درمان سرفه خشک بچه ها با 10 روش درمان خانگی

به گزارش کولو، درمان سرفه خشک بچه ها با روش های خانگی مانند تغذیه با شیر مادر، حمام بخار گرم، قطره های سالین باز کننده مجاری بینی، دستگاه بخور، عسل، جوشانده زیره، سوپ مرغ، شیر زردچوبه و قرص های ضد سرفه امکان پذیر است. توسط این روش ها، می توانید به بهبودی سریع تر کودک خود یاری کنید.

درمان سرفه خشک بچه ها با 10 روش درمان خانگی

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - هیچ پدر و مادری دوست ندارند فرزندشان از بیماری، هرچند خفیف، رنج ببرد. هنگامی که بیماری کودک سرفه خشک باشد، می تواند برای پدر و مادر بسیار ناراحت نماینده باشد. هر گونه سرفه در بچه ها ناخوشایند است، اما سرفه خشک به شدت ناحیه گلو را تحریک می نماید.

بچه ها کوچکتر نمی توانند به شما بگویند که سرفه هایشان خشک و خشن است. ممکن است شما برای درمان سرفه خشک بچه ها، دارو های ضد سرفه به کودک خود بدهید، ولی آموزشگاه پزشکی بچه ها در امریکا، استفاده از دارو های ضد سرفه را برای بچه ها زیر 6 سال توصیه نمی نماید، زیرا اغلب این دارو ها بر روی سرفه کودک تاثیری ندارند و حتی می تواند اثرات جانبی نامطلوب برای کودک داشته باشد؛ بنابراین بهترین راه، انتخاب دارو های خانگی برای درمان سرفه خشک در بچه ها است.

فهرست موضوعی:

  • علت سرفه خشک در بچه ها چیست؟
  • راه های درمان های خانگی سرفه خشک بچه ها

سرفه یک مکانیسم طبیعی بدن برای باز نگه داشتن مجرای تنفسی و پاک کردن سوراخ های بینی است. در سرفه خشک، خلط فراوری نمی گردد. شایعترین مسائل مربوط به سرفه خشک، تحریک گلو و درد در قفسه سینه بوده که نتیجه سرفه کردن های زیاد است. سرفه خشک اغلب در عصر و شب شدیدتر می گردد و خواب آسوده را برهم می زند. در این مقاله نگاهی به دلایل مختلف سرفه خشک در نوزادان و بچه ها و راه درمان آن می اندازیم.

چه دلایلی باعث سرفه خشک در بچه ها می گردد؟

  • سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی شایع ترین دلایل سرفه خشک در نوزادان و بچه ها است. سرماخوردگی اغلب با گرفتگی بینی کودک همراه است. داروهای خانگی برای درمان سرماخوردگی، اغلب این سرفه را نیز درمان می نماید.

  • آنفولانزا

بیماری آنفولانزا یکی دیگر از دلایل سرفه خشک در نوزادان است. در این حالت مدت زمانی طول می کشد تا آنفولانزا پیشرفت کند و سرفه های خشک به سرفه با خلط تبدیل گردد.

  • دیفتری یا خناق

دیفتری بوسیله یک ویروس ایجاد می گردد و سرفه خشک، نشانه شاخص این بیماری است. در بچه ها مبتلا به دیفتری، نای متورم و تنفس مشکل می گردد.

  • آلودگی هوا

هوا می تواند توسط مواد مختلف مانند دود و بخارات حاصل از مواد شیمیایی، آلوده گردد. این آلاینده ها می تواند در محیط های بسته، بچه ها را تحریک کند.

  • سیاه سرفه

سیاه سرفه یک بیماری جدی است که بچه ها، واکسن آن را در دوران کودکی دریافت می نمایند. با این حال، ممکن است قبل از واکسیناسیون، کودک به این بیماری دچار گردد.

راهکار درمان سرفه خشک بچه ها، به دلیل آن و سن کودک بستگی دارد. همچنین در نظر داشته باشید که هر نوع سرفه در نوزادان زیر چهار ماه غیرعادی است. در چنین مواردی بهتر است بدون استفاده از داروهای دیگر در خانه، سریعاً به پزشک مراجعه گردد.

درمان های خانگی برای سرفه خشک بچه ها و نوزادان چیست؟

1- شیر مادر

مایعات برای مرطوب نگه داشتن غشاهای مخاطی و کاهش حساسیت لازم هستند. اگر کودک شما هنوز با شیر مادر تغذیه می نماید، بهترین درمان سرفه خشک کودک شما، شیر مادر است؛ شیر مادر حاوی آنتی بادی هایی است که به بهبود سرفه خشک کودک یاری می نماید.

2- بالاتر بردن سر کودک

اگر کودک شما دچار سرفه های خشک است و نمی تواند بخوابد، یک راهکار ساده این است که فقط سر کودک را کمی بالا ببرید. یک بالش را زیر تشک کودک، زیر سر او قرار دهید تا سر کودک در سطح بالاتر قرار گیرد.

3- حمام بخار

بخار آب یک روش عالی برای درمان سرفه خشک بچه ها است. ممکن است روش های سنتی که بزرگسالان برای درمان سرفه خشک استفاده می نمایند، جواب ندهد، بنابراین دوش گرم را امتحان کنید. دوش را باز کنید تا بخار ایجاد گردد، سپس کودک را مدتی در حمام نگه دارید، تا بخار آب را استنشاق کند.

4- قطره سالین

قطره های بینی سالین به طور مستقیم برای درمان سرفه خشک بچه ها موثر نیست، اما گرفتگی بینی را رفع نموده و به تنفس آسان تر کودک، یاری می نماید. قطره های سالین، نوعی آب نمک است.

5- دستگاه بخور

هوای خشک منجر به ضخیم شدن لایه های خلط در مسیرهای تنفسی بچه ها و در نتیجه باعث سرفه خشک می گردد. راهکار این است که با استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز، هوا را مرطوب کنید تا مسیرهای تنفسی کودک نرم تر گردد.

6- عسل

عسل یک درمان سنتی برای سرفه است، اما فقط برای نوزادان بیشتر از یک سال موثر است. عسل برای درمان سرفه بسیار مفید است. همچنین می توانید کمی پودر دارچین با مقداری عسل در مقادیر مساوی مخلوط نموده و به کودک بدهید.

7- جوشانده زیره

زیره سبز یک ماده غذایی خوب برای هضم بهتر غذا است. همچنین برای کاهش سرفه های خشک در بچه ها و بزرگترها نیز استفاده می گردد. مقداری زیره سبز را در آب بجوشانید. زیره ها را از صافی عبور دهید، سپس اجازه دهید خنک گردد و به کودک خود بدهید.

8- سوپ مرغ

سوپ مرغ همه چیز را درمان می نماید؛ سوپ مرغ خانگی حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و همچنین آرامش بخش است. سوپ را با سیر درست کنید تا با افزایش آنتی اکسیدان ها برای درمان مفیدتر باشد.

9- شیر زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضدمیکروبی است و برای درمان سرفه خشک بچه ها موثر است، همچنین قدرت سیستم ایمنی را افزایش می دهد. خواص زردچوبه همواره برای درمان سرفه مشهور بوده است. بچه ها بالای یک سال می توانند برای جلوگیری از تحریکات گلو و سرفه های خشک شیر زردچوبه مصرف نمایند.

10- قرص های ضد سرفه

قطره ها یا قرص های ضد سرفه مانند قرص استریپ سیلز (Strepsils) برای درمان فوری خشکی گلو، خارش و سرفه استفاده می گردد. برای بهبودی بهتر و سریع تر، می توانید آنهایی را که دارای منتول یا اکالیپتوس هستند، را انتخاب کنید.

سخن آخر خبرنگاران با پدر و مادرها ...

در اغلب موارد علت سرفه خشک در بچه ها و نوزادان ویروس است و به خودی خود با گذشت زمان بهبود می یابد. با این حال، با استفاده از این روش های خانگی برای درمان سرفه خشک بچه ها، می توانید ناراحتی کودک خود را تا حد زیادی کاهش دهید و شب هنگام هم کودکتان و هم خود شما به راحتی بخوابید.

برگرفته از: mylittlemoppet

منبع: setare.com
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1461

به "درمان سرفه خشک بچه ها با 10 روش درمان خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان سرفه خشک بچه ها با 10 روش درمان خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید