با 7 تا از بهترین ترشی های ایران آشنا شوید!

به گزارش کولو، ترشی یکی از چاشنی های محبوب ایران و به طور کلی خاورمیانه است. انواع ترشی را می توان در کنار غذاهای ایرانی سرو کرد.

با 7 تا از بهترین ترشی های ایران آشنا شوید!

ترشی یکی از چاشنی های محبوب ایران و به طور کلی خاورمیانه است. انواع ترشی را می توان در کنار غذاهای ایرانی سرو کرد. انواع مختلف ترشی وجود دارد که با مواد اولیه گوناگونی درست می شوند. جالب است بدانید که استان های مختلف ایران، ترشی های مخصوص به خود را دارند. فرایند تولید ترشی باعث می شود سبزیجات را با قرار دادن در آب نمک یا سرکه به مدت طولانی تری نگهداری کرد. مصرف ترشی در کنار غذا باعث هضم بهتر غذا می شود. پزشکان نیز توصیه کرده اند در کنار غذاهای گوشتی بهتر است از ترشی استفاده کرد، زیرا که از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند. در ادامه به بعضی از بهترین ترشی های ایران اشاره کرده ایم.

ترشی مخلوط، شناخته شده ترین ترشی ایرانی

شاید شناخته شده ترین ترشی ایرانی، ترشی مخلوط باشد. ترشی مخلوط در شهرهای مختلف تقریباً به یک شکل درست می شود و فقط ممکن است بعضی از ادویه ها بنابر سلیقه افراد متفاوت باشد. در این ترشی به طور معمول گل کلم، هویج، خیارشور و گاهی کرفس وجود دارد.

ترشی بادمجان، مخصوص دوستداران بادمجان

ترشی بادمجان یکی دیگر از ترشی های محبوب ایران است. این ترشی طرفداران بسیار زیادی دارد. خیلی از کسانی که علاقه ای به بادمجان ندارند با استفاده آن در ترشی مسئله ای ندارند و به این ترتیب می توانند از خواص آن بهره مند شوند. استفاده ازترشی بادمجاندر کنار غذاهای مجلسی ایرانی مانند زرشک پلو با مرغ یا انواع خورشت بسیار رایج است. ترشی بادمجان از نظر ظاهری اندازهی شبیه به دلمه بادمجان است؛ زیرا که اندازهی داخل آن را خالی کرده و با مواد مختلفی مانند سبزی های معطر، هویج و سیر و موارد دیگر پر می کنند و آن را درون سرکه قرار می دهند. در میان سبزی های معطر ممکن است از گلپر هم به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده استفاده شود. گلپر از کپک زدن ترشی جلوگیری می کند.

ترشی لیته، از بهترین های تند

ترشی لیته نیز از دیگر چاشنی های ایرانی است که در آن بادمجان وجود دارد. ترشی لیته را در استان های مختلف ایران به روش های مختلف درست می کنند. به طور مثال ترشی لیته در جنوب ایران معمولا تند است و از فلفل زیادی در آن استفاده می شود. ترشی لیته شمالی با بادمجان کبابی درست می شود و به آن نازخاتون نیز می گویند. در ترشی لیته از بادمجان، هویج و سبزی های معطر استفاده می شود. این ترشی نیز به همراهغذاهای اصیل ایرانیسرو می شود.

سیرترشی، دوست صمیمی دیزی سنگی

سیر ترشی یکی دیگر از ترشی های پرطرفدار ایرانی است. این ترشی دارای خواص بالایی است و همچنین یک آنتی اکسیدان قوی به شمار میرود. سیر ترشی از بروز سکته قلبی نیز جلوگیری می کند و برای پوست مفید و دارای فسفر، منیزیوم، آهن و پتاسیم فراوان است. سیر ترشی خانگی نسبت به مدل کارخانه ای آن خواص بیشتری دارد. از دیگر فواید سیر ترشی می توان به ویتامین های B و C اشاره کرد. ویتامین B موجب کارکرد مناسب روده می شود. همچنین فسفر موجود در آن برای تقویت حافظه مؤثر است.

ترشی فلفل سبز، مجذوب کننده و پرخاصیت

افرادی که به چاشنی های تند علاقه مند هستند، ترشی فلفل سبز بهترین انتخاب برای آن ها است. البته ترشی فلفل سبز همیشه تند نیست؛ زیرا که می توان فلفل های سبز شیرین را با فلفل تند جایگزین کرد. مصرف این ترشی در کنار غذاهای دریایی مانند سبزی پلو با ماهی بسیار رایج است. فلفل سبز تند دارای ویتامین C فراوان است. ویتامین C در بدن باعث ایجاد آنتی اکسیدان می شود. همچنین فلفل سبز تند تولید کلاژن و پروتئین در بدن را تحریک می کند. کلاژن برای پوست و استخوان، رگ های خونی و بافت ها بسیار مفید است. این ترشی بر تقویت سیستم ایمنی بدن نیز تأثیر بسیار دارد.

ترشی کلم قرمز، خوش رنگ و لعاب ترین ترشی ایران

ترشی کلم قرمز به عنوان چاشنی در کنار انواع کباب استفاده می شود. البته در کنار دیگر غذاها نیز مصرف می شود. اما معمولا از آن به عنوان دورچین غذا یا برای تزیینات استفاده می شود. این ترشی علاوه بر طعم بی نظیر، دارای رنگ بسیار زیبایی است که در کنار باقی غذاها بسیار خوش رنگ به نظر می آید. گاهی برای خوش رنگ تر شدن ترشی از آب لبو استفاده می شود. در کلم قرمز دو ماده بسیار مفید به نام لوتئین و زئاکسانتین وجود دارد. این دو ماده برای بهبود سلامت چشم ها مؤثر بوده و به طور طبیعی از شبکیه چشم در برابر اشعه های ماورای بنفش محافظت می کنند. همچنین اندازه بالای ویتامین K موجود در کلم قرمز برای سلامت استخوان ها مفید است.

ترشی 7 بیجار

ترشی هفت بیجار از مجذوب کننده ترین ترشی های ایرانی است. این ترشی به دلیل آن که در آن از 7 میوه، هفت ادویه و هفت سبزی استفاده شده است و مخصوص شهر بیجار است به این نام نام گذاری شده است. قدمت این ترشی به بیش از 150 سال می رسد. در این ترشی گل کلم، سیب زمینی، لوبیا سبز، فلفل سبز تند، بادمجان و خیار استفاده شده است. همچنین در آن چند نوع سبزی معطر مانند ترخون، مرزه، نعنا، جعفری و گشنیز وجود دارد.

در پایان پیشنهاد می کنیم سری به وب سایت اسنپ فود بزنید. در این وب سایت می توانید علاوه بر سفارش هر نوع مواد غذایی، از رستوران های مشهوری همچونشعبات رستوران هانی، شعبات رستوران سیب و رستوران های مشهور دیگر به صورت آنلاین سفارش غذا داده و درب منزل تحویل بگیرید.

منبع: کجارو
انتشار: 15 خرداد 1401 بروزرسانی: 15 خرداد 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2055

به "با 7 تا از بهترین ترشی های ایران آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 7 تا از بهترین ترشی های ایران آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید