آچار جغجغه چیست و برای چه کاری استفاده می گردد؟آچار جغجغه چیست؟

به گزارش کولو، اگر به تعمیرات خودرو، موتورسیکلت، لوله کشی، نجاری و غیره علاقه دارید، آچار جغجغه یکی از ابزارهای ضروری محسوب می گردد که جای آن در کیف ابزارتان خالی است!

آچار جغجغه چیست و برای چه کاری استفاده می گردد؟آچار جغجغه چیست؟

آچار جغجغه می تواند به شما یاری کند تا انواع پیچ ها و مهره های بزرگ و کوچک را باز یا بسته کنید. این ابزار با داشتن سری قابل تنظیم، با هر نوع پیچ و مهره ای سازگار است و یک همراه ضروری برای تعمیرکاران به شمار می رود. در این بخش با آچار جغجغه ای بیشتر آشنا می شویم و کاربرد و مکانیزم عمل این آچار را می شناسیم. اگر قصد خرید این آچار پرکاربرد را دارید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آچار جغجغه چیست؟

آچار جغجغه یک ابزار دستی است که برای گرفتن و چرخاندن مهره ها، پیچ ها و سایر قطعات با شکل های مختلف استفاده می گردد. این ابزار از دو دندانه قابل تنظیم تشکیل شده است که با یک پیچ در وسط به هم متصل هستند. با چرخاندن پیچ، فاصله بین دو دندانه را می توان تغییر داد و به میزان مورد نظر تنظیم کرد.

از آچار جغجغه می توان در کنار انواع پیچ و مهره استفاده کرد.

از آچار جغجغه کجا می توانیم استفاده کنیم؟

آچار جغجغه برای باز و بسته کردن پیچ ها و مهره هایی که دارای سر شش گوش یا چهار گوش هستند، استفاده می گردد. این ابزار دارای دو سر فرق دارد که هر کدام برای میزان های مختلف پیچ و مهره مناسب هستند. این ابزار دارای یک سر قابل تنظیم است که با چرخاندن یک دسته کوچک، فاصله بین دو دندانه را تغییر می دهد.

آچار جغجغه برای کارهای تعمیراتی و نصب و راه اندازی مناسب است و در انواع مختلف بسته به میزان، شکل و جنس آن وجود دارد.

آچار جغجغه ای چگونه کار می نماید؟

این آچار دارای یک سر قابل تنظیم است که با چرخاندن یک دسته کوچک در طرف مقابل آن، فاصله بین دو دندانه را تغییر می دهد.

برای استفاده از آچار جغجغه ابتدا سر آچار را به میزان مناسب با پیچ یا مهره تنظیم می کنیم، سپس آچار را روی پیچ یا مهره قرار می دهیم و با گرفتن دسته آچار، آن را به سمت راست یا چپ می چرخانیم.

آچار جغجغه به این نام شناخته می گردد چون در هنگام چرخاندن پیچ و مهره، صدای جغجغه واضحی فراوری می نماید. این صدا نشان دهنده مکانیزم قفل نماینده آچار است که باعث می گردد آچار به راحتی از پیچ و مهره جدا نگردد و بتوان با سرعت بالاتر پیچ و مهره ها را باز و بسته کرد.

آچار جغجغه مزایایی نسبت به آچار های ساده دارد:

  • قابلیت استفاده از یک آچار برای پیچ ها و مهره هایی با میزان های مختلف
  • سرعت بالا در کار کردن با پیچ و مهره ها
  • امکان دسترسی به پیچ ها و مهره هایی که در مکان های باریک و نامناسب قرار دارند.

انواع آچار جغجغه

آچار جغجغه ای در بازار در انواع مختلفی یافت می گردد که هر کدام کارایی خاص خودشان را دارند. در این بخش به صورت خلاصه انواع آچارهای جغجغه ای را معرفی می کنیم.

· آچار جغجغه معمولی

آچار جغجغه معمولی یا آچار بکس جغجغه ای شامل تعدادی آچار با سایز های مختلف است که داخل حلقه آن یک چرخ جغجغه قرار گرفته است. این آچار به دو صورت سری قابل تعویض و سری ثابت فراوری می گردد. در نوع قابل تعویض، تنها با عوض کردن سری، می توانید سایز آچار را تغییر دهید. در نوع ثابت، باید سایز مناسب با پیچ را تهیه کنید.

· آچار جغجغه بادی

این نوع آچار با استفاده از فشار هوا کار می نماید و بدنه آن از فلز ساخته شده است. این آچار برای کار های سنگین و حرفه ای مناسب است و قدرت بالاتری نسبت به نوع دستی دارد.

· آچار آلن جغجغه ای

این نوع آچار جزو آچار آلن های دسته ای است که از یک دسته با چندین آچار در سایز های مختلف تشکیل شده است. این آچار برای اتصال قطعات حساس مثل قطعات گوشی، تبلت و… کاربرد دارد. این آچار دارای سری های ستاره ای، توپی شکل، شش ضلعی، سوراخ دار و… است.

· آچار جغجغه یک سر تخت یک سر رینگ

این نوع، یک آچار ترکیبی است که یک سمت آن شکل تخت و گشاد داشته و یک سمت دیگر شکل رینگ و بسته دارد. این آچار برای کسانی مناسب است که نمی خواهند چندین آچار را حمل نمایند. جنس این آچارها از کروم وانادیوم است که مقاومت فوق العاده ای نسبت به ضربه و فشار دارند.

آچار جغجغه ای انواع مختلفی دارد.

تعداد دندانه های چرخ دنده و دوران آچار جغجغه چه ارتباطی دارند؟

رابطه تعداد دندانه های چرخ دنده و دوران آچار جغجغه به این صورت است که هر چه تعداد دندانه ها بیشتر باشد، زاویه دوران آچار کوچک تر می گردد و در نتیجه در فضاهای کم جا و تنگ، کار با آچار راحت تر خواهد بود.

برای مثال اگر چرخ دنده 15 دندانه داشته باشد، زاویه دوران آچار برابر با 24 درجه خواهد بود. اما اگر چرخ دنده 30 دندانه داشته باشد، زاویه دوران آچار به 12 درجه کاهش می یابد.

آچار جغجغه با استفاده از مکانیزم هرزگردی کار می نماید. این مکانیزم شامل یک چرخ دنده و یک یا دو ضامن فنردار است. وقتی آچار را در جهت مطلوب بچرخانیم، ضامن فنردار به سمت بالای چرخ دنده می لغزد و به شیار بعدی سقوط می نماید.

این حالت صدای جغجغه را ایجاد می نماید. وقتی آچار را در جهت مخالف بچرخانیم، ضامن فنردار به شیار فشار می آورد و از حرکت چرخ دنده جلوگیری می نماید. در این حالت آچار پیچ و مهره را باز و بسته می نماید. برخی از آچار های جغجغه ای از دو ضامن فنردار و یک کلید اهرمی استفاده می نمایند تا جهت دوران آچار را تغییر دهند.

جمع بندی

آچار جغجغه یک ابزار بسیار کاربردی است که می تواند به شما یاری کند تا پیچ ها و مهره ها با میزان های مختلف را باز یا بسته کنید. این ابزار با سر قابل تنظیم خود به شما اجازه می دهد که با پیچ هایی با قطرهای متفاوت کار کنید. آچار جغجغه یک ابزار عالی برای تعمیرات خانگی و صنعتی است و می تواند صرفه جویی در وقت و هزینه را به همراه داشته باشد.

این آچار را می توانید از فروشگاه های اینترنتی بخرید و بعد از یادگیری کار کردن با آن، تعمیرات یا پروژه های خودتان را سریع تر پیش ببرید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 11 خرداد 1402 بروزرسانی: 11 خرداد 1402 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2250

به "آچار جغجغه چیست و برای چه کاری استفاده می گردد؟آچار جغجغه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آچار جغجغه چیست و برای چه کاری استفاده می گردد؟آچار جغجغه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید