تفاوت های استانبول و آنکارا برای سفر

به گزارش کولو، استانبول و آنکارا

تقابل پایتخت عثمانی و جمهوری

برای انتخاب بین شهر آنکارا یا استانبول ابتدا با نگاهی اجمالی به کشور ترکیه آغاز می کنیم. کشور ترکیه دارای 81 استان می باشد و سی و هفتمین کشور پهناور دنیا به حساب می آید. بزرگترین شهرهای ترکیه عبارتند از:

تفاوت های استانبول و آنکارا برای سفر

از سفر با لحظه آخری تور پاتایا لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

  • استانبول
  • آنکارا
  • ازمیر
  • بورسا
  • آدانا
  • آنتالیا

هر کدام از این شهرها جذابیت های منحصر به فرد خود را دارد. 13 مکان در این کشور به ثبت جهانی رسیده اند که اغلب مکان های تاریخی می باشند. کشور ترکیه کشوری است که بخش کوچکی از آن در قاره اروپا و بخش اعظم آن در قاره آسیا قرار گرفته است. بخشی عظیمی از فرهنگ ترکیه با فرهنگ ایران مشترک می باشد. اقتصاد این کشور بر پایه صنعت گردشگری، پوشاک و … در حال گردش است و آینده بسیار روشنی برای آن پیش بینی می نمایند. شرایط اشتغال در کشور ترکیه نسبت به کشور ایران سطح بسیار بهتری دارد. کشور ترکیه، به دلایل بسیاری نزد ایرانی ها برای مسافرت و همچنین مهاجرت محبوب است. از جمله این دلایل می توان به نزدیکی به ایران، هزینه های پایین زندگی، امکانات و رفاه بیشتر، مزایای شهروندی، اختلاف کم قیمت لیر و ریال نسبت به ارزهای دیگر جهان همانند دلار و یورو اشاره داشت. آنکارا و استانبول دو شهر اصلی و عظیم ترکیه هستند و با فاصله تقریبی 6 ساعت رانندگی از هم قرار دارند. استانبول در غرب ترکیه و آنکارا تقریبا در مرکز این کشور هستند و دارای آب و هوایی متفاوت ار یکدیگر هستند .استانبول با آب و هوای مرطوب و از شمال و جنوب به دریا مشرف است. تنگه بسفر در لطافت هوای استانبول سهم زیادی دارد. تابستان ها گرم و شرجی و زمستانها هم سرد، اما به نسبت آنکارا متعادل تر است . شهر آنکارا به دلیل دوری از دریا دارای تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد و خشک است.

آنکارا در مقایسه با استانبول، از نظر مساحت کوچکتر و از نظر جمعیت خلوت تر است. استانبول حدود 15میلیون نفر جمعیت دارد درحالیکه جمعیت آنکارا در حدود 5 میلیون نفر است. از طرفی، استانبول جاذبه های گردشگری بیشتری دارد و همینکه بین دوقاره اسیا و اروپا فرار گرفته، دلیلی بر منحصر به فرد بودن شهر استانبول می باشد. اما فضای سبز و پارک، خیابانهای تمیز در آنکارا بیشتر دیده می گردد گرچه که آنکارا هم شهر مدرنی است اما به اندازه استانبول ساختمانهای تجاری و بلند در آن دیده نمی گردد.

در استانبول تنوع غذا و تعداد رستوران ها بسیار بیشتر از آنکارا بوده و به راحتی می توان به انواع غذاهای ترکی و بین المللی دسترسی داشت که این انتخاب در آنکارا بسیار محدودتر است. از طرف دیگر در حالی که استانبول همیشه پذیرای یک رویداد فرهنگی و یا برگزارنماینده ی فستیوال های جذاب و کنسرت های متنوع است، آنکارا معمولا میزبان رویدادهای فرهنگی زیادی نیست. سرزندگی و شور در استانبول بیشتر و در مقابل آنکارا آرامتر است. بیشتر مسافرین آنکارا از تاجرین و بازرگانان و یا سیاستمداران هستند در حالی که گردشگران بیشتر استانبول را برای تفریح انتخاب می نمایند .

در خصوص زندگی در این دو شهر داستان متفاوتی پیش رو داریم. هزینه زندگی در هر دو شهر تقریبا یکسان است گرچه ممکن است هزینه های حمل و نقل و خدمات شهری در آنکارا کمی ارزانتر باشند. به طور کلی کارمندان دولت، دانشجویان، کارمندان سفارت ها و دانشجویان بیشتر در آنکارا زندگی می نمایند و تاجرین و بازرگانان و البته جهانگرد ها بیشتر در استانبول هستند. زندگی شبانه در استانبول حتی در زمستان ها در جریان است، اما در آنکارا این حضور شبانه بسیار کمتر و محدود به تابستان است. به طور کلی استانبول شهر بهتری برای خرید نسبت به آنکارا می باشد.

چرا باید استانبول را برای سفر انتخاب کنید؟

  • جهانیی از مکان های دیدنی

تقریباً هر گوشه ای از استانبول، ماجرایی تاریخی برای روایت دارد. هنوز هم با هر پروژه ساختمانی جدید، بقایایی از یک کلیسا یا مسجدی پیدا می گردد. جدا از سلطان احمد و مساجد عظیمش و قصرهای امپراطوری عثمانی، استانبول شامل 39 منطقه و چندین و چند محله است که در هر کدام می توانید بازمانده هایی از معماری یونانی، اروپایی، یهودی،اسلامی و ارمنی پیدا کنید.

  • غذاهای فوق العاده

استانبول فستیوالی از انواع و اقسام غذاها، بوها و مزه هاست. از رستوران هایی که چند دهه قدمت دارند گرفته تا آشپزهای معروفی که به طبخ غذاهای مدرن مشغول هستند. از غذاهای خیابانی بسیار خوشمزه ای که کمتر از 10 لیر قیمت دارند گرفته تا رستوران های 5 ستاره لوکس و گران قیمت، همه در استانبول یافت می شوند. اگر جهانگردی هستید که غذا برای شما اهمیت فراوانی دارد، انتخاب بین آنکارا یا استانبول کار سختی نیست، قطعاً استانبول. بخش آسیایی با بخش اروپایی استانبول تا حد زیادی تفاوت دارد. می توانید سری به محله کادیکوی بزنید که خود جهانی دیگری است. همچنین 5 جزیره عظیم اطراف استانبول (که به جزایر پرنس معروف اند) را هم نباید فراموش کنید.

چرا باید آنکارا را برای سفر انتخاب کنید؟

  • فضای سبز

آنکارا بسیار سبزتر از استانبول است و این اولین چیزی است که نظر شما را در هنگام ورود به پایتخت ترکیه جلب می نماید. درختان زیبایی که در خیابان های شهر ردیف هستند و پارک های خلوتی که بتوانید پیاده روی آرامش بخشی را تجربه کنید، وجود دارند. برخلاف استانبول در آنکارا تمرکز زیادی بر ساخت و ساز وجود نداشته و طبیعت شهر در شرایط بسیار بهتری قرار گرفته است.

  • آرام و منظم

آنکارا شهری سیاسی و مسکونی است. به این معنی که از هیاهوی استانبول خبری نیست. از بوق های ممتد رانندگان استانبولی هم خبری نیست. ترافیک به جز در ساعات شلوغی، روان و مناسب است و آخر هفته ها هم آنقدر شلوغ نمی گردد که مدام موج انسانی عظیمی به شما برخورد کند. اگر از شلوغی عاصی می شوید و بین آنکارا یا استانبول مانده اید، قطعاً استانبول برای شما انتخاب مناسبی نیست.

چرا نباید استانبول را برای سفر انتخاب کنید؟

  • ترافیک

ترافیک استانبول یک کابوس است. رفت و آمد در این شهر می تواند ساعت ها طول بکشد. اجاره ماشین را هم فراموش کنید، پیدا کردن جای پارک کابوس ترسناک تری است.

  • شلوغی

استانبول پرجمعیت ترین شهر ترکیه است. به علاوه یکی از مقاصد پرطرفدار جهانگردی هم هست. اگر در زمانهای سیزن به استانبول بروید، تقریباً برای بازدید از هر مکان دیدنی، باید مدتی طولانی در صف بایستید. شرایط وسایل حمل و نقل عمومی، مثل مترو، دست کمی از کشور خودمان ندارد و همیشه تا حداکثر پر است.

چرا نباید آنکارا را برای سفر انتخاب کنید؟

  • تنوع کم غذاها

جدا از غذاهای سنتی و کباب و غیره که در آنکارا نمونه های اعلای آن ها را خواهید یافت، دیگر خبری از رستوران های شیک با منوهای متنوع نیست.

  • ضعف فرهنگی

عظیمترین ضعف آنکارا فقدان رویدادهای فرهنگی و هنری است. گالری ها یا کنسرت های دائمی به ندرت یافت می شوند.

وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول

در استانبول وسایل نقلیه عمومی گوناگونی وجود دارند که از مهمترین آنها می توان به تراموا، مترو، اتوبوس، قایق و کشتی اشاره نمود. همچنین باید بدانید که این شهر دارای دو فرودگاه بین المللی با نام های آتاتورک و صبیحه گوکچن نیز می باشد که مسافران خارجی برای ورود و خروج به استانبول از آنها استفاده می نمایند. بهترین وسیله نقلیه در استانبول مترو و تراموا است.

وسایل حمل و نقل عمومی آنکارا

آنتالیا به نسبت استانبول از وسایل نقلیه عمومی کمتری برخوردار است اما با این حال رفت و آمد در شهر از طریق اتوبوس کار آسانی خواهد بود تنها کافی ست کارت مخصوص اتوبوس ها را خریداری نموده و به تمامی محله های شهر سر بزنید.

آب و هوای استانبول

به دلیل نزدیکی استانبول به دریای مرمره، این شهر تحت تاثیر اقلیم های متعددی چون مدیترانه ای، اقیانوسی و نیمه اقیانوسی قرار گرفته است و در بعضی از فصل ها آب و هوایش شرجی است. در ابتدای فصل بهار هوای این شهر هنوز سرد است اما به مرور گرم و گرمتر می گردد و گاهی باران هایی پراکنده می بارد. تابستان ها گرم و مرطوب است و گردشگران اغلب این فصل را برای سفر به استانبول انتخاب می نمایند. دمای هوای پاییز در استانبول در هر سال متفاوت است، بعضی سالها هوا گرم و بعضی سالها هوا سرد می گردد اما به صورت میانگین دما حدود 15 تا 23 درجه سانتیگراد است. زمستان های استانبول شباهت زیادی به زمستان های تهران دارد و در اغلب سال ها شاهد بارش برف در آن هستیم.

آب و هوای آنکارا

برترین زمان برای سفر به آنتالیا بهار است، در این فصل طبیعت سرزنده شهر خودنمایی می نماید و گاهی بارندگی های پراکنده، به شهر جلوه خاصی می بخشد. در آنکارا تابستان بر خلاف بهار، شاهد گرمای هوا و تابش مستقیم نور خورشید هستیم. به طور کلی آنکارا تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد و سوزناک دارد.

استانبول یا آنکارا؟

  • در استانبول، احتمال وقوع سرقت خیابانی بیش از آنکارا می باشد.
  • در استانبول حمل ونقل عمومی همیشه با ازدحام جمعیت روبرو است.
  • ازدحام جمعیت و شلوغی استانبول کنترل امنیت ان را تا حدودی با چالش روبرو نموده است.
  • آنکارا شهری مسکونی و پایتخت سیاسی کشور است، به این معنی که در مقایسه با آشفتگی موجود در استانبول ساکت تر و سازمانیافته تر به نظر می رسد.
  • هرچند در ساعات شلوغی اندکی ترافیک در آنکارا دیده می گردد، اما جهانگردها هرگز صدای بوق ممتد خودروها و صدای آزاردهنده آنها را نمی شنوند.
  • فرصت های شغلی بیشتری در حوزه آموزش و فناوری در آنکارا موجود می باشد.
  • هزینه های انکارا معموال 10 الی 15 % از هزینه های استانبول کمتر می باشد مثل: مسکن، خوراک، پوشاک و ….
  • آنکارا بعد از استانبول مقصد مهاجران می باشد به همین دلیل یکدستگی فرهنگی و آرامش بیشتری را در این شهر شاهد هستیم.
  • زندگی در آنکارا جهت ادامه تحصیل انتخاب بسیار بهتری از استانبول می باشد.
  • جاذبه های گردشگری استانبول بسیار بیشتر از آنکارا می باشد.
  • پاساژ و فروشگاه های برند بیشتر در استانبول قرار دارند تا آنکارا
منبع: اینترنت
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1263

به "تفاوت های استانبول و آنکارا برای سفر" امتیاز دهید

1 کاربر به "تفاوت های استانبول و آنکارا برای سفر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت های استانبول و آنکارا برای سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید