نصب دو سازه تاریخی در ورودی های نوش آباد

به گزارش کولو، خبرنگاران/اصفهان رئیس شورای اسلامی شهر نوش آباد گفت: در راستای زیباسازی و بهسازی فضای شهری، در آستانه سال جدید، سازه های برگرفته از پیه سوزهای کشف شده در مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد در میدان ورودی این شهر نصب شد.

نصب دو سازه تاریخی در ورودی های نوش آباد

سیدمهدی مردانی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: هر دو سازه، بر اساس مطالعات پژوهشگران معماری و باستان شناسی طراحی شده و توسط مصطفی چاپی، هنرمند مجسمه سازی در مدت 45 روز با استفاده از مصالح از بتن و میلگرد ساخته شده است.

وی اضافه کرد: پیه سوز لعابدار سبزرنگ در میدان شهدای گمنام، به ارتفاع یک متر و 80 سانتی متر و قطر مخزن یک متر و 50 سانتیمتر ساخته شده که از انتهای دسته تا نوک آتش پخش کن آن نیز سه متر است.

رئیس شورای اسلامی شهر نوش آباد، گفت: سازه دوم نیز پیه سوز بدون لعاب است. این سازه که در میدان شهدای کارگر نصب شد یک متر و 70سانتی متر ارتفاع دارد و قطر مخزن آن یک متر و 20 سانتی متر و از انتهای دسته تا نوک آتش پخش کن آن دو متر و 50 سانتیمتر است.

مردانی توضیح داد: شهر زیر زمینی نوش آباد علاوه بر آنکه دارای سبک معماری خاص است، مطالعات باستان شناسی نشان می دهد که دارای تنوع در تکنیک های ساخت صنایع دستی نیز بوده است.

وی اضافه کرد: به اعتبار آثار تاریخی، کاشان یکی از مراکز فراوری سفال شناخته می گردد و در کاوش های حوض خانه مسجد جامع نوش آباد نیز سفالینه هایی به دست آمد که ثابت می نماید این شهر نیز در دوره صفویه، یک مرکز فراوری سفال بوده است.

شهر تاریخی نوش آباد که در پنج کیلومتری شمال کاشان قرار گرفته دارای یک صد اثر تاریخی در حوزه میراث ملموس و ناملموس است که مجموعه باستانی شهر زیر زمینی نوش آباد به عنوان عظیم ترین معماری دستکند دنیا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 895

به "نصب دو سازه تاریخی در ورودی های نوش آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب دو سازه تاریخی در ورودی های نوش آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید