آپارات متعلق به دهه 20 میلادی در موزه سینما

به گزارش کولو، دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری زغالی همان آپارات امروزی است که به عنوان یکی از ابزار های کاربردی در سینما استفاده می شده است و هم اکنون در موزه سینمای ایران نگهداری می گردد.

آپارات متعلق به دهه 20 میلادی در موزه سینما

با ما همراه باشید و درباره jamalseyyedi بیشتر بدانید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موزه سینما، دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری زغالی از اولین دستگاه های ساخته شده توسط کمپانی پاته فرانسه است و کارکرد آپارات را دارد. این کمپانی از جمله کمپانی ها در عرصه صنعت فیلمسازی بوده که آرم خروس نشان معرف این کمپانی است.

این دستگاه که هم اکنون در موزه سینمای ایران نگهداری می گردد در دهه 20 میلادی ساخته شده و برای نمایش فیلم های 35 میلیمتری مورد استفاده قرار می گرفته است و با وجود اینکه سال ها از ساخت آن می گذرد همچنان سالم است و کارایی دارد.

دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری ذغالی در سال 1315 توسط سوکیاسیان که سینمادار بوده است از کشور فرانسه خریداری شد. سوکیاسیان این دستگاه نمایش فیلم را به سینما ایران در شهر رشت می برد، ولی این سینما بعد از مدتی به دلیل نقل مکان سوکیاسیان به تهران در 1343 به یکی از سرمایه داران رشتی فروخته می گردد که این سینما پس از مدتی تعطیل و بعد ها به پارکینگ تبدیل می گردد.

اما علاقه سوکیاسیان به این دستگاه به اندازه ای بوده که آن را از رشت به تهران می آورد و تا خاتمه عمرش در اتاقی مخصوص در منزل شخصی خود از آن نگهداری می نماید.

این دستگاه پس از درگذشت سوکیاسیان در سال 1374، توسط خانواده اش به موزه سینما اهدا شد.

امروزه دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری ذغالی یا همان آپارات فعلی در سالن تماشاخانه موزه سینما در معرض دید علاقه مندان واقع شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1264

به "آپارات متعلق به دهه 20 میلادی در موزه سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آپارات متعلق به دهه 20 میلادی در موزه سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید