گلادیاتورها علیه ماتادورها

به گزارش کولو، بعضی ها می گویند راهی که اسپانیا با لوئیز انریکه شروع کرده و به نوعی در ابتدای آن واقع شده است، دقیقا همان مسیری است که ایتالیا حدود سه سال پیش با روبرتو مانچینی شروع کرد و حالا به جایی رسیده که یک فوتبال با طراوت و مجذوب کننده را به هوادارانش هدیه می دهد.

گلادیاتورها علیه ماتادورها

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه خبرنگاران ، وقتی مانچو روی نیمکت آتزوری نشست، این تیم به جام جهانی روسیه نرفته بود و می بایست نسل نو تیم ملی ایتالیا را از جوانانی بسازد که در حال پیشرفت در سری A بودند. او به قدری در این جهت پیروز بود که حالا تیمش به رکورد 32 بازی بدون شکست و همچنین 15 پیروزی متوالی رسیده است.

انریکه هم در چنین شرایط کم و بیش مشابهی روی نیمکت لاروخا نشست. او که طی سه سال گذشته و به دلیل مسائل خانوادگی، یک رفت و برگشت به نیمکت داشته، مجبور بوده اسپانیایی را می ساخت که حالا دیگر هیچ کدام از ستاره های یک دهه قبلش را ندارد. حالا انریکه با پوست اندازی کاملی که در تیمش انجام داده توانسته به نیمه نهایی یورو برسد. جدا از تفکرات مانچینی و انریکه که هر دوی شان در زمینه باشگاهی به پیروزیت های فراوانی رسیده اند، جدال این دو تیم می تواند یکی از زیباترین بازی های امسال یورو را رقم بزند.

اگر به چند بازی آخر این دو تیم نگاهی بیندازیم، می توانیم منتظر یک بازی کاملا مجذوب کننده باشیم. آخرین تقابل آنها مربوط به مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه بود که اسپانیا توانست با یک تساوی و یک پیروزی در دو بازی رفت و برگشت به نام تیم اول به روسیه برود و ایتالیا هم در بازی پلی آف مقابل سوئد، از رفتن به جام جهانی بازماند. آخرین تقابل شان هم در یورو مربوط به مرحله یک هشتم نهایی یورو 2016 بود که آتزوری با دو گل کیه لینی و گرازیانو پله به فزونی رسید. در کل این دو تیم تا به امروز 37 بار مقابل هم قرار گرفته اند که سهم هر کدام شان 11 پیروزی بوده است. اگر از لحاظ رویارویی در یورو هم بخواهیم اشاره کنیم، این پنجمین تقابل شان در یورو به تعداد میرود. مهمترین بازی در 4 تقابل اخیر، مربوط به فینال یورو 2012 بود که اسپانیا با نتیجه 4 بر صفر، حریفش را تحقیر کرد.

سابقه ایتالیا در نیمه نهایی یورو

این برای پنجمین بار است که در تاریخ 60 ساله بازی های یورو، ایتالیا به مرحله نیمه نهایی می رسد. در چهار بار قبلی سه بار توانسته از این مرحله صعود کند و تنها یکبار و آن هم در یورو 68 به قهرمانی رسیده است. اولین بار نیمه نهایی یورو 1968 بود که مقابل شوروی سابق قرار گرفتند و بعد از 90 دقیقه، بازی بدون گل تمام شد. آن زمان وقت های اضافی و ضربات پنالتی در کار نبود و درنهایت داور با پرتاب سکه گفت ایتالیا به بازی فینال می رود. 20 سال بعد و در نیمه نهایی یورو88 این دو تیم باز به هم رسیدند، اما این بار شوروی انتقام گرفت و با دو گل از سد ایتالیا گذشت. دفعه سوم یورو 2000 و آن بازی دراماتیک با هلند بود که پس از ده نفره شدن ایتالیا و از دست رفتن دو پنالتی هلند در 90 دقیقه، بازی به ضربات پنالتی رفت و تولدو ستاره تیمش در آن ضربات شد. بار چهارم یورو 2012 بود که ایتالیا توانست آلمان را با نتیجه 2 بر یک شکست دهد که شادی گل ماریو بالوتلی بعد از گلش به نویر، یکی از ماندگارترین صحنه های یورو شد.

سابقه اسپانیا در نیمه نهایی یورو

لاروخا هم مثل ایتالیا تا به امروز چهار بار سابقه حضور در نیمه نهایی را داشته، اما نتیجه اش دقیقا عکس ایتالیا بوده است. این تیم در هر چهار دوره قبلی از این مرحله عبور کرده و در سه بار آن توانسته در نهایت به قهرمانی در یورو برسد. اولین بار در یورو 1964 بود که اسپانیا در نیمه نهایی توانست مجارستان را 2 بر یک شکست داده و به بازی فینال مقابل شوروی برسد. اسپانیا در همان بازی ها در خانه اش به قهرمانی رسید. 20 سال بعد این تیم برای بار دوم به مرحله نیمه نهایی رسید و در یورو 84 مقابل دانمارک قرار گرفت. بعد از تساوی یک بر یک در وقت های قانونی، این ضربات پنالتی بود که مانع از رفتن اسپانیا به فینال شد. دفعه سوم و چهارم در یورو 2008 و 2012 بود که اسپانیا توانست در قهرمانی دبل کند. در یورو 2008، روسیه را 3 بر صفر شکست داد و چهار سال بعد در یورو 2012 در ضربات پنالتی، پرتغال را حذف کرد.

حسین خلیلی -گروه ورزش / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1713

به "گلادیاتورها علیه ماتادورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلادیاتورها علیه ماتادورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید