طبع تمشک، خواص و مصلحات آن از نظر طب سنتی

به گزارش کولو، تمشک میوه خوراکی یک گونه گیاهی از خانواده گل رز است. این میوه وحشی انواع زیادی از جمله تمشک قرمز، سیاه و بنفش دارد، اما تمشک قرمز رایج ترین نوع آن است. تمشک قرمز بومی اروپا و شمال آسیاست و در مناطق معتدل در سراسر جهان کشت می شود. طبع تمشک و ترکیبات آن، این میوه خوشمزه را به یک داروی طبیعی در طب سنتی تبدیل کرده است.

طبع تمشک، خواص و مصلحات آن از نظر طب سنتی

در این مقاله ابتدا طبع تمشک از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بررسی مزایای سلامتی این میوه جداب می پردازیم.

طبع تمشک سرد است یا گرم؟

مزاج تمشک از نظر طب سنتی سرد و خشک است و انواع مصلحات آن عسل معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشکعسل

خواص تمشک برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن

تمشک با وجود کالری پایین، بسکمک از مواد مغذی مانند فیبر، پروتئین، چربی، انواع ویتامین ها و مواد معدنی را به خود اختصاص می دهد. از جمله ویتامین های موجود در این میوه خوش رنگ می توان به ویتامین K ،E و ویتامین های گروه B اشاره کرد. همچنین مواد معدنی فوق العاده ای مانند آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، منگنز و مس در این میوه وجود دارد که برای عملکرد قسمت های مختلف بدن ضروری هستند.

2. کنترل قند خون

فیبر بالای موجود در تمشک و ماده ای به نام تانن، آن را به یک درمان کننده ستنی قند خون تبدیل کرده است. همچنین میزان کربوهیدرات آن بسیار پایین است و از این دید هم یک میوه عالی برای افراد مبتلا به دیابت است. در کنار این خصوصیات، تمشک مقاومت خون نسبت به انسولین را بهبود بخشیده و در نتیجه باعث اثرگذاری بهتر داروهای مصرفی توسط افراد دیابتی می شود.

3. کاهش استرس و بیماری های مزمن

ترکیبات موجود در تمشک دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی هستند. این ترکیبات به سلول های شما کمک می کنند که در مقابل استرس مبارزه کرده و آرامش بیشتری داشته باشید. بالا بودن استرس باعث ایجاد بیماری های مزمن مثل انواع سرطان، دیابت و بیماری های قلبی می شود.

4. تمشک قرمز، یک ضد سرطان قوی

مقادیر بالای آنتی اکسیدان در تمشک از بدن در برابر انواع سرطان، محافظت می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده در یک مطالعه، عصاره های توت از جمله تمشک قرمز رشد سلول های سرطانی را در انواع سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ، پروستات، سینه و دهان از بین می برد. همچنین در یک مطالعه نشان داده شد که این میوه خوشمزه تا 90% سلول های سرطانی معده، روده بزرگ و سینه را می تواند از بین ببرد.

5. کاهش وزن با خوردن این میوه آب دار

یک فنجان تمشک (123 گرم) تنها 64 کالری انرژی دارد؛ 8 گرم نیز فیبر دارد. علاوه بر این بیش از 85% از این میوه از آب تشکیل شده است. این موضوع تمشک را به یک میوه سیر کننده اما کم کالری تبدیل می کند. به علاوه تمشک آب بدن را نیز تامین می کند. از طرفی مصرف تمشک نیز می توانند یکی از راه های کاهش وزن بدون رژیم باشد؛ چرا که مواد شیمیایی که به طور طبیعی در تمشک یافت می شوند، به کاهش وزن کمک می کنند.

6. بهبود بیماری آرتروز

تمشک به دلیل داشتن انواع آنتی اکسیدان ها دارای خواص ضدالتهابی است که علائم آرتریت یا همان آرتروز را کاهش می دهد. افرادی که به طور منظم از تمشک استفاده می کنند، نسبت به افرادی که از این میوه استفاده نمی کنند بسیار کمتر دچار آرتروز می شوند.

7. مبارزه با پیری

تمشک سرشار از مواد آنتی اکسیدان است که با مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن به کاهش علائم پیری کمک می کند. همچنین به دلیل وجود ویتامین C در این میوه تولید کلاژن (ماده ای در پوست که به آن حالت ارتجاعی داده و باعث محکم بودن پوست می شود) را افزایش داده و سلول های تخریب شده در برابر اشعه UV آفتاب را ترمیم می کند.

8. افزایش سلامتی چشم

این میوه خوش طعم حاوی آنتی اکسیدانی به نام زواکسانتین است که اشعه مضر نور آبی را فیلتر می کند. این عملکرد به محافظت از چشم در برابر مسائلی مانند دژنراسیون ماکولا (یک بیماری چشمی که مهم ترین دلیل کوری در افراد مسن است) نقش دارد.

9. بهبود سلامت قلب

تحقیقات نشان داده است یک گروه از موادی به نام فلاونوئیدها، به ویژه آنتوسیانین ها می توانند التهابی که منجر به بیماری های قلبی عروقی می شود را سرکوب کنند. این ماده در تمشک نیز وجود دارد. همچنین آنتی اکسیدان های مختلف با جلوگیری از ایجاد پلاکت و کاهش فشار خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند.

همچنین انجمن قلب آمریکا مردم را به داشتن رژیمی با پتاسیم فراوان توصیه می کند. یک فنجان تمشک حاوی 186 میلی گرم پتاسیم است که بخشی از نیاز روزانه به پتاسیم را تامین می کند.

10. بهبود هضم غذا و جلوگیری از یبوست

میزان فیبر و آب موجود در تمشک می تواند به جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارشی کمک کند. فیبر کافی باعث منظم بودن حرکات روده شده و برای دفع روزانه سموم بدن بسیار مهم است. افزایش مصرف فیبر همچنین به کنترل فشار خون و کاهش کلسترول نیز کمک می کند.

11. یک میوه خوشمزه برای دوران بارداری

تمشک دارای مقدار قابل توجهی فولات است. فولات یک ماده معدنی است که برای تقسیم مناسب سلول ها در بدن ضروری است. در دوران بارداری پزشکان استفاده از تمشک را به عنوان یک مکمل طبیعی برای رشد و وزن گیری جنین و پیشگیری از نقص عضو هنگام تولد به خانم های باردار توصیه می کنند.

سخن آخر

مزه ترش و شیرین و رنگ بسیار خاص این میوه آن را به یکی از پرطرفدارترین میوه ها برای همه سنین و سلیقه ها تبدیل کرده است. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که در کنار تمام خواص گفته شده، تمشک به دلیل طبع سردی که دارد، به خصوص برای افراد سرد مزاج، نباید بیش از اندازه استفاده شود، زیرا باعث مسمومیت غذایی می شود. در پایین همین صفحه برای ما بنویسید شما از تمشک چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر خواندن نظرات و تجربیات شما هستیم.

شما در خبرنگاران می توانید با طبع میوه های دیگر مانند طبع کیوی و انواع مصلحات آن از نظر طب سنتی نیز آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1692

به "طبع تمشک، خواص و مصلحات آن از نظر طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع تمشک، خواص و مصلحات آن از نظر طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید