بعضی افراد به طرز عجیبی در برابر آلزایمر مقاوم هستند، اما چرا؟

به گزارش کولو، بعضی از افراد تغییرات مغزی را که با آلزایمر مطابقت دارند، در عکس ها نشان می دهند بدون اینکه هیچ علامتی داشته باشند. گویی مغزشان در برابر این بیماری مقاوم تر است. یک تحقیق تازه نشان داده است که چگونه این پدیده گیج کننده ممکن است راه درمان را نشان دهد.

بعضی افراد به طرز عجیبی در برابر آلزایمر مقاوم هستند، اما چرا؟

تیمی از محققان به سرپرستی دانشمندان مؤسسه علوم اعصاب هلند، نمونه های بافت مغز ذخیره شده در بانک مغز هلند را آنالیز کردند که مخزن مغز های اهدایی بیش از 5000 نفر است که بر اثر بیماری مغزی جان باختند.

در میان هزاران نمونه، این تیم تنها 12 نفر را یافتند که قبل از مرگشان از نظر شناختی سالم بودند، اما علائم عصبی واضحی از پاتولوژی زمینه ای بیماری داشتند.

پس خیلی نادر است که مغز ها از اثرات ناتوان نماینده آلزایمر اجتناب نمایند، اما این موارد اندک به تیم این فرصت را داد تا راز انعطاف پدیری این مغزها را کشف نمایند.

Luuk de Vries، عصب شناس از مؤسسه علوم اعصاب هلند، می گوید: آنچه در سطح مولکولی و سلولی در این افراد اتفاق می افتد، تعیین نیست. بنابراین ما در پی اهدانمایندگانی با ناهنجاری های بافت مغزی بودیم که زوال شناختی نداشتند.

این نوع انعطاف پذیری قبلاً مورد توجه قرار گرفته و تصور می گردد که هم ژنتیکی که با آن متولد می شویم و هم انتخاب های سبک زندگی ای که انجام می دهیم ممکن است تأثیر داشته باشند. این عوامل مختلف به طور کلی با ایجاد آلزایمر نیز مرتبط هستند.

محققان با تجزیه و تحلیل ترکیبات منحصر به فرد صد ها ژن بیان شده در مغز هایی که از نظر ساختمانی آلزایمر بودند اما از نظر شناختی سالم بودند، تفاوت های کلیدی در سلول های آستروسیتی یافتند که پاکسازی مواد زائد از مغز را بر عهده دارد.

علاوه بر این، به نظر می رسید که مغز های انعطاف پذیر در حذف پروتئین های سمی مرتبط با ایجاد آلزایمر بهتر عمل می نمایند. به نظر می رسد این مغز ها به نوعی در جلوگیری از تجمع زباله های عصبی بهتر هستند.

تفاوت دیگر فراوری انرژی کارآمدتر در سلول های مغز های انعطاف پذیر بود. هنوز تعیین نیست که پشت این تفاوت ها چیست یا چگونه با بیماری آلزایمر ارتباط دارند، اما شناسایی تفاوت ها اولین قدم مهم است.

دی وریس می گوید: اگر بتوانیم مبنای مولکولی انعطاف پذیری را پیدا کنیم، نقطه آغاز جدیدی برای توسعه دارو خواهیم داشت که می تواند فرآیند های مرتبط با تاب آوری را در بیماران آلزایمر فعال کند.

آلزایمر اکنون حدود 47 میلیون نفر را در سراسر دنیا گرفتار نموده است و این تعداد به سرعت در حال افزایش است.

گام بعدی با این تحقیق خاص این است که کوشش کنیم تا دریابیم چرا این تفاوت ها در فرآیند های فراوری مغز های انعطاف پذیر وجود دارد. پس از آن، ممکن است بتوان دارو هایی فراوری کرد که به مغز یاری می نماید بهتر از خود محافظت کند.

این تحقیق در Acta Neuropathologica Communications منتشر شده.

منبع: یک پزشک
انتشار: 9 خرداد 1403 بروزرسانی: 9 خرداد 1403 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2308

به "بعضی افراد به طرز عجیبی در برابر آلزایمر مقاوم هستند، اما چرا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعضی افراد به طرز عجیبی در برابر آلزایمر مقاوم هستند، اما چرا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید