کوه پدری یک کوه خاص در استان بوشهر است

به گزارش کولو، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کوه پدری یک کوه خاص در استان بوشهر است.

کوه پدری یک کوه خاص در استان بوشهر است

این کوه نزد مردمان چاهه و جم مکانی مقدس بشمار می رود، چرا که برپایه نشانه های مستند موجود در آتشکده این کوه، گمان آن می رود که این کوه از نخستین مکانهایی باشد که در آن نفت سوزانده شده باشد. به باور مردم محلی، آتشکده موجود در قله این کوه، زادگاه و محل غسل تعمید پدر جمشید پیشدادی است.

بعضی کوشیده اند با تغییر نام کهن و اصیل پدری به نام خود ساخته پردیس، در نامهای اصیل ایرانی دستی ببرند.

پژوهش ها نشان می دهد در کوههای مشرف بر ناحیه جم، دیوارهای صیقل زده شده بزرگی در نقاط گوناگون با زاویه هایی خاص وجود دارد که افسانه ها و روایات قومی جم در لهجه محلی آن را چرم آینه می خوانند. به گفته بزرگسالان ناحیه جم، آنها قطعه های کوچکی از شیشه سیاه را در زیر این چرم آینه ها می یافته اند که فرضیه پادشاهی جم در این ناحیه را قوی تر می نماید.

مجسمه های جمشید جم و غار آدم در نزدیکی کوه پدری به علت فعالیت های شرکت های نفتی و گازی در عسلویه در معرض خطر قرار دارند.

هرچند که پیشینه روستاهای چاهه و دره پلنگی که در شمال کوه قرار دارند به درستی روشن نیست، ولی نشانه هایی از غارنشینی و وجود فسیل های بسیار قدیمی در منطقه دیده شده است.

این منطقه با قرارگیری در ارتفاع 700 متری از سطح دریا و در نزدیکی خلیج فارس، آب و هوای مطلوبی جهت پرورش گیاهان و درختان فراهم آورده است. اختلاف دمای هوا با کنار ساحل خلیج فارس که در بعضی از روزهای سال تا 10 درجه سانتیگراد میرسد و بعلاوه رطوبت ملایم آن، این منطقه را به یکی از خوش آب و هواترین منطقه ها جنوب ایران تبدیل کرده است.

نکات قابل توجهی درباره این کوه باستانی و عجیب وجود دارد:

  • از نکات منحصر بفرد این کوه، مغناطیس فوق العاده قوی آن است که معروفیت جهانی دارد. اگر در فاصله 50 تا 100 متری کوه، در انتهایی ترین نقطه آسفالت شده جاده، با ماشین توقف کنید و دستی آن را بخوابانید، ماشین بجای حرکت به پشت و درجهت سر پائینی، به نرمی به سمت کوه کشیده می گردد.
  • منطقه جم دارای خرمای ویژه ای است که به خرمای خصه معروف است.
  • از ویژگی های جالب این خرما، غرق شدن آن در شیره خود است؛ یک کاسه از این خرما، در طی سه ساعت پر از شیره می گردد و شکل آن به مقدار یک آلبالو تغییر می یابد.
  • از دیگر خواص دارویی این خرما، استفاده از آن برای ساخت قندهای رژیمی مخصوص بیماران دیابتی است که برای کشورهای فراوری کننده این نوع قند صادر می گردد.
منبع: همگردی
انتشار: 12 تیر 1401 بروزرسانی: 12 تیر 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2080

به "کوه پدری یک کوه خاص در استان بوشهر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوه پدری یک کوه خاص در استان بوشهر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید