خواص گیاه خرفه برای سلامتی

به گزارش کولو، استفاده از گیاه خرفه خواص دارویی و خواص درمانی مناسبی دارد و این گیاه سرشار از ویتامین ها می باشد، البته خواص تخم خرفه و برگهای گیاه خرفه هم بسیار قابل توجه است.در ادامه با ما همراه باشید.

خواص گیاه خرفه برای سلامتی
اگر تا به امروز نام گیاه خرفه را نشنیده اید یکی از مهمترین گیاهان دارویی مورد استفاده در جهان را از دست داده اید. خرفه خواص دارویی بسکمک داشته و سرشار از امگا3 و ویتامینهای دیگر است ، در ادامه مطلب این گیاه مفید و پرخاصیت را بیشتر بشناسید.

گیاه خرفه چیست؟خرفه یک گیاه علفی است که بیشتر در نواحی مدیترانه ای کشت می شود. این گیاه به صورت گسترده در اروپا، آسیا، خاور میانه و آفریقا مصرف می شود. این گیاه یک ساله آبدار با طعمی ترش و شکر است که آن را به یک افزودنی مورد علاقه به غذا تبدیل کرده است. کل گیاه شامل برگ ها، ساقه ها، گل ها و دانه ها خوراکی هستند و به مدت هزاران سال در انواع مختلف استفاده می شوند.

مواد مغذی خرفهسبزی خرفه حاوی میزان بسیار بالایی از اسید چرب امگا 3 و میزان قابل توجهی فیبر، ویتامین های خانواده ب، ث و آ، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، کلسیم و مس است. علاوه بر آن دانه های بتالایین؛ یک ترکیب آنتی اکسیدان قوی و کاروتنوئید؛ نیز این گنجینه حقیقی مواد مغذی را به همراه دیگر ترکیبات ارگانیک مفید، تکمیل کرده است.

برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص خرفه در ادامه با ما همراه باشید.

بهبود سلامتی قلبتحقیقات دریافته اند که میزان بسیار بالای اسید چرب امگا 3 موجود در خرفه، به کاهش میزان کلسترول بد در بدن کمک می کند. این موضوع به افزایش تعادل سالم تر کلسترول در عروق خونی بدنمان کمک می کند.

مصرف خوراکی هایی که میزان زیادی امگا 3 دارند، کاهش قابل ملاحظه ای را در ریسک بیماری های قلبی عروقی و همچنین تصلب شرائین نشان داده است. بدینوسیله ریسک حمله و سکته های قلبی نیز کاهش می یابد.

کاهش وزنآمارهای تغذیه ای خاطر نشان می کنند که خرفه کالری کمی دارد و در عین حال سرشار مواد مغذی و فیبر است. چنانچه بخش سلامت نمناک توضیح داده این بدان معناست که افراد بعد از مصرف خرفه احساس سیری می کنند بدون اینکه کالری زیادی دریافت کرده باشند؛ بدینوسیله به فرآیند کاهش وزن کمک می کند.

افزایش رشد کودکمطالعات نشان داده اند که میزان بالای اسید چرب امگا 3 در رژیم غذایی بچه ها، علائم اختلال و رشد مانند اوتیسم و بیش فعالی را کاهش می دهد.

درمان بیماری های گوارشیبعضی افراد از جایگزینی درمان های بالینی برای درمان بیماری ها دریغ می ورزند، اما در طب سنتی چینی از خرفه برای درمان اسهال و خونریزی دستگاه گوارش گرفته تا بواسیر و اسهال خونی استفاده می شده است. این فواید عمدتا در ترکیبات ارگانیک خرفه وجود دارند که شامل دوپامین، مالیک اسید، سیتریک اسید، آلانین، گلوکز و دیگر مواد می شوند.1

محافظت از پوستخرفه می تواند به درمان مسائل مختلف پوستی کمک بکند. استفاده موضعی از خرفه موجب می شود تا مقادیر بالای ویتامین A، همراه با مجموعه ای از ترکیبات مفید موجود در آن، التهابات ناشی از نیش زنبور و مار را بهبود بخشد. خرفه به سلامت و ظاهر پوست، کاهش چین و چروک پوست، بهبود سلول های پوستی و از بین بردن جای زخم و لکه های پوستی کمک می کند.

پیشگیری از سرطانخواص خرفه در پیشگیری از سرطان موثر است. امروزه سرطان به یکی از شایع ترین و تلخ ترین بیماری ها در سرتاسر جهان تبدیل شده است. بنابراین وجود غذاهای ضدسرطان اهمیت چشمگیری پیدا کرده است. خرفه محتوی مقادیر بالایی از ویتامین های A و C بوده که هر دو با خاصیت آنتی اکسیدانی شان در پیشگیری از ابتلا به سرطان مخصوصا سرطان ریه و سرطان دهان مؤثرند. همچنین خرفه محتوی رنگ دانه های بتالائین است که موجب ایجاد رنگ زرد و قرمز منحصربه فرد آن می شوند. بتاسیانین ها و بتاگزانتین ها در بدن خاصیت ضدجهش زایی دارند. درنتیجه می توانند از جهش های ناشی از رادیکال های آزاد در سلول های سالم جلوگیری کند و مانع از پیشرفت سرطان شوند.

تقویت بیناییویتامین A و بتاکاروتن موجود در خرفه به سلامت چشم و تقویت بینایی کمک می کنند. خرفه می تواند با خنثی کردن اثرات رادیکال های آزاد از بروز بیماری های وابسته به سن مانند تباهی لکه زرد و آب مروارید در چشم جلوگیری بکند.

تقویت استخوان هاخواص خرفه می تواند به تقویت استخوان ها کمک کند. مواد معدنی خرفه آن را به یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری از ضعف استخوان ها تبدیل کرده است. کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز برای رشد بافت استخوان و تسریع فرایند ترمیم استخوان ها ضروری هستند. اینها می توانند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک بکنند. پوکی استخوان از بیماری های استخوان مرتبط با سن است که میلیون ها نفر از آن رنج می برند.2

درمان بیش فعالیمطالعات دانشمندان نشان می دهد که مصرف میزان زیاد از اسید چرب امگا 3 در رژیم غذایی بچه ها، علائم اختلال رشد مثل اوتیسم و بیش فعالی را کاهش می دهد، اگر کودک بیش فعال دارید، در رژیم غذایی از این گیاه استفاده کنید.

گیاه ضد اسهالدر طب سنتی چینی، از گیاه خرفه برای درمان اسهال خونی، خونریزی دستگاه گوارش و حتی بواسیر استفاده می شده است. ترکیبات مغذی و ارگانیک موجود در گیاه خرفه مثل دوپامین، مالیک اسید، سیتریک اسید، آلانین و گلوکز باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شوند.

خواص خرفه برای پوست صورتزیبایی خود را از گیاه خرفه بخواهید. خرفه بسکمک از مسائل پوستی را درمان می کند، برگ های این گیاه ویتامین A زیادی دارند که می تواند به عنوان یک داروی طبیعی ضد التهاب، تمام لک ها، جوش و آکنه های پوست صورت را بر طرف کند.

گیاه ضد آسم و سرماخوردگیخرفه گیاه ضد التهاب است که با آسم و سرماخوردگی مبارزه می کند؛ اگر مشکل سرفه و گلودرد دارید، از این چای و دمنوش گیاهی استفاده کنید.

جلوگیری از سردرد میگرنیویتامین B2 موجود در گیاه و سبزی خرفه مانند یک مسکن شیمیایی قوی سردرد های میگرنی را درمان می کند. مطالعات دانشمندان نشان می دهد که مصرف خوراکی هایی با ویتامین B2 می تواند علائم میگرن را کاهش دهد.3

درمان جای نیش مار و زنبورخرفه سرشار از ویتامین آ می باشد و به همین جهت برای درمان التهابات ناشی از نیش زنبور و مار می توان از خرفه استفاده کرد.

بهبود گردش خونخرفه دارای آهن و مس می باشد که به گردش خون در بدن کمک می کند. شما می توانید با مصرف خرفه به راحتی تولید گلبول های قرمز را در بدن افزایش دهید. افزایش آهن و مس در بدن باعث می شود تا اکسیژن رسانی در بدن به درستی انجام شود.

پیشگیری از اختلالات رشد کودکبالا بودن اسیدهای چرب امگا سه در بچه ها باعث می شود تا اختلالات مربوط به رشد آنها کنترل شود. چرا که تحقیقات این امر را تا حدودی ثابت کرده است. اگر شما هم می خواهید کودک خود را در مقابل اختلالات رشد در امان بدارید بهتر است از خرفه در رژیم غذایی استفاده کنید.

درمان مسائل روده ایکسانی که از مسائل روده ای رنج می برند می توانند با مصرف خرفه به درمان مسائل روده ای خود بپردازند. شما می توانید خرفه را درژیم غذایی خود قرار دهید.

درمان کم خونیکسانی که از کمبود آهن در بدن رنج می برند همیشه دچار کم حالی هستند و رنگ پریده به نظر می رسند ، اگر می خواهید از بیماری کم خونی در امان باشید خره مصرف کنید.

درمان فشار خونجالب است بدانید که خرفه دارای پتاسیم نیز می باشد که باعث می شود تا فشار خون شما کاهش پیدا کرده و قلب شما در آرامش به سر ببرد.4

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.chetor.com

3.www.saednews.com

4.www.parsiday.com

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1859

به "خواص گیاه خرفه برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گیاه خرفه برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید