دولت در 12 سال گذشته آهنگ توسعه مخابرات را کند نموده است

به گزارش کولو، به گزارش خبرنگاران به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، مهندس سلطانی در گفت وگو با شبکه خبر جوابگوی سوالات مجری برنامه درباره توسعه ارتباطات زیرساخت و چالش های پیش روی آن بود.

دولت در 12 سال گذشته آهنگ توسعه مخابرات را کند نموده است

انحصار مخابرات و توسعه زیرساخت

مهندس سلطانی در پاسخ به این بحث که ارتباطات به نوعی زیرساخت توسعه کشور محسوب می گردد، اما در بحث دیتا خصوصا در شهرهای بزرگ با مشکل مواجهیم و با وجود اعلام انحصار در مخابرات، بازهم مسائلی داریم، گفت: انحصار کلیدواژه ای است که زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، هدف ما و سیاست گذاران توسعه در زیرساخت و ارتباطات است. 10 سال قبل و همزمان با کشورهای دیگر جهان، سند راهبردی خودمان را تنظیم و بحث توسعه رو کلید زدیم و اکنون توسعه زیرساخت ارتباطات با فیبر نوری و FTTH را در دست داریم. سند راهبردی در مخابرات با یاری برترین مشاوران کشورهای پیشرفته صورت گرفته و هیچ نقصی ندارد.

وی در ادامه گفت: در کشورهای دیگری که پروژه توسعه ارتباطات را در دست دارند، دولت به آن ها یاری می نماید، مثلا در کشور آلمان در سال 2018 برای توسعه زیرساخت در بخشی دسترسی به FTTH، 2.7 میلیارد یورو یارانه اختصاص داده شد، در فرانسه تا سال 2025 هدف گذاری شده است کل مشترکین به فیبرنوری دسترسی داشته باشند و دولت یاریی 14 میلیارد یورویی داشت، در کره جنوبی و در همین بحث دولت حدود 39 درصد به مخابرات یاری نموده است. در 12 سال گذشته ما هیچ گونه حمایتی از طرف دولت نداشتیم، دولت هیچ یاریی به ما نمی نماید. در کشورهای دیگر هم مخابرات خصوصی است، ولی دولت به علت زیانده نشدن شرکت های خصوصی به آن ها یاری می نمایند.

مهندس سلطانی در ادامه شرح داد: شرکت مخابرات، چون به بخش خصوصی واگذار شده باید بخشی از عایدی را به دولت بدهد و در این 12 سال بابت سود سهام شرکت، سهام عدالت و مالیات 64 هزار میلیارد به دولت اعتبار دادیم. در همه جای جهان عایدی و هزینه تناسب دارند. غیر ازینکه دولت به ما یاری نکرد ما به دولت یاری کردیم. در این سال ها عددی حدود 40 هزار میلیارد هزینه حقوق و مزایا بود. حدود 104 میلیارد برای دولت آورده داشتیم، اما یاریی به ما نشد.

وی در مورد انحصار مخابرات اضافه کرد: برای عدم توسعه برای مخابرات از کلمه انحصار استفاده می گردد. در این 12 سال، در حوزه تلفن هیچگونه افزایشی در تعرفه ها نداشتیم. 20 هزار میلیارد تومان آورده ما اگر خرج توسعه می شد مشترکین بیشتری به باند پهن متصل می شدند و ما این مسائل رو نداشتیم.

پرداخت سود به سهامداران

مدیرعامل شرکت مخابرات در پاسخ به این سوال که شما به سهامداران سود پرداخت می کنید، اما چرا کاری برای توسعه نمی کنید، شرح داد: شرکت مخابرات سهامدار حقیقی و حقوقی دارد، اگر به سهامداران سود ندهیم، مردم انگیزه ای برای خرید سهام ندارند و سهام ما با مشکل رو به رو می گردد؛ بنابراین سهامداران کف سود رو دریافت می نمایند، علاوه بر این سودی که غیر از دولت سهامداران دریافت کنن عدد زیادی نیست که بگردد با یاری آن تحولی ایجاد کرد.

توسعه شبکه فیبرنوری در کشور

مهندس سلطانی درخصوص توسعه شبکه فیبرنوری و اینکه اکنون 175 هزار کیلومتر فیبرنوری داریم، اما هنوز در دسترس مردم قرار نگرفته است، گفت: موضوع سرمایه گذاری و توسعه نسبت مستقیم دارد، وقتی از ما حمایت نمی گردد و در بعضی از اقدامات جلوی ما گرفته می گردد، در نتیجه مشترکین دچار مشکل می شوند و نمی توانیم نوسازی کنیم. در تمام این 12 سال حمایتی از ما نشده و اعتبارات از ما گرفته شده است. دولت ماموریت های هزینه زا هم به مخابرات ابلاغ نموده است.

در سال 1394 دولت بحث هم کد سازی را به ما ابلاغ کرد، وقتی طرحی قرار است اجرای گردد، اگز کاهش عایدی به وجود بیاورد باید جبران گردد، در آن سال این کار برای ما 8 هزار میلیارد هزینه داشت و دولت هزینه ای را به ما نداد و ما از خودمان خرج کردیم.

وی در ادامه اضافه کرد: ما اگر این اعداد را داشتیم، مسلما الان فیبرنوری که 175 هزار کیلومتر است دوبرابر می شد و ما اکنون نزدیک منازل مردم بودیم و سرعت بالا را به آن ها ارائه می دادیم، ولی این پروژه ها مسائلی برای ما داشت و سرعت ما کند شد. سیاست ها مشکل ساز هستند. هدف ما توسعه است و مردم به سرعت بالا احتیاج دارند.

پروژه های دولت هزینه زا است

این مقام مسئول درباره اینکه قرار بود 5 میلیون پورت تا سال 1398اضافه گردد، اما اتفاق نیفتاد، گفت: سال 1398 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع شبکه دسترسی در شبکه ملی اطلاعات را به ما ابلاغ کرد. ما به علت اهمیت این موضوع، طرحی را ارائه کردیم، براساس طرح ما برای یک بازه زمانه 5 هزار میلیارد هزینه احتیاج بود. برای تامین هزینه طرح چند راه وجود داشت؛ اصلاح تعرفه های مخابرات، یاری سهامداران و فروش بخشی از اموال شرکت. چون توافق بین وزارت و سهامداران انجام نشد، این اتفاق رخ نداد و ما از سمت خودمان یک میلیون پورت را مهیا کردیم و تا پایان سال جاری 300 تا 400 هزار پورت دیگر اضافه خواهد شد. اگر به ما یاری و زیان دهی ما جبران گردد، توسعه شبکه زیرساخت ثابت اتفاق خواهد افتاد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1902

به "دولت در 12 سال گذشته آهنگ توسعه مخابرات را کند نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت در 12 سال گذشته آهنگ توسعه مخابرات را کند نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید