دانستنی های لازم در ارتباط با دهانشویه ها

به گزارش کولو، دهان و دندان مراقبت بسیار زیادی را می طلبد. اگر این مراقبت به خوبی صورت نگیرد، به مرور زمان شاهد پوسیدگی دندان ها و در نهایت از دست دادن آن ها هستیم. درمان های دندانپزشکی هزینه بالایی دارد؛ بنابراین عاقلانه است که با صرف زمان کمی در روز به حفظ سلامت دندان ها یاری کنیم.

دانستنی های لازم در ارتباط با دهانشویه ها

دهانشویه چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

دهانشویه یکی از محلول های بهداشتی مورد استفاده برای حفظ سلامت دهان و دندان است. دهانشویه ها دارای مواد فعالی هستند که به کنترل و کاهش علائم خاصی مانند نفس بدبو، التهاب لثه ها، پلاک دندان و پوسیدگی دندان، یاری می نمایند.

مواد به کار رفته در ساخت دهانشویه ها شامل استیل پیریدین کلراید، کلرهگزیدین، روغن های ضروری، فلوراید یا پراکسید می گردد. اگرچه دهانشویه را نمی توان به عنوان جایگزین مسواک روزانه و استفاده منظم از نخ دندان در نظر گرفت، اما به علت فوایدی که برای بهداشت دهان، لثه و دندان ها دارد، پزشکان استفاده از آن را توصیه می نمایند.

یکی از مهمترین دلایل استفاده از دهانشویه رفع باکتری های عامل بوی بد دهان است. دهانشویه بوی بد دهان را رفع و نفس را تازه و معطر می نماید و طعم خوبی به دهان می بخشد. توصیه می گردد برای رسیدن به برترین نتایج، دهانشویه را حدود 30 ثانیه الی یک دقیقه در دهانتان بچرخانید.

دهانشویه ها انواع مختلفی دارند. زمانی که برای خرید یک دهانشویه مناسب به داروخانه رجوع می کنید، با اسامی مختلفی از این محصول، آشنا می شوید.

یکی از آن ها دهانشویه کلسیمی است. دهانشویه های حاوی کلسیم می توانند به استحکام مینای دندان یاری نمایند.

دهانشویه های روغنی نیز وجود دارند که با استفاده از روغن های گیاهی و طبیعی می توانند به طور جامع و کامل به سلامت دهان و دندان، یاری نمایند.

برای اینکه بفهمید کدام دهانشویه برای شما مناسب تر است، بهتر است با دندانپزشک خود در این زمینه مشورت کنید.1

انواع دهانشویه

به طور کلی دهانشویه ها را می توان به دو دسته درمانی و غیردرمانی تقسیم کرد:

1. دهانشویه های درمانی همان طور که از نام آن پیداست برای درمان بعضی بیماری ها ازجمله بیماری های لثه ای، بدبویی دهان و … استفاده می گردد که باید به وسیله پزشک تجویز شوند چرا که اگر بیمار به صورت خودسرانه از آنها استفاده کند ممکن است دچار عوارض جدی گردد.

2. دهانشویه های غیردرمانی بیشتر برای موارد بهداشتی به کار می فرایند و انواع آن در بازار و داروخانه ها قابل دسترس هستند. بعضی آنها حاوی الکل و بعضی دیگر فاقد الکل هستند. مزیت دهانشویه های حاوی الکل این است که راحت تر جذب مخاط دهان، لثه و … می شوند و اثرگذاری شان بیشتر است.

اما مضراتی هم دارند ازجمله اینکه می توانند دهان را خشک نمایند و اگر طولانی مدت استفاده شوند حتی می توانند باعث سرطان های داخل دهانی شوند، بنابراین دهانشویه های فاقد الکل گرچه مزیت الکل را ندارند اما مضرات حاصل از آن را نیز ایجاد نمی نمایند و ایمن تر هستند.

دهانشویه های درمانی دارای مواد فعالی هستند که به کنترل و کاهش علائم خاصی مانند نفس بدبو، التهاب لثه ها، پلاک دندان و پوسیدگی دندان یاری می نمایند.

از جمله مواد موجود در دهانشویه های بهداشتی می توان به استیل پیریدین کلراید، کلرهگزیدین، روغن های ضروری، فلوراید یا پراکسید اشاره نمود.

بعضی دهانشویه های بهداشتی با از بین بردن باکتری های عامل بوی بد دهان به رفع دائمی این مشکل یاری می نمایند.2

ترکیبات دهانشویه

ترکیبات موجود در دهانشویه های مختلف با توجه به کاربرد خاص آن ها کمی با هم فرق دارد اما بسیاری از آن ها حاوی مواد زیر می باشند:
1. مواد پاک نماینده
این نوع ترکیبات به از بین رفتن و پاکسازی مواد غذایی به جای مانده و پلاک نرم داخل دهان یاری می نمایند.
2. مواد طعم دهنده و رنگ دهنده
این مواد برای بهبود ظاهر و طعم دهانشویه استفاده می شوند و به تازه و خوشبو شدن نفس یاری می نمایند.
3. الکل یا مواد آنتی باکتریال دیگر
این ترکیبات برای از بین بردن باکتری و سایر میکروب های عامل پوسیدگی دندان و رفع ریشه اصلی بدبویی دهان مفید هستند.
4. مواد نگهدارنده
این مواد برای جلوگیری از رشد باکتری ها و دیگر میکروارگانیسم ها در داخل دهانشویه ضروری می باشند.
5. آب
برای حل کردن مواد ذکر شده و ایجاد فرم مایع دهانشویه از آب استفاده می گردد.
6. فلوراید
بعضی دهانشویه ها حاوی این ماده هستند که باعث افزایش مقاومت دندان ها در مقابل حملات اسیدی شده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می نماید.2

فواید دهانشویه

1. پاکسازی به جای مانده غذا از دهان
دهانشویه محلولی است که برای تمیز کردن دندان ها بخصوص نواحی که مسواک به آن ها نمی رسد مفید است. استفاده منظم از دهانشویه باعث پاکسازی به جای مانده غذا و از بین رفتن پلاک های نرم روی دندان ها می گردد.

اگرچه شستن دندان ها با آب تقریبا همین کار را انجام می دهد اما بسیاری از دهانشویه ها علاوه بر آن نفس را نیز خوشبو می نمایند.

2. از بین بردن باکتری های دهان
دهانشویه های بهداشتی با از بین بردن پلاک و باکتری های داخل دهان از بروز مسائلی همچون التهاب لثه پیشگیری می نمایند.

گفتنی است باکتری های ناشی از عفونت لثه با ورود به جریان خون باعث مسائل سلامتی خاص در زنان باردار می شوند که با استفاده منظم از دهانشویه می توان جلوی آن را گرفت.

3. سفید شدن دندان ها
اگرچه اثر سفید نمایندگی دهانشویه به پای سفید نماینده های دندان نمی رسد اما یکی از فواید بعضی دهانشویه های بهداشتی این است که به مرور زمان باعث سفید شدن دندان ها می شوند.

برای این منظور توصیه می گردد از دهانشویه های حاوی پراکسید کاربامید یا هیدروژن پراکسید بهره ببرید. به این مسئله نیز توجه داشته باشید که دهانشویه آنتی باکتریال باعث تیره شدن دندان ها می گردد.

اگر در انتخاب دهانشویه مناسب که خاصیت سفید نمایندگی نیز داشته باشد دچار سردرگمی هستید بهتر است با دندانپزشک در این مورد مشورت کنید.3

مضرات استفاده مکرر از دهانشویه؛ از سرطان تا ایجاد لک

همچون هر محصول دیگری، در کنار فواید، معایبی نیز برای دهانشویه وجود دارد. البته این مساله موجب نمی گردد فواید دهانشویه را نادیده گرفته و از این محصول بهداشتی استفاده نکنیم.

در ادامه به ذکر بعضی از مضرات استفاده مکرر از دهانشویه می پردازیم. با مطلعی از این موارد می توانید نسبت به استفاده از این محصول بهداشتی، مطلع تر باشید:

استفاده از دهانشویه می تواند برای بچه ها زیر 6 سال خطرناک باشد. چرا که بچه ها در این سن اغلب هر مایعی را قورت می دهند و نمی دانند که باید دهانشویه را از دهان خارج نمایند.

بنابراین بچه ها زیر پنج سال باید از دهانشویه هایی که دندانپزشک تجویز می نماید، استفاده نمایند و در خصوص بچه ها 6 الی 12 سال بهتر است تحت نظارت والدین شستشوی دهان با دهانشویه، صورت گیرد.

خطر ابتلا به سرطان دهان یکی دیگر از معایب استفاده از دهانشویه است. خشکی بیش از حد دهان هم از دیگر مضرات دهانشویه های الکلی است.

برای پیشگیری از بروز این عوارض ناخوشایند بهتر است قبل از استفاده با پزشک، مشورت کنید. بعلاوه دهانشویه های حاوی الکل ممکن است موجب خارش و التهاب آفت دهان شوند.

بعضی مطالعات نشان داده است استفاده منظم از دهانشویه به علت از بین بردن بعضی باکتری های دهانی خاص باعث افزایش فشار خون می گردد.

بنابراین افرادی که در معرض فشار خون بالا هستند و به این منظور از دارو استفاده می نمایند، باید در زمینه استفاده از دهانشویه ها احتیاط بیشتری داشته باشند و با توجه به شرایط خود از دندانپزشک بخواهند دهانشویه مناسب را برایشان تجویز کند.

دهانشویه ممکن است به روی دندان لک یا تیرگی ایجاد کند. این دهانشویه ها حاوی کلرهگزیدین گلوکونات بوده که در تماس با افزودنی های موجود در غذا که در دهان باقی می مانند؛ تماس برقرار نموده و باعث ایجاد لکه و تیره شدن رنگ دندان ها شوند. به همین علت است که همواره پیشنهاد می گردد حتما پیش از استفاده از دهانشویه، مسواک بزنید.1

نکات مهم برای استفاده از دهانشویه

بعضی دهانشویه ها به علت غلظت بالا باید قبل از استفاده با مقداری آب رقیق شوند، برای اطمینان حتما برچسب دهانشویه را مطالعه کنید. اگر روی برچسب آن چنین چیزی ذکر نشده رقیق کردن محلول اثربخشی آن را کاهش خواهد داد.

دهانشویه جایگزین مسواک و نخ دندان نمی باشد و حتی اگر دندانپزشک آن را تجویز نموده باید علاوه بر استفاده از دهانشویه، به مراقبت روزانه دندان های خود با مسواک و نخ دندان ادامه دهید.

یکی از نکات مهم برای اثربخشی کامل دهانشویه نگه داشتن آن برای مدت زمان کافی داخل دهان می باشد. در بیشتر دهانشویه ها این زمان بین 30 ثانیه تا 1 دقیقه می باشد اما برای اطمینان توصیه می گردد برچسب محصول را مطالعه کنید.

از بلعیدن دهانشویه اجتناب کنید، بلعیدن مقادیر زیاد دهانشویه های حاوی فلوراید برای بدن سمی است.3

دهانشویه خانگی بسازید

اگرچه دهانشویه ها با برند های مختلفی در قفسه داروخانه ها جای گرفته اند، اما می توان به آسانی یک دهانشویه خانگی هم تهیه کرد. برای این کار می توانید از نمک که به وفور در دسترس همگان هست، بهره ببرید.

شستشوی دهان با آب و نمک به حفظ سلامت دهان و دندان یاری می نماید. دهانشویه آب و نمک دارای فواید بسیاری از جمله کشتن باکتری های دهانی و قلیایی کردن فضای دهان است. آب و نمک سطح pH داخل دهان را افزایش داده و به غشای مخاطی داخل دهان، آسیب نمی رساند.

دهانشویه جوش شیرین حاوی ترکیب بی کربنات سدیم است. با ترکیب جوش شیرین و نمک می توانید یک دهانشویه خانگی عالی درست کنید. از این محلول جهت پاکسازی بزاقی استفاده می گردد که ممکن است باعث ایجاد محیطی مخرب در دهان گردد.

دهانشویه جوش شیرین هم چنین لکه های روی دندان را نیز کاهش می دهد. استفاده از دهانشویه جوش شیرین می تواند کل فضای دهان شما را به طور کامل، پاکسازی کند.1

پینوشتها

1.www.setare.com

2.www.saednews.com

3.www.coca.ir

منبع: راسخون
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1871

به "دانستنی های لازم در ارتباط با دهانشویه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های لازم در ارتباط با دهانشویه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید