کاشی های معیوب از روی گنبد مسجد امام اصفهان برداشته می شوند

به گزارش کولو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کاشی های معیوب از روی گنبد مسجد امام اصفهان برداشته می شوند.

کاشی های معیوب از روی گنبد مسجد امام اصفهان برداشته می شوند

در چند روز اخیر تصاویری از گنبد مسجد تاریخی امام (ره) اصفهان در شبکه های اجتماعی منتشر شده که واکنش هایی را درباره بازسازی این گنبد و وجود بعضی عیوب و ناهمواری ها در آن به همراه داشته است.

علیرضا ایزدی درباره این موضوع گفت: پس از برداشته شدن قسمتی از داربست های گنبد مسجد امام، معایب و مشکلاتی از نظر ناهمواری در بخش هایی از آن بویژه در ترک های 15 و 16 مشاهده شد که به مردم و علاقمندان به میراث فرهنگی قول می دهیم این مسائل با دقت، کار تخصصی و دلسوزانه رفع گردد.

وی با بیان اینکه بحث بازسازی گنبد مسجد تاریخی امام اصفهان از حدود 13 سال گذشته مطرح شد که طبیعی بود، اضافه نمود: باید به این نکته توجه داشت که یک بنای تاریخی همیشه به بازسازی احتیاج دارد.

وی با بیان اینکه رفتار بناهای خشتی و آجری نسبت به بناهای سنگی حساس تر است، اضافه نمود: گنبد مسجدهایی مانند امام یا مسجد شیخ لطف الله اصفهان از این قاعده مستثنی نیست و باید شرایط آن از نظر علمی و تخصصی بطور کامل آنالیز گردد.

ایزدی با اشاره به مشکلاتی که برای گنبد مسجد امام در سالهای گذشته بوجود آمده و حتی بخشی از گنبد این مسجد فروریخته بود، گفت: با توجه به اهمیت موضوع از اوایل دهه 90 کار بازسازی این گنبد آغاز شد تا اینکه کل گنبد را داربست زدند.

وی با تأکید بر اینکه ما در مباحث میراثی بطور شورایی تصمیم گیری می کنیم و بحث شخصی بودن مطرح نیست هرچند ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، توضیح داد: اعتقاد من بر این است که بنای تاریخی را پر از داربست نکنیم بطوریکه این بحث را درباره گنبد سلطانیه، چهل ستون و عالی قاپو نیز مطرح کردم.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان ادامه داد: زمانی که اطراف یک بنای تاریخی پر از داربست می گردد، ما از نظر بصری نمی توانیم بطور دقیق تشخیص دهیم که آن بنا به عنوان مثال گنبد، چه شکلی پیدا نموده و اگر دچار ناهمواری باشد، نمیتوان آن را به درستی تشخیص داد.

وی با بیان اینکه پس از کش و قوس های فراوان انتها تصمیم به باز کردن داربست های گنبد مسجد امام اصفهان گرفتیم، گفت: یکی از برترین و مجرب ترین استادکارهای کاشی کار در چند سال گذشته برای بازسازی این گنبد کارکرد و او به ما گفت که در بعضی از نقاط گنبد بویژه در سه ترک که کار بازسازی از آنها آغاز شده بود باید کارهای دیگر بازسازیی انجام گردد و داربست ها آنجا باقی بماند.

ایزدی اضافه نمود: به همین علت ما از ضلع دیگر گنبد آغاز به باز کردن داربست ها کردیم و بعد از اینکه چند قسمت از داربست ها باز شدند تعیین شد که مشکلاتی در تعدادی از کاشی ها وجود دارد و این بحث مطرح شد که بازسازی باید ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر اقداماتی بر روی ترک های یک، دو و سه قدیم گنبد مسجد امام در حال اجرا است و کوشش می گردد این مرحله در اسرع وقت سرانجام یابد، اظهار امیدواری کرد که این عملیات و بعلاوه تکمیل بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله با تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور به اصفهان هرچه زودتر انجام گردد.

ایزدی با تأکید بر اینکه ما قبول داریم در بازسازی گنبد مسجد امام عیوبی وجود داشته هرچند این موضوع امری طبیعی است، گفت: در زمان حاضر بازسازی بر روی این گنبد ادامه دارد و داربست ها به مرور زمان که گنبد بازسازی می گردد بازخواهد شد و بخشی از گنبد را از حصار داربست ها خارج می کنیم تا شرایط آن از نظر بصری و اتفاقاتی که افتاده، بهتر تعیین گردد.

وی با بیان اینکه امکان اشتباه محاسباتی وجود دارد، اضافه نمود: از طرفی در بخش هایی از گنبد بعد از 11 سال که داربست ها بر روی آنها فشار آورده، روی لبه کاشی اثر گذاشته به همین علت باید این کاشی ها را نیز برداشته و کاشی نو بجای آن قرار دهیم.

وی با بیان اینکه همچنان بر جمع شدن داربست ها از روی بناهای تاریخی تأکید داریم، گفت: از این به بعد در هر جا که احتیاج باشد اجازه داربست زدن می دهیم، زیرا تا زمانی که داربست ها را باز نکنیم این قبیل معایب تعیین و نمایان نمی گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: ما همیشه از جامعه متخصص و دلسوز که واقع بینانه نسبت به مسائل قضاوت می نماید، دعوت به همکاری می کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2102

به "کاشی های معیوب از روی گنبد مسجد امام اصفهان برداشته می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشی های معیوب از روی گنبد مسجد امام اصفهان برداشته می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید