گفت وگوهای ایران و 1

به گزارش کولو، گفت وگوهای ایران و گروه 1+4 با ادامه جلسات کارگروه های کارشناسی در سه حوزه لغو تحریم ها، هسته ای و ترتیبات اجرایی در وین در جریان است.

گفت وگوهای ایران و 1

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، دور جدید گفت وگوهای جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در چارچوب سه گروه کاری که از روز سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه در وین آغاز شد، کماکان در پایتخت اتریش در جریان است.

دور اول نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل شهر وین برگزار و حاضران تصمیم به تسریع فرایند گفت وگوها گرفته و توافق کردند که فعالیت گروه های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم ها و هسته ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با عنوان گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی با هدف گفت وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد احتیاج برای اجرایی شدن لغو تحریم ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل گردد.

بر همین اساس، گفت وگوهای ایران و گروه 1+4 با ادامه جلسات کارگروه های کارشناسی در سه حوزه تحریم، هسته ای و ترتیبات اجرایی در وین در جریان است. روز چهارشنبه (هشتم اردیبهشت ماه) نیز دو کارگروه هسته ای و تحریم کار بر روی متون را ادامه داده و کارگروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز برای نخستین بار تشکیل جلسه داد.

از سوی دیگر، نشست های دو و چندجانبه نیز بین روسای هیأت های ایران و 1+4 برگزار گردید و قرار است گزارش کارگروه های کارشناسی به کمیسیون مشترک برجام ارائه و در صورتی که احتیاج باشد کمیسیون مشترک برجام بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

به گزارش فارس، هیأت ایرانی شرکت نماینده در این مذاکرات به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه راهی وین شد. نمایندگانی از وزارت نفت، بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی نیز در این هیأت حضور دارند و طی روزهای دوشنبه و سه شنبه ملاقاتهای فشرده دوجانبه، سه جانبه و پنج جانبه در وین برگزار گردید.

در همین خصوص عراقچی دو بار با انریکه مورا هماهنگ نماینده اتحادیه اروپا ملاقات کرد و روسای هیأت های ایران، روسیه و چین پیش از برگزاری نشست کمیسیون دور هم گردآمدند و آن گونه که عراقچی مطرح نمود نشست بسیار مفیدی داشتند.

از سوی دیگر هیأت ایرانی یک جلسه چهارجانبه نیز با سه کشور اروپایی داشت.

براساس این گزارش، نشست کمیسیون مشترک برجام در روز سه شنبه (هفتم اردیبهشت ماه) به ریاست انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کمتر از یک ساعت به طول انجامید و هیأت ها توافق کردند که به کار سرعت ببخشند.

در همین خصوص نیز عراقچی بعد از این نشست در گفت وگویی با خبرگزاری صدا و سیما مطرح نمود: کارگروه های هسته ای و برطرف تحریم ها از بعد از کمیسیون مشترک کار خودشان را آغاز می نمایند و به آنها وظیفه آغاز نگارش متن نهایی داده شده که باید وارد نگارش متن شوند. نگارش متن کار سختی است. رسیدن به یک متن مورد تفاهم شاید روزها و هفته ها کار ببرد. ولی بنای ما تسریع در این است و این که بدون وقت کشی و کار فرسایشی این کار باید به سرعت و در عین حال با دقت فراوان جلو برود.

عراقچی همچنین خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته شد که یک کارگروه سومی هم تشکیل گردد که مربوط به تمهیدات اجرایی یا ترتیبات اجرایی بعدی می گردد که بحث راستی آزمایی، نحوه اجرای اقدامات دو طرف، زمان آغاز تعهدات در آن جا معین و همه در این کارگروه انجام می گردد.

در مجموع در جهت درستی حرکت می کنیم/ تفاهمات خوبی در حوزه تحریم های بخشی و موضوعی به دست آمده

رئیس هیأت ایرانی شرکت نماینده در مذاکرات وین ادامه داد: در مجموع در جهت قرار داریم، با این حال هنوز نمی توان پیش بینی کرد که آیا می گردد به سرانجام جهت مذاکراتی رسید و چقدر خوشبین یا بدبین هستیم، ولی در مجموع در جهت درستی حرکت می کنیم.

عراقچی درباره تحریم ها نیز اعلام کرد: ما در حوزه تحریم های بخشی و موضوعی که ابعاد مختلف اقتصاد ایران را در برمی گیرد شامل بخش های نفت، انرژی، بانکی، مالی، بیمه، کشتیرانی، بنادر تفاهمات خوبی به وجود آمده است که تقریبا همه بخش های مالی ایران که تحت تحریم قرار گرفته است از تحریم خارج گردد. در خصوص نوع دوم تحریم ها که اشخاص حقیقی و حقوقی هستند، در این جا کار بیشتری ضروری است انجام گردد. موضع ما کماکان موضع گذشته است که همه تحریم ها باید لغو گردد و ترتیب اجرای تعهدات کماکان موضع ما بر مبنای مواضع قطعی نظام قرار گرفته است که حتما آمریکا باید آغاز نماینده باشد و حتما باید اقداماتش را انجام دهد و بعد ایران راستی آزمایی می نماید و بعد از راستی آزمایی ایران است که ایران اقدامات خودش را انجام خواهد داد.

معاون وزیر خارجه اعلام کرد: امیدوارم با پیشرفت کار نگارش متن نهایی، طی یکی دو روز آینده در موقعیتی قرار بگیریم که برداشت بهتری نسبت به فرایند نهایی شدن امور داشته باشیم. ما یک اصل داریم، هم تعجیل نمی کنیم و شتاب زدگی نداریم و هم اجازه نمی دهیم بحث ها فرسایشی گردد. با دقت جلو می رویم.

رئیس هیأت ایرانی شرکت نماینده در مذاکرات وین یادآور شد: در مرحله ای هستیم که ممکن است بحث ها یک مقدار بیشتر طول بکشد. هنوز نمی توانم بگویم چه روزی این دوره از مذاکرات را انتها خواهیم داد. امیدواریم به نقطه معین تری برسیم و بعد مذاکرات تعطیل گردد و هیأت ها به پایتخت ها بازگردند و آنالیز ها انجام گردد. (جزییات بیشتر)

عراقچی همچنین در گفت وگویی با پرس.تی.وی گفت که تمام تحریم هایی که بعد از اجرایی شدن برجام وضع شده اند؛ چه آنها که در دوره اوباما و چه آنها که در دوره ترامپ وضع شده اند، باید لغو شوند.

وی درباره تحریم های موسوم به کاتسا نیز تایید کرد که ایران بر لغو همه تحریم ها از جمله کاتسا تاکید دارد. (اینجا بخوانید)

حتما اجازه نخواهیم داد که مذاکرات فرسایشی گردد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه که روز یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت تا اعضای کمیسیون را در جریان مذاکرات در وین قرار دهد در گفت وگویی گفت: نمی گردد با قطعیت مدت زمان مذاکرات را پیش بینی کرد، حتما اجازه نخواهیم داد که مذاکرات فرسایشی گردد. اگر احساس کنیم که در طرف های مقابل جدیت وجود ندارد و یا به دنبال خرید زمان، تلف کردن زمان و یا کشیدن مذاکرات به مسائل فرسایشی و احیانا اضافه کردن موضوعات دیگر هستند؛ حتما مذاکرات را در همانجا قطع خواهیم کرد. در عین حال عجله و شتابزدگی هم نخواهیم داشت، در مذاکرات بحث های پیچیده ای مطرح است که باید با دقت کافی مورد بحث و آنالیز قرار گیرد، کلمه به کلمه هر موضوعی جای بحث دارد.

لازم به ذکر است در نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر روز سه شنبه 31 فروردین ماه به صورت حضوری در وین برگزار گردید، قرار شد گفت وگوها در هفته آینده (این هفته) ادامه یابد.

در این نشست، روسای هیات های مذاکره نماینده کشورهای طرف برجام به بحث و آنالیز در خصوص آخرین شرایط گفت وگوهای فنی و پیش نویس های اولیه متون و نحوه تداوم گفت وگوها پرداختند. در این نشست، کشورهای مشارکت نماینده در برجام توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم ها و هسته ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد احتیاج برای اجرایی شدن لغو تحریم ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد گردد. هیأت ها پس از مشورت در پایتخت های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت و گوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران در نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام توضیح داد: هیأت ایرانی هر زمان که فرایند گفت و گوها به سمت زیاده خواهی، وقت کشی و چانه زنی های غیرمنطقی برود، گفت و گوها را متوقف خواهد نمود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز (دوشنبه) ششم اردیبهشت در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر این که دولت بایدن برای کاهش تحریم ها در حوزه نفت و مالی آمادگی نشان داده و این که آیا این موضوعات به صورت رسمی به شما منتقل شده و پاسخ ایران چیست؟ گفت: در موضع ما در برطرف تحریم ها هیچ تغییری صورت نگرفته همه تحریم ها باید یک جا برداشته گردد و هیچ تفاوتی بین تحریم ها نیست و همه باید راستی آزمایی گردد. طرح گام به گام و تدریجی را نمی پذیریم و در دستورکارمان نیست. آمریکا باید به تعهداتش عمل کند و هر چه کمتر از این مانع بازگشت آمریکا به چارچوب برجام خواهد شد و ایران آمادگی دارد بعد از راستی آزمایی به تعهداتش ذیل برجام عمل می نماید. (اینجا بخوانید)

لازم به ذکر است میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی با غیرواقعی و مخرب توصیف کردن بعضی ایده ها برای گسترش توافق هسته ای به دیگر حوزه ها، گفت روز پنجشنبه هیأت های آمریکایی و روسی برای گفت وگو درباره برجام ملاقات می نمایند. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام 13 فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه شنبه 17 فروردین این گفت وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال گردد و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم ها و هسته ای تشکیل و آنالیز ها را انجام دهد. نتایج آنالیز های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز آدینه 20 فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت های برای تنفس و مشورت به پایتخت ها برمی گردند و مقرر شد روز چهارشنبه 25 فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه 26 فروردین برگزار و مقرر شد که نشست های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه 28 فروردین ماه در وین برگزار گردید و در این چند روز رایزنی ها در سطوح کارشناسی و کارگروه ها ادامه داشت. آخرین نشست هم روز سه شنبه 31 فروردین ماه در وین برگزار و هیأت های توافق کردند که در هفته آینده (این هفته) دوباره گفت وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه برگزار گردید و در صورت لزوم نیز مجددا نشست برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1617

به "گفت وگوهای ایران و 1" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفت وگوهای ایران و 1"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید