انگیزه لازم در مشترکان پرمصرف برای کاهش مصرف ایجاد گردد

به گزارش کولو، تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید نمود دولت باید تصمیم بزرگی در حوزه اصلاح الگوی مصرف مردم اتخاذ نموده و انگیزه لازم در مشترکان پرمصرف را برای کاهش مصرف ایجاد کند.

انگیزه لازم در مشترکان پرمصرف برای کاهش مصرف ایجاد گردد

به گزارش ایسنا، مصطفی نخعی با اشاره به گزارشات واصله در مورد رشد مصرف گاز و راهکارهای بهینه سازی مصرف، بیان نمود: بر اساس گزارشات افزایش مصرف در بخش خانگی و ادارات رخ داده است. در این بخش ها افزایش مصرف قابل توجه ای رخ داده است. ما روزانه حدود هزار میلیون مترمکعب فراوری داخل داریم که مقدار مصرف به همین مقدار رسیده است و این امر باعث شده تا بسیاری از بخش ها صنعتی با محدودیت روبرو شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: در اصلاح الگوی مصرف یا بهینه سازی مصرف نه تنها بخش خانگی بلکه تمام بخش ها باید مکلف شوند تا در چهارچوب الگوی مصرف، استفاده بهینه ای از برق و گاز داشته باشند. استفاده از سیستم های گرمایشی و سرمایشی غیر استاندارد، عدم رعایت مقررات مبحث 19 ساختمان سازی به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان ها و عدم الگوسازی و فرهنگ سازی به منظور اصلاح الگوی مصرف از جمله عواملی است که ما را با ناترازی در بین فراوری و مصرف روبه رو نموده است.

نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: اصلاح الگوی مصرف و کاهش آن به یک وزارتخانه بازنمی گردد بلکه نیازمند کار بی بخشی است. متاسفانه انیزه و نیروی محرکی برای سوق دادن مشترکان پرمصرف به اصلاح الگوی مصرف وجود ندارد. متاسفانه سیسات های قیمتی غلطی در این حوزه نیز وجود دارد. متاسفانه یارانه هنگفتی در این حوزه داده می گردد و عده ای بی مهابا مصرف می نمایند. با توصیه یا سفارش نمی توان مصرف را کاهش داد.

وی در ادامه تاکید نمود: متاسفانه علی رغم توصیه های زیاد برای حمایت از صنعت و فراوری در کشور ما با محدودیت های زیادی برای تامین انرژی این حوزه روبه رو هستیم. این شایسته نیست کشوری که دارای دومین ذخایر گاز جهان می باشد در فصل سرما مصارف خانگی آن مصارف صنعتی آن را تحت تاثیر قرار دهد. از نظر بنده دولت باید در این حوزه تصمیم بزرگی بگیرد.

وی اضافه نمود: حمایت از اقشار ضعیف و میانه جامعه که همیشه کم ترین مقدار مصرف را دارند باید ادامه یابد اما افرادی که مصارف چشم گیری دارند باید قیمت تمام شده فراوری را پرداخت نمایند. با اعمال این سیاست تعرفه گذاری این بخش از جامعه نیز برای کاهش مصرف خود نیز انگیزه پیدا خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1941

به "انگیزه لازم در مشترکان پرمصرف برای کاهش مصرف ایجاد گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگیزه لازم در مشترکان پرمصرف برای کاهش مصرف ایجاد گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید