دلایل، علایم و تشخیص سندروم تونل کارپال

به گزارش کولو، در این بیماری حس درد و گزگز از مچ شما آغاز و تا نوک انگشتان کشیده می گردد و به دلیل تحت فشار قرار دریافت عصب در مچ اتفاق می افتد.

دلایل، علایم و تشخیص سندروم تونل کارپال

اگر شغل تان ایجاب می نماید که زمان طولانی، پای سیستم رایانه بمانید یا در انجام کار های روزانه استفاده زیادی از دستان تان می کنید، احتمال این که با درد مچ دست روبرو شوید، زیاد است.

اما آیا تا به حال در چهار انگشت اول خود حس گزگز و مور مور را تجربه نموده اید؟این حس در نتیجه فشردگی عصب میانی در ناحیه دالان مچ دست (تونل کارپال) ایجاد می گردد. در این بیماری حس درد، گز گز و مور مور، از مچ شما آغاز و تا نوک انگشتان کشیده می گردد و به دلیل تحت فشار قرار دریافت عصبی در محل باریکی در مچ شما، اتفاق می افتد. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

تونل کارپال کجاست؟

تونل کارپال یک ساختار محکم استخوانی، فیبری است که از استخوان های مچ و لیگامان (رباط) عرضی ساخته شده است. این ساختار همان طور که از اسمش پیداست تونلی است که اجزایی از درون آن عبور و حس انگشت شست، انگشت اشاره، وسط و بخشی از انگشت حلقه را ایجاد می نماید.

علایم این سندروم چیست؟

مشکل در به حرکت درآوردن طبیعی دست، احساس ضربان و تورم، ضعف در عضلات، لرزش دست و درد بالا رونده در ساعد و شانه، از عوامل این بیماری هستند که در اوایل بیماری فقط هنگام خواب و استراحت ایجاد می گردد.

مکانیسم این سندروم چگونه است؟

سندروم کارپال، سندرومی به نسبت شایع است ، طبق آمار به دست آمده میزان بروز این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.

بیشتر افراد درگیر میانگین سنی 54 سال را دارند. سندروم تونل کارپال در اثر فشرده شدن عصب مدین در مچ به وجود می آید که این ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. برای نمونه، این فشره شدن ممکن است در اثر ضربه باشد مثلا در اثر شکستگی انتهای ساعد یا در اثر خم و راست کردن تکراری و طولانی مدت مچ دست و انگشتان اتفاق بیفتد همچنین از عوامل زمینه ساز این سندروم می توان به دیابت، بعضی بیماری های متابولیک، کم کاری تیروئید و بارداری اشاره نمود.

افرادی که شغلشان (آشپز،قصاب،ورزشکاران و...) ایجاب می نماید حرکات تکراری را با دست یا قسمت تحتانی آرنج (که احتیاج به خم شدن یا کشیده شدن بیش از حد دست و مچ دارد) انجام دهند، بیشتر در معرض این سندروم هستند. ورم یا التهاب در محل مچ دست باعث فشردگی این عصب می گردد. این فشردگی که می تواند در هر دو دست اتفاق بیفتد منجر به حس گز گز، ضعف و بی حسی در سمت انگشت شست می گردد.

پیشگیری از ابتلا به این سندروم

کشیدن و حرکت دادن دست و مچ، نگه نداشتن طولانی مدت اجسام از طریق دست ها، استفاده از تجهیزات بهتر و وسایل عظیم تر، تمرین قرار دریافت در شرایط های بدنی مناسب و استفاده از منابع غذایی مکمل و ضد التهاب در پیشگیری از ابتلا به این سندروم موثر است .

تشخیص و درمان

امروزه تشخیص این بیماری با دریافت یک نوارعصب و عضله و انجام چند معاینه ساده امکان پذیر است و اگر در مراحل اولیه درگیری عصب میانی دست باشید، تنها با بستن مچ بند و استفاده از فیزیوتراپی یا لیزر و گاهی با ترزیق موضعی مشکل شما حل خواهد شد. در صورت تمایل بیمار، جراحی هر دو دست همزمان قابل انجام است و هیچ منعی ندارد.

روش تست تینل

در این مانور ضربات ملایم روی عصب مدین بر سطح مچ زده می گردد. اگر با این مانور علایم درد تیر کشنده و سوزشی ایجاد شد یعنی تست مثبت است.

تست فالن : بیمار ساعدش را به طور افقی در هوا نگه می دارد یا از پشت دو دست را به هم می چسباند به گونه ای که مچ دست در خم شدن کامل قرار گیرد، این شرایط را 60 ثانیه نگه می دارد اگر کرخیخواب رفتن انگشتان ایجاد شد تست مثبت است.تشخیص قطعی با انجام مطالعات و معاینات بالینی انجام می گردد ، ولی تست الکترومیو گرافی (EMG) و مطالعه راهنمایی عصبی (NCS) اندام های فوقانی می تواند یاری کننده باشد که در این بیماران تأخیر راهنماییی حسی و حرکتی اعصاب مدین را در ناحیه مچ دست داریم .

مراقبت های بعد از عمل جراحی

پرهیز از انجام کار سنگین با دست تا دو ماه.

محل جراحی را سرد کند تا از افزایش تورم جلوگیری کند.

انگشتان دست را چند بار در روز و هر بار 10 دفعه جمع و باز کند.

آرنج و شانه خود را مرتب حرکت دهد.

بعضی بیماران ممکن است از فیزیوتراپی نتیجه نگیرند، در هر صورت فیزیوتراپی پس از این عمل اجباری نیست.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1366

به "دلایل، علایم و تشخیص سندروم تونل کارپال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل، علایم و تشخیص سندروم تونل کارپال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید