شناسایی و مستندنگاری محوطه های تاریخی در حوضه آبگیر سد قشلاق صحنه

به گزارش کولو، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، شناسایی و مستندنگاری محوطه های تاریخی در حوضه آبگیر سد قشلاق صحنه صورت پذیرفت.

شناسایی و مستندنگاری محوطه های تاریخی در حوضه آبگیر سد قشلاق صحنه

شقایق هورشید (سرپرست هیئت باستان شناسی) با اشاره به اینکه محدوده آنالیز حوضه آبگیر سد مخزنی قشلاق صحنه در استان کرمانشاه، شهرستان صحنه، دهستان خدابنده لو است، گفت: سد قشلاق از نوع خاکی با هسته رسی است که با طول تاج 355 متر، ارتفاع 64 متر از بستر رودخانه قشلاق (مریم نگار) و با حجم مخزن 50 میلیون متر مکعب آب با بیش از نود درصد پیشرفت در ساخت احداث شده است.

کارشناس پژوهشکده باستان شناسی اضافه نمود: براساس توافقات بعمل آمده مابین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و آب منطقه ای استان کرمانشاه، هیئت باستان شناسی به منظور آنالیز و شناسایی باستان شناسی حوضه آبگیر این سد به منطقه اعزام شده اند که در طی مراحل اولیه این آنالیز تا به امروز محوطه هایی از دوره های تاریخی بویژه اشکانی و اسلامی شناسایی و مستندنگاری شده است.

به گفته این باستان شناس، اغلب محوطه های شناسایی شده شامل استقرارهای موقت بوده که در سطح آنها نمونه سفال های تاریخی از جمله سفال شاخص اشکانی جیلینگی (کلینکی) و اسلامی مشاهده می گردد.

او توضیح داد: در این حوضه دو روستای کنگرشاه و قشلاق نیز وجود دارند که در حال حاضر روستائیان در آنها ساکن هستند و این فرصت مناسبی برای جمع آوری اطلاعات مردم شناسی منطقه در اختیار تیم آنالیز قرار داده است.

هورشید با بیان اینکه اهالی روستای قشلاق لر زبان و از طایفه سوری هستند و از لرستان به این منطقه کوچانده شده اند، اظهار کرد: اهالی روستای کنگرشاه از طوایف لر و لک هستند که به گویش های لری، لکی و کردی صحبت می نمایند.

سرپرست هیئت باستان شناسی با اشاره به اینکه با آبگیری سد قشلاق صحنه هر دو روستا نیز همراه با محوطه های شناسایی شده به زیر آب خواهند رفت، اضافه نمود: در حال حاضر، این آنالیز علی رغم فصل سرما و بارندگی و مسائل ناشی از آن با استفاده از روش پیمایش فشرده در حال اجرا است.

منبع: همگردی
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2188

به "شناسایی و مستندنگاری محوطه های تاریخی در حوضه آبگیر سد قشلاق صحنه" امتیاز دهید

1 کاربر به "شناسایی و مستندنگاری محوطه های تاریخی در حوضه آبگیر سد قشلاق صحنه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی و مستندنگاری محوطه های تاریخی در حوضه آبگیر سد قشلاق صحنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید