پناه به سرویس بهداشتی؛ تنها راه فرار!

به گزارش کولو، گوهر یسنا انزانی با بیان اینکه نوجوانی مرحله گذار است و از آنجا که نوجوان از محدوده سنی کودکی به بزرگسالی می رود با تغییرات زیاد جسمی، اخلاقی، شناختی و هویتی روبرو می گردد، اظهار کرد: احساسات در نوجوانی متغیر است و بسیاری از اوقات ممکن است نوجوان در خود فرو رود. گاهی قرار گرفتن در جمع و صحبت کردن احساس خوبی به نوجوان نمی دهد. تصور می نماید مهارت های ارتباطی خوبی ندارد و اعتماد به نفسش پایین می آید. حتی تغییرات جسمانی دوره نوجوانی باعث می گردد نوجوان احساس خوبی نسبت به بدن خود نداشته باشد.

پناه به سرویس بهداشتی؛ تنها راه فرار!

وی با بیان اینکه کم رویی، خجالت و میل به استقلال در گذار از محدوده سنی نوجوانی رخ می دهد، اضافه نمود: اصولا والدین از مراحل رشدی دوران نوجوانی اطلاعات زیادی ندارند و از این رو اغلب نوجوان را وادار می نمایند تا در جمع هایی قرار گیرد که خیلی علاقه ای به آن ها ندارد. حال آنکه نامطلعی والدین در این دوره می تواند آسیب های زیادی را به نوجوان وارد کند.

به گفته این روانشناس، در این دوران بعضا نوجوان خیلی میلی به مهمانی و سفر ندارد و اگر مسافرت می رود ترجیح می دهد در اتاق باشد، بیرون نیاید و اگر به میهمانی برود نیز ترجیح می دهد با تعداد کمی از افراد حاضر در میهمانی در ارتباط باشد.

بنا بر شرحات انزانی، حتی گاهی اوقات زمانی که به منزل میهمان می آید نیز نوجوان ترجیح می دهد به اتاق خود که فضای فردی و خصوصی او محسوب می گردد پناه ببرد و از اتاق خارج نگردد تا بتواند نا امنی خود را بپوشاند و سعی دارد چالش هایی که با آن روبرو است را آنالیز و حل نماید.

پناه به سرویس بهداشتی؛ تنها راه فرار!

وی با ذکر مثالی ادامه داد: در بین بعضی مراجعان خود نوجوانانی را دیده ام که درون گرا بودند و وقتی میهمانی می رفتند، چون هیچ راه فراری از آن میهمانی نداشتند به سرویس بهداشتی پناه می بردند و حتی دچار استرس هایی می شدند که تکرر ادرار می گرفتند. از این رو توصیه می کنیم والدین با افزایش مطلعی، مطالعه کتاب و مشورت با روانشناس نوجوان مطلعی خود را نسبت به ویژگی های این دوره سنی افزایش دهند تا معین گردد این رفتار ها به علت تغییرات احساسی، هویتی و خلق و خویی در برهه نوجوانی رخ می دهد یا اختلالی وجود دارد و باید درمان گردد.

این روانشناس در عین حال تاکید نمود که با رفتار های اشتباه والدین و واکنش های نادرست شرایط یاد شده در دوران نوجوانی شدت می گیرد و این را هم گفت که عدم حمایت والدین از نوجوان و مقایسه های غیر منصفانه فرزند با هم سالان می تواند آسیب های خیلی شدیدی را به نوجوان بزند.

انزانی معتقد است که والدین باید به این نکته نیز توجه داشته باشد که فارغ از اینکه نوجوان در دوران گذار از این برهه سنی قرار گرفته است و به علت متغییر بودن احساسات این رفتار ها را از خود نشان می دهد از سوی دیگر هر نوجوان تیپ و ویژگی شخصیتی خاص خود را دارد، بعضی نوجوانان درون گرا تر هستند و ترجیح می دهند تنها باشند که از فعالیت هایی که به تنهایی انجام می دهند لذت ببرند، اما افراد برعکس نوجوان دارای تیپ شخصیتی برون گرا بیشتر به ارتباط گرفتن با دوستان، رفتن سفر به همراه دوستان، بازی های گروهی و حرف زدن با دیگران میل نشان می دهد.

نوجوانی که در میهمانی هم مدام سر در تلفن همراه دارد

این روانشناس با بیان اینکه امکان دارد فرد در دوران نوجوانی ترس از صحبت کردن پیدا کند، احساس کند مهارت هایش ضعیف است، رفتار جراتمند نداشته باشد تا بدون پرخاشگری حقوق خود را بیان کند و یا رفتار منفعلانه از خود نشان دهد، درباره ویژگی های دوره نوجوانی بیشتر شرح داد: گاهی نوجوان با والدین به میهمانی می رود، اما دائما سرش در گوشی است. این رفتار می تواند از آن جهت باشد که نوجوان سعی دارد اینگونه از خود محافظت کند.

انزانی با اشاره به اینکه در این دوران با رشد نوجوان و کوشش برای یافتن استقلال و هویت روبرو هستیم، توضیح داد: نکته مهم آن است که اگر والدین در دوران کودکی ارتباط خوبی با بچه ها داشته باشند، ممکن است در دوران نوجوانی فرزند نیز بتوانند درباره مسائل یاد شده با بچه ها مذاکره نمایند، اما از آنجا که معمولا والدین در دوران کودکی برخورد درستی با فرزند ندارند؛ با توجه به تغییرات زیادی که در نوجوان حاصل می گردد نیز نمی توانند در دوران نوجوانی ارتباط صحیحی با فرزند برقرار نمایند.

وی با بیان اینکه نباید فراموش کرد برترین چیز برای نوجوان این است که درون منزل فضای امنی را داشته باشد، خاطر نشان کرد: برای ایجاد این فضای امن باید ضمن اینکه والدین اهداف خودشان را دنبال می نمایند و به یکدیگر عشق می دهند؛ به نوجوان نیز عشق دهند و اینگونه به او بفهمانند که در کنار او هستند. در این شرایط است که نوجوان می تواند هویت درست خود را پیدا کند. به ویژه اگر والدین بتوانند استعداد اصیل نوجوان را کشف نمایند و او را در مسیری که استعداد دارد قرار دهند، این دوره با آرامش بیشتری برای والدین و نوجوان سپری می گردد.

انزانی در سرانجام سخنان خود خطاب به والدین توصیه کرد: والدین باید مطلع باشند و از مقایسه نوجوان با دیگر نوجوانان بپرهیزند. به نوجوان یاری نمایند تا دوستان خوبی پیدا کند. تفکر نقادانه را به نوجوان یاد دهند تا اطلاعات و افکار را به چالش کشد. باید به نوجوان یاری کرد تا ویژگی های شخصیتی خود را بشناسد. بعلاوه والدین می توانند ارزیابی سالیانه انجام دهند تا اگر نوجوان علائمی نظیر افسردگی، خشم و یا سایر اختلالات داشت بتوان با یاری درمانگران این اختلالات را بر طرف کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 بهمن 1401 بروزرسانی: 18 بهمن 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2205

به "پناه به سرویس بهداشتی؛ تنها راه فرار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پناه به سرویس بهداشتی؛ تنها راه فرار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید