در هرمزگان چه غذاهایی بخوریم؟

به گزارش کولو، غذاهای هرمزگان

استان هرمزگان با شرایط اقلیمی خاصیش غذاهای متنوعی دارد و اگر در سفر خوردن غذاهای محلی را دوست دارید در این ناحیه غذاهای خوشمزه ای انتظارتان را می کشد. با رفتن به جنوب ایران، سفری خاطره انگیز و خوشمزه را تجربه می کنید چون این استان با آب و هوا و ویژگی های اقلیمی خاص غذاهای خوشمزه ای دارد که تنوع آن ها بینظیر است. احتمالا برایتان جالب است که بدانید در هرمزگان از ادویه های هندی زیاد استفاده می گردد و غذاهای این ناحیه از غذاهای هندی تاثیر زیادی گرفته است. رفتن به هرمزگان تجربه ای فرق دارد در این سفر به غیر از تماشا شهرهای تماشایی و مردمی مهمان نواز، غذاهایی متنوع را امتحان می کنید که نمونه آن ها در شهرهای دیگر ایران پیدا نگردد. بعلاوه بلیط هواپیما بندرعباس را برای سفری آسان و سریع بخرید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با تعدادی از غذاهای هرمزگان آشنا شوید.

در هرمزگان چه غذاهایی بخوریم؟

نان چم چمو

احتمالا در سفر به قشم نام نان چم چمو را می شنوید، نانی محلی و خوشمزه که بیشتر در هنگام صبحانه خورده می گردد و با طرز پخت آسانش از نان های پرطرفدار منطقه محسوب می گردد. این نان که به نان تخم مرغی معروف است با موادی مثل تخم مرغ، آرد، شکر و روغن درست می گردد.

زیبون

زیبون به خاطر داشتن سیب زمینی سرخ شده هواداران زیادی دارد و در این غذا هم مثل بیشتر غذاهای جنوبی از ماهی استفاده می گردد. بعد از اینکه ماهی ها حسابی با ادویه و فلفل مزه دار شد در روغن سرخ می گردد. در همین حال در ظرفی جداگانه سیب زمینی های خلالی بزرگ سرخ می شوند. به سراغ گوجه فرنگی می رویم، آن ها رنده و با پیاز تفت داده می شوند. در آخر در کف یک قابلمه، نان محلی پهن می گردد و همه این مواد روی نان ریخته می شوند و همراه برنج دم می کشند.

موفلک

اگر دوست دارید در سفر به قشم به غیر از جاذبه های دیدنی آن طعم غذاهای این ناحیه را هم بچشید موفلک را امتحان کنید،؛ غذایی محلی که فقط در قشم درست می گردد و برای پخت آن گندم یا جوی پرک شده را آنقدر برشته می نمایند تا به رنگ قهوه ای دربیاید. در ظرفی جداگانه پوست و استخوان ماهی مخصوص جنوب کاملا جدا و با پیاز تفت داده می گردد. بعد از آماده شدن ماهی آن را با گندم دم می نمایند و روی مواد مقداری ادویه و تخم گشنیز می ریزنند.

سوراغ

سوراغ یک نوع خورشت بندری است که به همراه غذاهای دیگر خورده می گردد. برای درست کردن این غذا موادی مثل ماهی مومغ، خاک سرخ جزیره هرمز، پوست نارنج و نمک را به مدت 10 روز در ظرف دربسته قرار می دهند تا حسابی غلظت پیدا کند.

بلالیت

از غذاهای مقوی و خوشمزه که در بوشهر و بندرعباس درست می گردد و بیشتر هنگام صبحانه خورده می گردد. برای پختن این غذا از ماکارانی، گلاب، هل،روغن، شکر و یا شیره خرما استفاده می گردد گاهی هم برای اینکه عطر و رنگ برترین پیدا کند به آن زعفران اضافه می گردد.

هوارى

هواری از آن غذاهایی است که با داشتن ادویه های تند و تیز و ماهی به خوبی از ویژگی های جنوبی بودن برخوردار است! برای درست شدن این غذا در ابتدا انواع سبزیجات خوش عطر مثل شمبلیه، گشنیز و شوید را به همراه پیاز و سیر سرخ می نمایند. در همین حین ماهی ها هم برای سرخ شدن به این سبزیجات اضافه می گردد. بعد از پاشیدن ادویه های تند و زردچوبه در آخر برنج را به همراه این مواد دم می نمایند. برای درست کردن این غذا گاهی به جای ماهی از میگو استفاده می گردد که آن هم خوشمزه و پرطرفدار است.

مالوکی

خیلی از گردشگران دوست دارند در سفر به شهرهای نو شیرینی های خوشمزه آن ناحیه را امتحان نمایند. اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید حتما در این استان سراغ شیرینی مالوکی را بگیرید. این شیرینی سنتی با ماست، پودر قند، آرد و تخم مرغ درست می گردد. برای تهیه این شیرین بعد از درست کردن خمیر آن را به شکل دایره های کوچک در روغن سرخ می نمایند و در آخر هم برای اضافه کردن طعم شیرین، آن را در پودر قند غوطه ور می نمایند.

ترشی انبه

حتی ترشی های این ناحیه هم با دیگر نقاط ایران فرق دارد در اینجا ترشی انبه از ترشی های پرطرفدار است. برای درست شدن این ترشی به غیر از انبه از مود دیگری مثل تمبر هندی، زردچوبه و رب گوجه فرنگی هم استفاده می گردد. در آخر بعد از ترکیب این مواد آن ها را مدتی در ظرف دربسته پر از سرکه می خوابانند تا آماده گردد.

مهیاوه

این غذای معروف هرمزگان در واقع نوعی سس است . برای درست کردن آن از ماهی موتو تند و شور استفاده می گردد. این ماهی، خشک شده و به شکل پودر در می آید و با موادی مثل خردل، گشنیز و فلفل ترکیب و به آن نمک و آب اضافه می گردد تا به شکل مایعی روان در بیاید. این مایع در ظرفی دربسته به مدت حدود یک ماه زیر آفتاب گذاشته می گردد و همراه برنج و نان و گاهی هم صبح ها به جای پنیر خورده می گردد. البته به خاطر طعم تند و تیزی که دارد نمی توان آن را زیاد خورد.

نان توموشی

در قشم این نان محلی و نازک با سس مخصوص درست می گردد این نان که بیشتر وقت ها با مهیاوه خورده می گردد با موادی مثل تخم مرغ و پنیر درست می گردد.

ماهى برشته یا کباب ذغالی

برای درست کردن این غذاهای محلی قشم از انواع ماهی های خوشمزه جنوب استفاده می گردد. برای تهیه این ماهی، شکم ماهی خالی و با موادی مثل ادویه، سبزیجات معطر و پیاز پر می گردد.

دوپیازه میگو

این غذا در جزیره قشم درست می گردد و برای پخت آن از موادی از میگو، رب، ادویه و پیاز استفاده و با برنج یا نان خورده می گردد.

برنج دیشو

در این غذا که در واقع ترکیبی از برنج و ماهی است برای خنثی شدن طبع سرد ماهی از شیره خرما استفاده می گردد و برنج به همراه شیره خرما دم می کشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1986

به "در هرمزگان چه غذاهایی بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در هرمزگان چه غذاهایی بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید