باورنکردنی است! اما این بستنی به هیچ وجه آب نمی شود!

به گزارش کولو، بستنی آب نشدنی!

بستنی یکی از محبوب ترین خوردنی های جهان است و کمتر کسی است که از بستنی خوردن خوشش نیاید. هیچ چیز به مقدار یک بستنی خوشمزه و لذیذ در تابستان نمی چسبد. اما مسئله ای که به ویژه در هوای خیلی گرم با آن روبرو هستیم آب شدن بستنی است. در هوای داغ تابستان ممکن است تازه شروع به بستنی خوردن کرده باشید اما یکدفعه بستنی آب می شود و تالاپ روی زمین می افتد! آب شدن بستنی یکی از کابوس هایی است که همیشه موقع بستنی خوردن داریم. اما دیگر نگران نباشید! چون یک نوع بستنی خاص و البته خوشمزه اختراع شده که به هیچ وجه آب نمی شود! این بستنی آب نشدنی را در گرمای داغ تابستان می توانید با خیال راحت بخورید و عجله ای هم برای خوردنش نداشته باشید. با خبرنگاران همراه باشید.

باورنکردنی است! اما این بستنی به هیچ وجه آب نمی شود!

داستان از یک زلزله آغاز شد!

آب شدن بستنی یک از معضلات همیشگی از زمان اختراع بستنی بوده است. خوشبختانه تیمی از مهندسین ژاپنی راهکار هوشمندانه ای برای این مشکل پیدا کرده اند. چیزی که اختراع این بستنی را عجیب تر کرده است داستان پیدایش آن است: داستان تولید این بستنی از شش سال پیش و زمانی سونامی و زلزله مهیب ژاپن آغاز شده است!

مرکز تحقیقات توسعه بیوتراپی در شهر کانازاوا ژاپن نوع خاصی از بستنی یخی یا پاپسیکل را اختراع کرده اند که در اوج گرمای داغ تابستان هم آب نمی شود! اما مگر می شود بستنی در گرما آب نشود؟ چه رازی پشت این بستنی عجیب وجود دارد؟ این محققین اعلام کرده اند که راز آب نشدن بستنی در استفاده از پلی فنول هایی است که از توت فرنگی استخراج شده است!

در واقع، جالب است بدانید که این موضوع خیلی اتفاقی کشف شد! در سال 2011 زلزله و سونامی مهیبی ژاپن را در نوردید و خسارت های زیادی به مزارع و زیرساخت های شهری وارد کرد. این بلایای طبیعی خسارت های زیادی به صنعت کشاورزی و به ویژه مزارع توت فرنگی اطراف وارد کرده بود. کشاورزان به دلیل خسارتی که به محصولاتشان وارد شده بود و نمی توانستند محصولاتشان را بفروشند. محققین ژاپنی برای کمک به کشاورزان تصمیم گرفتند از یک قناد حرفه ای درخواست کنند با استفاده از پلی فنول توت فرنگی ها نوع جدیدی از کیک و شیرینی را تهیه کند.

با این حال، این قناد مشهور دائما گلایه می کرد که به محض اضافه کردن پلی فنول توت فرنگی های آسیب دیده، خامه و کرم سفت می شود. این گزارشان به دست تومیهیسا اوتا، استاد داروسازی دانشگاه کانازاوا رسید و ناگهان جرقه ای در فکر این استاد شکل گرفت: این خاصیت می تواند در تهیه غذاهای آب شدنی مثل بستنی بسیار موثر و کاربردی باشد!

اوتا در مصاحبه ای با یک روزنامه ژاپنی اینطور می گوید: پلی فنول مایع ویژگی های خاصی دارد که در برابر آب و روغن مقاوم است، به همین دلیل اگر در تهیه بستنی یخی استفاده شود می تواند شکل و ظاهر محصول را تا مدت زمانی بسیار طولانی حفظ کند.

بستنی کانازاوا

به این ترتیب، بستنی آب نشدنی اختراع شد! در این بستنی از پلی فنول توت فرنگی استفاده می شود و این بستنی ها در برابر گرمای داغ و نور خورشید تا زمانی بسیار طولانی می توانند مقاومت کنند. در حال حاضر بستنی آب نشدنی در اطراف کانازاوا که معمولا در تابستان دمایی بالاتر از 28 درجه سانتیگراد دارد فروخته می شود و به هیچ وجه آب نمی شود! محققین ژاپنی حتی مدعی شده اند که بستنی آب نشدنی در برابر حرارت سشوار هم تا مدت زمانی طولانی می تواند مقاومت کند و آب نشود! این بستنی را به خاطر شهر زادگاهش، بستنی کانازاوا هم می نامند! به دلیل استقبال گسترده از بستنی آب نشدنی چندی نگذشت که در شهرهای دیگر ژاپن مثل توکیو و اوزاکا هم این بستنی در معرش فروش قرار گرفت.

موضوع خیلی جالب در مورد این بستنی این است که به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت دیگر لزومی ندارد که حتما در یخچال نگهداری شود! بنابراین در فروشگاه هایی که این نوع بستنی فروخته می شود می توانید بستنی آب نشدنی را روی استندهای تبلیغاتی هم ببینید! مقاومت بالای بستنی آب نشدنی در برابر حرات به حدی است که حتی اگر حرارت مستقیم فندک را روی این بستنی بگیریم پس از مدتی تنها کمی نرم می شود و باز هم تا آب شدن کامل فاصله دارد!

البته در سایر نقاط دنیا هم تلاش هایی برای تولید بستنی آب نشدنی اجرا شده و اولین بار نیست که چنین کاری انجام می شود. چند سال پیش یک پارک موضوعی برای تبلیغ و جذب بازدیدکننده بیشتر به هرکس که به این پارک می آمد بستنی آب نشدنی می داد. بستنی دیگر یک خوراکی بچگانه و بی اهمیت نیست و تیم های مختلف دانشمندان در حال توسعه و توسعه علم بستنی سازی دارند! مثلا تحقیق جدیدی در یک مجله علمی چاپ شده و نشان می دهد که بر خلاف باور عموم، افزودن اندازه بیشتر چربی و خامه به بستنی به هیچ وجه باعث خوشمزه تر شدن آن نمی شود. در واقع، در جریان این تحقیق معین شد که افراد قادر نبودند تفاوت بستنی ها را تشخیص بدهند و به نظرشان هردو یک طعم و مزه را می داد.

منبع: iflscience.com

منبع: الی گشت
انتشار: 7 فروردین 1401 بروزرسانی: 7 فروردین 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2001

به "باورنکردنی است! اما این بستنی به هیچ وجه آب نمی شود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورنکردنی است! اما این بستنی به هیچ وجه آب نمی شود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید