افزایش فراوری نفت اوپک پلاس تصویب شد

به گزارش کولو، وزیران اوپک پلاس در ملاقات روز سه شنبه خود با پیش بینی موقتی بودن تاثیر شیوع اُمیکرون بر تقاضا، ادامه افزایش تدریجی فراوری در فوریه را تصویب کردند.

افزایش فراوری نفت اوپک پلاس تصویب شد

به گزارش خبرنگاران، تحت برنامه فعلی که بر اساس توافق ژوییه سال 2021 اجرا می گردد، فراوری نفت اوپک پلاس در فوریه 400 هزار بشکه در روز افزایش پیدا می نماید و محدودیت عرضه این گروه تا سپتامبر به حدود سه میلیون بشکه در روز می رسد.

مقامات و وزیران اوپک پلاس در زمان مذاکراتشان، داده های داخلی اوپک پلاس را ملاحظه کردند که نشان می داد مازاد عرضه در ژانویه 800 هزار بشکه در روز و در فوریه 1.3 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

مذاکرات رسمی در کمتر از دو ساعت به نتیجه رسید که زمان کوتاهی بر اساس استانداردهای اوپک پلاس به نظر می رسد و نشان می دهد مذاکرات راحت و بدون مسئله بوده است. یک منبع مطلع در اوپک پلاس گفت: ما به ثبات احتیاج داریم. خوشحالم که آغاز آرامی در این سال داشتیم.

آمریکا از اوپک پلاس خواسته است برای حمایت از فرایند احیای اقتصاد جهانی و مهار فرایند صعودی قیمتها، نفت بیشتری فراوری کند. اما این گروه اعلام نموده است بازار به نفت بیشتری احتیاج ندارد. اوپک پلاس سرگرم تسهیل محدودیت عرضه حدود 10 میلیون بشکه در روز است که در سال 2020 در واکنش به ریزش تقاضا در اوج بحران کووید 19 به اجرا گذاشت. نفت برنت سال گذشته 50 درصد رشد کرد و از ابتدای سال 2022 تا به امروز فرایند افزایشی داشته و روز سه شنبه با دو درصد افزایش، به بالای 80 دلار در هر بشکه رسید.

کاخ سفید روز سه شنبه از تصمیم فراوریکنندگان اوپک پلاس برای پایبندی به برنامه افزایش تدریجی فراوری استقبال کرد و همکاری نزدیک با عربستان سعودی و امارات متحده عربی را تمجید کرد. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اظهار کرد: دولت به تضمین رشد عرضه مطابق با تقاضا همزمان با احیای اقتصاد جهانی و قیمتهای پایین تر بنزین برای شهفرایندان آمریکایی متمرکز شده است. تصمیمات اوپک پلاس از فرایند احیای اقتصاد جهانی پشتیبانی خواهد نمود.

اگرچه مازاد عرضه وجود دارد اما بسیار کمتر از برآوردهای قبلی است. آمار داخلی اوپک پلاس در دسامبر مازاد عرضه ژانویه را دو میلیون بشکه در روز تخمین زده بودند که به معنای پرریسک بودن افزایش عرضه بود. یک نماینده اوپک پلاس گفت: دورنمای تقاضا از زمان برآوردهای قبلی بهبود یافته است. سایر نمایندگان اوپک پلاس اظهار کردند: این بازبینیها در مقدار مازاد عرضه برخاسته از این دیدگاه اوپک پلاس است که تاثیر اُمیکرون بر تقاضا موقتی خواهد بود و بعلاوه برخی از فراوریکنندگان با محدودیتهایی برای افزایش فراوری روبرو هستند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه پس از ملاقات اوپک پلاس در مصاحبه تلفنی با شبکه تلویزیونی روسیه 24 گفت: این گروه بر این باور است که ابهاماتی در حال حاضر در ارتباط با شیوع اُمیکرون وجود دارد. با این حال مشاهدات و آنالیز ها نشان می دهد با وجود مسری بودن بالای این واریانت، مقدار بستری شدن اندک بوده و تاثیری روی کاهش تقاضا نمی گذارد.

در گزارش فنی که روز یکشنبه رویترز مشاهده نموده بود، اوپک پلاس تاثیر شیوع واریانت اُمیکرون بر تقاضا را کم اهمیت شمرده و اعلام نموده بود موقتی و کوتاه خواهد بود و نسبت به منظره مالی خوش بین بود.

بیورن تونهاگن، تحلیلگر شرکت ریستاد انرژی گفت: اوپک پلاس اعتماد بیشتری به منظره تقاضا پیدا نموده است زیرا اطلاعات لحظه ای حمل و نقل نشان می دهد اُمیکرون تا به امروز تاثیر قابل توجهی بر تقاضا برای نفت نداشته است. ادامه اختلالات عرضه در لیبی و کندی فرایند احیای فراوری در نیجریه و انتظارات پایین تر برای ظرفیت فراوری روسیه، وزنه عوامل مثبت در بخش عرضه را سنگین نموده است.

اگرچه اوپک پلاس هدف فراوری را هر ماه افزایش داده است اما فراوری واقعی پایین تر از سقف تصویب شده مانده است زیرا برخی از اعضای این گروه قادر نیستند سطح فراوریشان را طبق سقف تصویب شده افزایش دهند. آژانس بین المللی انرژی ماه گذشته اظهار داشت فراوری اوپک پلاس به مقدار 730 هزار بشکه در روز در اکتبر و 650 هزار بشکه در روز در نوامبر کمتر از سطح تصویب شده بود.

محمد ارکاب، وزیر انرژی الجزایر روز سه شنبه اظهار کرد: نرخ پایبندی اوپک پلاس به توافق محدودیت عرضه نفت در دسامبر به 117 درصد رسید که نشان می دهد این گروه همچنان بسیار پایین تر از اهداف توافق شده فراوری می نماید. ارکاب اظهار داشت ریسک واریانت اُمیکرون کمتر از جهشهای قبلی ویروس کرونا بوده اما سرعت شیوع این واریانت خطر بزرگی برای اقتصادها و بالطبع تقاضا برای نفت به شمار می رود.

بر اساس گزارش رویترز، نشست بعدی وزیران اوپک پلاس دوم فوریه برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1981

به "افزایش فراوری نفت اوپک پلاس تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فراوری نفت اوپک پلاس تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید