آیا آهنربا واقعا به گوشی و کامپیوتر آسیب می رساند؟

به گزارش کولو، بسیاری از کاربران بر این باور هستند که آهنربا می تواند به انواع وسایل الکترونیکی آسیب برساند. اما آیا واقعا چنین باوری صحت دارد؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

آیا آهنربا واقعا به گوشی و کامپیوتر آسیب می رساند؟

چرا مردم نگران آسیب آهنربا هستند؟

نگرانی های در خصوص آهنربا و آسیب به وسایل الکترونیکی کاملا بی پایه و اساس نیست و در واقع از نظر علمی معتبر محسوب می گردد. با این حال اگر نگران این موضوع هستید، همین ابتدا باید بگوییم که آسیب رساندن به وسایل الکترونیکی با آهنربا بسیار سخت و بسیار نادر است.

نگرانی مربوط به این موضوع را می توانیم به نگرانی های مربوط به امنیت وای فای مقایسه کنیم. به عنوان مثال، روتر وای فای موجود در خانه شما از همان فرکانس مایکرویو (2.4 گیگاهرتز) استفاده می نماید؛ اما سطح قدرت و تمرکز انرژی ساطع شده به وسیله هر دو کاملاً فرق دارد. شما می توانید یک فنجان آب را در مایکروویو خود در کوتاه مدت بجوشانید، اما میزان انرژی مایکروویو ساطع شده به وسیله روتر وای فای شما به قدری کم است که نمی توانید همان فنجان آب را حتی یک درجه بالا ببرید.

همین مفهوم را می توانیم به بحث آهنربا بکشانیم. بیشتر آهنرباهای موجود در محیط شما - آهنرباهای یخچال، قفل های مغناطیسی روی کیف تبلت و غیره - آهنرباهای بسیار ضعیفی هستند. آنها فقط به میزان کافی قوی هستند که بتوانند کاری را که برای آن طراحی شده اند را انجام دهند و نه بیشتر.

اما در طرف مقابل، آهنرباهای بسیار قدرتمند الکتریکی و آهنرباهای نئودیمیوم وجود دارند که می توانند برای دستگاه های الکترونیکی مسائل زیادی را ایجاد نمایند و حتی گاهی اوقات داده ها را از دستگاه ها حذف می نمایند. اما این نوع آهنرباهای قدرتمند عمدتا در محیط های صنعتی، پزشکی و آزمایشگاه ها پیدا می شوند. در ادامه به خطراتی که آهنرباها می توانند برای دستگاه های الکترونیکی ایجاد نمایند، می پردازیم.

آیا آهنربا می تواند به کامپیوتر یا لپ تاپ من آسیب برساند؟

اگر کامپیوتر شما از هارد دیسک های قدیمی بهره می برد، همیشه احتمال آسیب رسیدن از طرف یک آهنربای قوی برای آن وجود دارد. البته این احتمال بسیار ناچیز است. بنابراین اگر یک اهنربای نئودیمیوم بزرگ را مستقیما روی هارد دیسک قرار ندهید یا لپ تاپ خود را در دستگاه گازگیر صنعتی نگذارید، با هیچ مسئله ای روبرو نمی شوید.

در نتیجه اگر مثلا فرزند شما تعدادی از مگنت های یخچال یا اسباب بازی های مغناطیسی را روی کامپیوتر یا لپ تاپ شما قرار داده، هیچگونه نگرانی نباید داشته باشید. این آهنرباهای کوچک به حدی ضعیف هستند که نسبت به توان آهنرباهای استفاده شده در هارد دیسک حرفی برای گفتن ندارند. از سوی دیگر اگر هم از حافظه های SSD استفاده می کنید، این نوع حافظه ها در برابر آهنربا کاملا ایمن هستند و هیچ آسیبی به آن ها نمی رسد.

آیا آهنربا می تواند به گوشی من آسیب برساند؟

در خصوص اینکه آیا آهنربا می تواند به گوشی آسیب برساند، باید به چند نکته ظریف اشاره کنیم. در نگاه اول، پاسخ به این سوال منفی است. زیرا هیچکدام از گوشی های هوشمند دارای قطعاتی مانند هارد دیسک و موارد مشابه نیستند. به همین دلیل در بیشتر شرایط، هیچ آسیبی از طرف آهنرباهای معمولی به گوشی وارد نمی گردد. باید خاطرنشان کنیم بعضی از گوشی ها مانند آیفون، از آهنرباهای نسبتا بزرگی بهره می برند که در خصوص آیفون ها، این مشخصه برای مگ سیف مورد استفاده قرار می گیرد.

با این حال، گاهی اوقات آهنرباها می توانند مسائل جزئی و موقتی را برای گوشی ها ایجاد نمایند. درون گوشی ها، آهنربا برای اهداف مختلفی مانند لرزشگیر لنز مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین قرارگیری قاب مغناطیسی نزدیک به سنسور ها می تواند آن ها را به طور موقت غیرفعال کند.

از طرف دیگر در حال حاضر انواع لنز برای دوربین های موبایل به فروش می رسند که بعضی از آن ها از پایه مغناطیسی برای وصل شدن به گوشی استفاده می نمایند. بعد از استفاده از این وسایل ممکن است با مسائل مربوط به عملکرد فوکوس اتوماتیک و لرزشگیر اپتیکال روبرو شوید. آهنرباها بعلاوه می توانند برای قطب نمای درون گوشی هم مسائلی را به وجود بیاورند.

چنین مسائلی معمولا بلافاصله بعد از برداشتن آهنربا رفع می شوند و گاهی اوقات هم خود گوشی با شرایط نو خود را تطبیق می دهد. اگر در پی استفاده از چنین لوازم جانبی هستید ولی نمی خواهید با مشکل روبرو شوید، بهتر است از بین لوازم جانبی ساخت شرکت های معتبر دست به انتخاب بزنید.

در خصوص گوشی ها هم مانند کامپیوترها باید بگوییم که اگر این محصولات را در کنار آهنرباهای به شدت قدرتمند قرار ندهید، هیچ مشکل جدی برای آن ها ایجاد نمی گردد. بنابراین اگر گوشی، لپ تاپ، کامپیوتر و دیگر گجت ها را از آهنرباهای صنعتی دور نگه دارید، هیچوقت با مسائل مربوط به این موضوع روبرو نخواهید شد.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2116

به "آیا آهنربا واقعا به گوشی و کامپیوتر آسیب می رساند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آهنربا واقعا به گوشی و کامپیوتر آسیب می رساند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید