طولانی ترین ماه گرفتگی جزئی در قرن 21

به گزارش کولو، بسیاری از ساکنان کره زمین، آدینه، 28 آبان ماه (19 نوامبر)، شاهد یک ماه گرفتگی جزئی بودند که در بیش از 580 سال گذشته، طولانی ترین ماه گرفتگی محسوب می گردد.

طولانی ترین ماه گرفتگی جزئی در قرن 21

به گزارش خبرنگاران، ماه گرفتگی یا خسوف، زمانی رخ می دهد که با قرار گرفتن زمین بین ماه و خورشید، سایه زمین روی ماه می افتد و آن را به طور جزئی یا کامل می پوشاند.

نخستین مراحل ماه گرفتگی جزئی 28 آبان ماه، از ساعت 06:02 صبح به وقت گرینویچ آغاز شد. این خسوف جزئی که به مدت 3 ساعت و 28 دقیقه و 23 ثانیه ادامه داشت، طولانی ترین ماه گرفتگی از قرن پانزدهم (18 فوریه سال 1440) میلادی تا به امروز و طولانی ترین ماه گرفتگی قرن بیست و یکم محسوب می گردد. پیش بینی شده است ماه گرفتگی بعدی با چنین مدت طولانی، در 8 فوریه سال 2669 رخ دهد.

این پدیده نجومی هم زمان با ماه کامل رخ داد و در زمان اوج ماه گرفتگی که حدود دو ساعت پس از آغاز آن رخ داد، 97درصد از ماه زیر سایه زمین پنهان شده و به رنگ قرمز درآمده بود.

این ماه گرفتگی جزئی در بسیاری از منطقه ها دنیا ازجمله آمریکای شمالی، شرق استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و بخش هایی از قاره آسیا و بعلاوه بخش کوچکی از اروپا و غرب آفریقا قابل رویت بود. بنابر گزارش ها برترین شرایط برای تماشا این پدیده، در آمریکای شمالی برقرار بود.

زمان ماه گرفتگی آدینه مصادف با ساعت های پیش از ظهر در ایران بود و به علت وجود خورشید در آسمان، امکان مشاهده خسوف در ایران وجود نداشت.

منبع: فرارو
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1898

به "طولانی ترین ماه گرفتگی جزئی در قرن 21" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طولانی ترین ماه گرفتگی جزئی در قرن 21"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید