برترین جاذبه های دیدنی آتن در یونان ، تصاویر
به گزارش کولو، آتن در مقایسه با جزایر روستایی یونان حس ازدحام و بی قراری را به نمایش می گذارد اما این شلوغی را با جاذبه های فرهنگی خیره کننده اش جبران می نماید. آکروپلیس، موزه باستان شناسی استثنایی شهر، کلیساهای بیزانسی خیره کننده و پیاده راه های افسون گر این شهر، هر گردشگری را وسوسه می نماید تا در یک تور آتن گردی شرکت کند. در ادامه به جاذبه های دیدنی آتن را معرفی می کنیم، شاید مقصد بعدی سفر شما باشد!
سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.
آکروپولیس
آکروپولیس مهم ترین محوطه باستانی دنیای غرب به تعداد می رود. پارتنون برجسته ترین بنای این محل است که همانند دیده بانی بر بلندای شهر آتن نگهبانی می دهد و از هر گوشه شهر نمایان است. بناهای یادبود و سنگ های مرمر پنتلیک معابد آکروپولیس در خورشید نیمروزی می درخشند و با فرونشستن آفتاب، آرام آرام، رنگ عسلی به خود می گیرند و دگربار، شب هنگام، تابناک و درخشان بر فراز شهر جلوه گر می شوند.
این بناهای الهام بخش همانند دروازه پروپلیا (Propylea)، معبد ارختیون (Erectheion) و معبد آتنا ، الهه پیروزی، فقط بقایای رنگ و رو باخته ای از شهر پریکلس، سیاستمدار آتنی هستند که از هیچ کوششی برای ساخت این شهر دریغ نکرد. بعدازآنکه تمامی بناهای آکروپولیس در نبرد سالامیس، به وسیله ایرانیان به تلی از خاکستر بدل شد، پریکلس عزم خود را برای بازسازی شهر به کار بست. او آکروپولیس را به شهری از معابد تبدیل کرد که سرآمد شهرهای یونان باستان قلمداد می شود.
تنها چیره دست ترین هنرمندان، معماران، پیکرتراشان و برترین مصالح، شایسته شهری بودند که به پیروان آتنا تعلق داشتند. انسان ها برای نخستین بار در دوران نوسنگی یعنی 3000 -4000 سال قبل از میلاد مسیح در آکروپولیس مسکن گزیدند.
اولین بناهای یادبود در دوره میسنی ها (Mycenaean) ساخته شد. مردم تا اواخر قرن ششم قبل از میلاد در آکروپولیس زندگی می کردند اما در سال 510 قبل از میلاد پیشگوی معبد دلفی این نقطه را قلمرو خدایان گفت. آکروپولیس در سال 1987 در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. بیشتر مجسمه ها و حاشیه های تزیینی به موزه آکروپولیس انتقال یافته اند و کپی های گچی جای آن را گرفته اند.
پارتنون
پارتنون (Parthenon) نماد شکوه یونان باستان و برجسته ترین بنای آکروپولیس به تعداد می رود. پارتنون به معنای خانه باکره به آتنا، ایزد بانوی قدرت و اعتبار شهر، پیشکش شده است. ساخت این بنا که بزرگ ترین معبد دوریکی یونان محسوب می شود، 15 سال طول کشید و در سال 438 بعد از میلاد، برای جشن پاناتنائیک (Panathenaic) به اتمام رسید.
طراحی پارتنون بر فراز بلندترین نقطه آکروپولیس به وسیله ایکتینوس و کالیکراتس به دو منظور انجام گرفت؛ اول اینکه محلی برای استقرار مجسمه بزرگ آتنا باشد که به وسیله پریکلس دستور ساخت آن صادر شده بود و دوم، به نام خزانه تازه بکار رود. در هر دو سوی انتهایی معبد 8 ستون و در طرفین آن 17 ستون شیاردار دوریکی وجود دارد.
شیارها و خطوط روی ستون با هنرمندی طوری حکاکی شده اند تا برای دستیابی به فرمی عالی و بی نقص، خطای دید ایجاد نمایند. فونداسیون بنا کمی مقعر و ستون ها اندکی محدب هستند تا هر دو راست به نظر برسند. این کار تحت نظارت پیکرتراش یونانی، فیدیاس انجام گرفت. فیدیاس روی جزییاتی ازجمله سه گوش بالای معبد و حاشیه زینتی اطراف آن که به رنگ های روشن و طلایی بود، کار می کرد.
متیوپ یا صفحه مستطیل شکلی که بالای ستون های سمت شرقی معبد وجود دارد، خدایان المپیا را در حال جنگ با غول ها به تصویر می کشد، درحالی که سمت غربی آن، تسئوس را در حال راهنمایی جوانان آتنی نشان می دهد تا با آمازون ها، قبیله زنان جنگجو، وارد نبرد شوند. متیوپ جنوبی، نزاعی را میان اهالی لپیت و قنطورس ها، موجوداتی با بدن اسب، در یک جشن عروسی به نمایش می گذارد و متیوپ شمالی تصویری از تاراج شهر تروآ را بازتاب می دهد.
بیشتر حاشیه زینتی داخل معبد که مرنام پاناتنائیک را نمایش می دهد، در اثر انفجار باروت عثمانی ها در سال 1686 و خمپاره ونیزی ها از میان رفت. بزرگ ترین قسمت معبد که بیش از 75 متر ارتفاع دارد، به وسیله لرد الجین به بریتانیا انتقال یافت و اکنون در موزه لندن نگهداری می شود.
سقف پارتنون مانند پروپلیا به رنگ آبی و ستاره های طلایی مزین شده بود. در انتهای شرقی آن، درون خانه مقدس (اتاقی داخل معبد) قرار داشت که تنها افراد خاص اجازه ورود داشتند. در این اتاق، مجسمه آتنا جای گرفته بود که تمام این معبد به خاطر او ساخته شده بود و یکی از عجایب دنیای باستان به تعداد می رفت. این پیکر به وسیله فیدیاس طراحی شد و در سال 432 پس از میلاد به اتمام رسید. در سال 426 میلادی، این مجسمه به قسطنطنیه انتقال یافت و دیگر اثری از آن پیدا نشد.
موزه آکروپولیس
موزه خیره نماینده آکروپولیس در دامنه جنوبی آکروپولیس نهاده شده است و گنجینه برجای مانده خود را در طی قرون به نمایش می گذارد. کلکسیون این موزه از دوره یونان باستان تا روم باستان را پوشش می دهد اما تمرکز ویژه آن بر آثار آکروپولیس در قرن پنجم قبل از میلاد است که اوج دستاوردهای هنری یونان در نظر گرفته می شود. این موزه لایه های تاریخی متفاوتی را از خرابه های باستانی واقع در زیرزمین ساختمان گرفته تا خود آکروپولیس آشکار می نماید که همیشه چشم انداز آن از پنجره های بزرگ از کف تا سقف موزه به چشم می خورد.
هنگامی که وارد موزه می شوید، کف شیشه ای بنا ویرانه هایی از یک محله باستانی آتن را به نمایش می گذارد. این خرابه طی حفاری های ساختمان کشف شد و به همان صورتی که بود، داخل موزه ادغام شد.
گالری دامنه های آکروپولیس در طبقه همکف، بالا رفتن از تپه مقدس را شبیه سازی نموده است. این نمایشگاه گلدان ها و پیشکش های نقاشی شده از پرستشگاه مقدس خدایان و بعلاوه اشیا به دست آمده در حفاری ساختمان ازجمله دو مجسمه نایک را در بر می گیرد؛ این دو مجسمه در نزدیکی درب ورودی موزه نهاده شده اند.
گالری آرکائیک (Archaic) در طبقه اول غرق در نور طبیعی است و مجسمه های زیادی را در خود جای داده است که اکثراً به آتنا پیشکش شده اند. به علاوه، این گالری شامل نمونه هایی چشمگیری از مجسمه های کره (kore) در قرن ششم می شود. کره مجسمه هایی از زنان جوان با موی بافته شده هستند که معمولاً انار، گندم یا سیبی در دست دارند. بیشتر این آثار از گودالی در آکروپولیس کشف شده اند، جایی که آتنی ها آن ها را بعد از نبرد سالامیس دفن کردند.
علاوه بر این، می توانید از پنج کاریاتید یا ستون های زن پیکر در این طبقه تماشا کنید که معبد ارختیون را راسخ نگه می داشتند. گالری پارتنون، باشکوه ترین قسمت موزه، در آخرین طبقه نهاده شده است. این گالری، اتاقی شیشه ای است که حاشیه زینتی معبد پارتنون به طول 160 متر را به نمایش می گذارد.
کرامیکوس
محوطه باستانی باشکوه و آرام کرامیکوس (Kerameikos) به نام سفالگرانی که در حدود 3000 سال قبل از میلاد در اینجا سکنی گزیده بودند، نام گذاری شده است. در قرن ششم قبل از میلاد، این مکان به گورستان تبدیل شد. سنگ قبرهای مرمرین آن، با تصاویری واضح از چهره ها و صحنه های آشنا حکاکی شده اند و حال و هوای زندگی باستانی را تداعی می نمایند.
این محوطه در زمان ساخت خیابان پیرئوس (Pireos) در سال 1861 به کشف رسید. هنگامی که وارد این محوطه می شوید، به سمت تپه ای کوچک بروید. راستای شما را از سمت راست تپه به سوی دیوارِ به جای مانده از شهری راهنمایی می نماید که به وسیله تمیستوکلس (Themistocles) در سال 479 قبل از میلاد ساخته شده بود. این دیوار به خاطر فونداسیون دو دروازه دیپیلون (Dipylon) و دروازه مقدس ویران شده است.
زائران شهر الئوسیس (Eleusis) در طول جشن الئوسیسی (Eleusian) از دروازه مقدس وارد آتن می شدند. در حقیقت این دروازه خاتمه راه مقدس یا ایئرا اودوس (Iera Odos) را نشان می داد. امروزه خیابان وسیعی به نام ایئرا اودوس در حوالی کرامیکوس وجود دارد که به غرب شهر الفسینا منتهی می شود.
در شمال شرقی محوطه، می توان بقایای دروازه اصلی شهر یا همان دیپلیون را دید، جایی که جشن پاناتنائیک شروع می شد. پمپیون (Pompeion)، مهم ترین بنای کرامیکوس، در میان این دو دروازه قرار داشت. شرکت نمایندگان جشن پاناتنائیک از پمپیون به نام رختکن استفاده می کردند.
یکی دیگر از مکان های تماشای این محوطه، خیابان مقبره است. این خیابان به مقبره بزرگان شهر آتن اختصاص داشت. شهروندان عادی در نواحی اطراف آن به خاک سپرده می شدند. سنگ قبرهای به جای مانده به موزه کوچکی درون محوطه یا به موزه باستان شناسی ملی فرستاده شده اند. بیشتر آنچه در اینجا می بینید نسخه های کپی شده آن ها هستند.
آگورا
زمانی منطقه آگورا قلب شهر باستانی آتن بود و کانون پرجنب وجوش فعالیت های اداری، تجاری، سیاسی و اجتماعی این شهر محسوب می شد. سقراط در همین مکان به توضیح فلسفه خود پرداخت؛ سنت پل در سال 49 بعد از میلاد به اینجا آمد تا مردم را به مسیحیت دعوت کند.
امروزه، این محوطه باستانی، استراحتگاه زیبایی است که شامل جاذبه هایی همانند معبد هفائستوس، موزه ای بی نظیر و کلیسای بیزانسی حواریون مقدس می شود. قدمت این کلیسا به قرن یازدهم باز می شود و با طرح های آجری مزین شده که تقلیدی از خوشنویسی کوفی عربی است. آگورا در گذشته به نام محلی عمومی در قرن ششم قبل از میلاد ساخته شد.
در سال 480 قبل از میلاد به دست ایرانیان از میان رفت اما تقریباً بلافاصله تتازه بنا شد؛ در زمان پرسیکل به اوج شکوفایی خود رسید و تا سال 264 بعد از میلاد به رشد خود ادامه داد؛ درنهایت به وسیله هرولی ها، قبیله ای از اسکاندیناوی، نابود شد. ترک های عثمانی اقامتگاه مسکونی در این محل ساختند اما به دست باستان شناسان بعد از استقلال تخریب شد. بعدها طی حفاری هایی که در این محل انجام گرفت، آثاری از دوره باستانی و نوسنگی به کشف رسید.
موزه بیزانس و مسیحیت
موزه بیزانس و مسیحیت در عمارت ویلا ایلیسیا (Villa Ilissia) نهاده شده است. قدمت این ساختمان به سال 1848 باز می شود و دارای تالارهای متعددی است. در تالارهای موزه که بیشتر آن ها در زیرزمین نهاده شده اند، می توان از آثار بی تعداد هنر مذهبی تماشا کرد.
این آثار بر اساس زمان های متفاوتی مرتب شده اند. در این تالارها می توانید شاهد تغییرات تدریجی آداب ورسوم باستانی به سنت های مسیحی و شکوفایی یک سبک بیزانسی بی همتا باشید. بعلاوه تندیس ها و نقاشی های دیواری ظریفی در این موزه به چشم می خورند.
باغ های ویلا در نزدیکی باغ لیسیوم ارسطو نهاده شده اند. این باغ ها، خرابه های باستانی همانند بخشی از کانال پسیستراتوس (Peisistratos)، متعلق به قرن ششم قبل از میلاد را در خود جای داده اند. علاوه بر بازدید از این موزه می توانید در کافه زیبایی که مشرف به باغ های عمارت است، استراحت کنید.
موزه بناکی
در سال 1930 آنتونیس بناکیس، پسر یک سیاستمدار، برترین موزه یونان را به یاد پدرش تاسیس کرد. موزه بناکی (Benaki) در سه طبقه، گنجینه ای بی عیب و نقص از آثار عصر برنز گرفته تا جنگ جهانی دوم را به نمایش می گذارد. در میان این آثار تندیس های باشکوه بیزانسی و مجموعه وسیعی از لباس های محلی یونان دیده می شوند.
علاوه بر این ها، اتاق های نشیمنی که به سبک بناهای مجلل مقدونی حکاکی و رنگ شده اند، در معرض دید عموم نهاده شده اند. بناکیس سلیقه بسیار خوبی در تشخیص زیبایی داشت. تنوع آثار به نمایش درآمده در این موزه، حتی در زمینه شاهکارهای یونان باستان، آن را به مکانی مجذوب کننده برای سلیقه های متفاوت تبدیل می نماید. ساعات بازگشایی دیرهنگام موزه یکی دیگر از مزایای آن محسوب می شود.
معبد المپیای زئوس
معبد المپیای زئوس ، در مرکز آتن نهاده شده است و روزگاری، بزرگ ترین معبد یونان شناخته می شد. از میان 104 ستون کورینتی آن به طول 17 متر و قطر 1.7 متر، تنها 15 عدد سالم به جای مانده اند. یکی دیگر از ستون ها بر اثر تندباد سهمگینی در سال 1852 بر زمین افتاد.
پیسیستراتوس (Pisistratus) ساخت این معبد را در قرن ششم قبل از میلاد شروع کرد اما به خاطر نبود بودجه از ادامه ساخت آن صرف نظر کرد؛ فرمانروایان مختلف، هر یک به نوعی در تکمیل آن نقش داشته اند اما درنهایت امپراطور هادریانوس در سال 131 میلادی، کار ساخت آن را به اتمام رساند؛ بنابراین ساخت این بنا درمجموع بیش از 700 سال به طول انجامید. هادریانوس از روی خودپسندی معمول خود، نه فقط مجسمه بزرگ الجثه از زئوس، بلکه مجسمه ای در همان ابعاد از خود ساخت و در مقابل آن قرار داد.
آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس
این آمفی تئاتر بزرگ در سال 161 میلادی به وسیله هردوس آتیکوس، یکی از سیاستمداران ثروتمند رومی، به یاد همسرش رگیلا ساخته شد. این بنا در سال 58-1857 حفاری و در دهه 1950 به طور کامل بازسازی شد. در طول تابستان و در زمان برپایی فستیوال آتن و اپیداروس اجراهای متنوعی در زمینه نمایش، موسیقی و پایکوبی در این سالن برگزار می شود.
علاوه بر این گه گاهی کنسرت های مجذوب کننده پاپ و رویدادهای دیگر در آن به اجرا در می آید. وقتی که در حال بازید از محوطه باستانی آکروپولیس هستید، با راستای روبرو خواهید شد که از بالای تفرجگاه یومنس (Stoa of Eumenes) به سمت غرب منتهی می شود و شما می توانید از بالای تپه ای به تماشای اودئون هرودس آتیکوس بنشینید. مسلماً از این فاصله، اودئون دنج و کوچک به نظر خواهد آمد؛ هرچند گنجایش پذیرش 5 هزار نفر را دارد.
آگورای رومی
آگورای رومی (Roman Agora)، بازار شهر آتن در دوران فرمانروایی رومی ها بود و در گذشته منطقه وسیع تری را در بر می گرفت. از پشت نرده ها می توان جاذبه های فراوانی را دید اما ورود به محوطه آگورا، ارزش نگاهی دقیق تر به دروازه آتنا آرکجتیس (Gate of Athena Archegetis)، سر در ورودی بازار، مسجد عثمانی و برج زیبا و نبوغ آمیز بادها (Tower of the Winds) در سمت شرقی محوطه را دارد.
این دروازه در حدود سال 10 پیش از میلاد، با بودجه ژولیوس سزار بنا شده و دارای چهار ستون دوریک است. در سمت راست ورودی می توانید به نمای کلی یک دستشویی عمومی باستانی نگاهی بیندازید که از 68 توالت تشکیل شده است.
در شمال بازار آگورا مسجد قرن هفدهمی فتییه (Fethiye) نهاده شده است. این مسجد بازسازی شده است و نمایشگاه های موقتی در آن برپا می شود. دیوارنگاری های داخلی مسجد به جز قسمت کوچکی در بالای دیوار پشتی، همگی از میان رفته اند.
کلیسای آگیوس دیمیتریوس لومباردیاریس
کلیسای قرن شانزدهمی آگیوس دیمیتریوس لومباردیاریس (Agios Dimitrios Loumbardiaris) در دامنه تپه فیلوپاپو (Filopappou) نهاده شده است. آگیوس دیمیتریوس شاید قدیمی ترین کلیسای آتن نباشد اما با وجود سقف چوبی، کف مرمرین و عطر ماندگار عود به طور حتم یکی از دوست داشتنی ترین کلیساهای این شهر است.
نقاشیِ دیواری بزرگی از سنت دمیتریوس، فضای درون کلیسا را زینت می بخشد که به سال 1732 باز می شود. ژست سنت دمیتریوس سوار بر اسب تقلیدی از تصاویر باستانی اسکندر بزرگ است. ناقوس ها و درب چوبی حیاط کلیسا که فضاهای ژاپنی را در فکر تداعی می نماید، کاری از معمار نوگرا، دمیتریوس پیکیونیس است. او بعلاوه از این سبک ظریف برای بازسازی دیوار بیرونی پشت کلیسا هم بهره برد.
این دیوار قطعه ای زیبا از کار با سنگ محسوب می شود. در سال 1648، در کلیسا معجزه ای رخ داد. ترک ها در آکروپولیس کمین نموده بودند و آماده شلیک توپ به عبادت نمایندگان در کلیسا بودند اما توپچی قبل از شلیک با صاعقه ای کشته شد و حاضران در کلیسا نجات یافتند؛ به همین علت این کلیسا لومباردیاریس یا توپی نام گرفته است.
موزه هنر سیکلدیک
اولین طبقه این موزه خصوصی بی همتا به تندیس هایی نمادین مرمری و کوچک سیکیلدی تعلق گرفته است و به 2 تا 3 هزار سال پیش از میلاد باز می شود. این آثار با داشتن شکلی ساده و ناب، الهام بخش بسیاری از هنرمندان قرن بیستم نظیر پیکاسو و مودیلیانی بوده اند. بیشتر این مجسمه ها با اینکه بسیار کوچک هستند، تأثیر بی میزان زیادی روی بیننده می گذارند.
البته یکی از این مجسمه ها تقریباً به بزرگی یک انسان است. بخش های دیگر موزه به آثار هنری یونان و قبرس تعلق دارد که از سال 2000 پیش از میلاد تا قرن چهارم میلادی را در بر می گیرد. درمجموع، در موزه سیکلدیک توجه زیادی بر روی کاربرد اشیا شده است. نمایشگاه طبقه چهارم، صحنه هایی از زندگی روزانه در تاریخ باستان، نام دارد و استفاده از این اشیا را در عکس هایی با صحنه های باستانی بازآفرینی نموده اند.
زمانی که احساس کردید، اطلاعات کاملی درباره تاریخ به دست آورده اید، می توانید عمارت مجاور را در مورد برپایی نمایشگاه هنر معاصر چک کنید. اگر نمایشگاهی در این ساختمان دایر بود می توانید به وسیله تونلی در کنار کافه دلپذیر و مدرن موزه در طبقه همکف، وارد ساختمان نمایشگاه شوید. بعلاوه در فروشگاه موزه هم هدایای شیکی به فروش می رسد.
طاق هادریان
هادریان، امپراطور رومی، علاقه بسیاری به آتن داشت. هرچند او سهم زیادی از این علاقه را صرف زنده کردن هنر کلاسیک در روم کرد اما شهر آتن را هم با معابد بسیار و پیشرفت های زیرساختی آراست. مردم آتن به نام قدردانی، این طاق بزرگ یا دروازه هادریان (Hadrians Arch) را در سال 131 میلادی از مرمر پنتلیک ساختند.
امروزه این بنا در کنار خیابان آمالیاس (Amalias)، یکی از شلوغ ترین خیابان های آتن، واقع شده است. در دوران حکومت رومی ها، طاق هادریان در مقابل جاده ای قرار داشت که به معبد المپیای زئوس منتهی می شد. سنگ نوشته های روی آن در ستایش از دوره ی تازه رومی حکاکی شده اند.
در حاشیه زینتی شمال غربیِ بنا نوشته شده است: این آتن است، شهر باستانی تسئوس. درحالی که در حاشیه جنوب شرقی این عبارت دیده می شود: این شهر هادریان است و نه شهر تسئوس. محتمل است این طاق، شهر را به دو قسمت باستانی و تازه تقسیم می نموده است.
استادیوم پاناتنائیک
استادیوم پاناتنائیک (Panathenaic Stadium) با ردیف های به هم چسبیده از جایگاه های مرمر پنتلیک درون یک دره و در نزدیکی تپه آردتوس (Ardettos) ساخته شد. این استادیوم باستانی که به استادیومی مدرن تغییر یافته است، دوستداران معماری کلاسیک و هواداران ورزشی را به سوی خود جذب می نماید. با دریافت بلیط می توانید از تور صوتی، نمایشگاهی کوچک درباره اولین مسابقات المپیک مدرن که بیشتر دارای تصاویر زیبا از مسابقات است و فرصتی برای گرفتن عکس بر روی سکوی برنده بهره ببرید.
این استادیوم در قرن چهارم قبل از میلاد بنا شد و در سال 1895 بعد از قرن ها بحث وجدل، یکی از خیرین ثروتمند یونانی، به نام جورجیوس آویروف آن را برای اولین دوره مسابقات تازه المپیک بازسازی کرد. شما می توانید تصویر جورجیوس را در سمت راست ورودی استادیوم ببینید که بر روی سنگ مرمر حکاکی شده است. این استادیوم گنجایش پذیرش 70 هزار تماشاچی را در اطراف زمین دوومیدانی خود دارد.
متأسفانه زمین دوومیدانی به میزان زمین های استاندارد مسابقات المپیک نیست؛ به همین علت، این استادیوم در مسابقات سال 2004 تنها برای رقابت های تیراندازی با کمان و خط خاتمه دو ماراتون مورداستفاده نهاده شد. امروزه هر از گاهی در آن کنسرت و رویدادهای عمومی برگزار می شود.
این استادیوم از ساعت 7.30 الی 9 پذیرای دوندگان صبحگاهی خواهد بود. اگر می خواهید چشم اندازی از بالای استادیوم داشته باشید، از درب ورودی خیابان ارشمیدس (Archimidous) به پارکی در همان حوالی بروید که چشم انداز کاملی از استادیوم را در برابر چشمان شما نمایان می سازد.
باغ ملی آتن
باغ های سلطنتی سابق که به وسیله ملکه آمالیا در سال 1838 طراحی شدند، امروزه به پارکی زیبا تبدیل شده اند. این پارک پناهگاهی پر سایه و خوشایند را در برابر گزند گرمای تابستان و شلوغی ترافیک ایجاد نموده است. در میان درختان باغ یک کافه، زمین بازی، استخری با مرغابی و لاک پشت و یک باغ وحش کوچک وجود دارد.
ورودی اصلی باغ ملی آتن در خیابان واسیلیسیس سوفیاس (Vasilissis Sofias) در جنوب مجلس نهاده شده است. بعلاوه می توانید از ورودی خیابان ایرودو آتیکو (Irodou Attikou) یا از ورودی ساختمان زاپیون در مجاورت باغ وارد آن شوید.
محله آنافیوتیکا
محله کوچک آنافیوتیکا (Anafiotika) در کنار دامنه شمالی آکروپلیس نهاده شده است و بخش مهمی از محله زیبای پلاکا به شمار میرود. در نیمه دهه 1800، اوتو، پادشاه یونان، معمارانی را از جزیره آنافی (Anafi) استخدام کرد تا کاخ تازهی برای او بسازند. این گروه از معماران، خانه های سفید مکعبی خود را به سبک معماری جزیره آنافی در این محله بنا کردند و آن ها را با گل های کاغذی بوگین ویلیا و شمعدانی های عطری آراستند.
امروزه در این ناحیه حدود 40 خانه نهاده شده است که با پیاده راهای باریکی به یکدیگر متصل شده اند. در سمت غرب محله، در بالای تپه، کلیسای متامورفِسیس (Metamorphosis) در خیابان تئوریاس (Theorias) نهاده شده است. در سمت شرق می توانید در کوچه پرپیچ وخم استراتونوس (Stratonos) قدم بزنید و در راستا خود از کنار درختستان دلپذیر زیتون عبور کنید.
موزه باستان شناسی ملی
موزه باستان شناسی ملی برترین مجموعه آثار عتیقهی یونانی را در ساختمان نئوکلاسیک بزرگ خود جای داده است. این موزه یکی از مهم ترین جاذبه های آتن محسوب می شود. این گنجینه هنر و تاریخ یونان آثاری همانند مجسمه، سفال، زیورآلات، دیوارنگاری ها و مصنوعات دستی را از دوره نوسنگی تا عصر کلاسیک و بعلاوه دوره بطلمیوسی مصر در بر می گیرد. نمایشگاه های این موزه به صورت زیبا و با تم خاصی ارائه شده اند.
برای شناخت و تحسین آثار گسترده این موزه، باید چندین بار از آن تماشا کرد اما آثار مهم و برجسته را می توان در عرض چند ساعت از نظر گذراند. بعلاوه نمایشگاه های موقتی در سطح جهانی در این موزه برگزار می شود.
منبع: گردشبان