان می دهند که شکیبای جزو آن عاداتی است که در کمترین مدت مانند 1 تا 4 هفته شکل گرفته است. نمی توان مردم را در دو قطبِ شکیبا و غیرشکیبا دسته بندی کرد. همواره با یک طیف از شکیبای تا غیرشکیبای روبرو هستیم. اما هر چه به سمت شکیبای میل کنیم، اهداف مان را بهتر کسب می کنیم.

شما باید نسبت به خودتان هم شکیبا باشید. نسبت به خودتان شفقت و دلسوزی داشته باشید و برای رشد کردن به خودتان زمان بدهید و بدانید این چیزی نیست که ظرف یکسال بتوانید تغییرش بدهید. شکیبای در شما کِشت می گردد و اینطور نیست که بتوانید خیلی سریع آن را ترمیم کنید.

منبع: CNN

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1865

به "چرا و چطور صبورتر باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا و چطور صبورتر باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید