آشنایی با ستون باستانی تراجان رم ایتالیا

به گزارش کولو، ستون باستانی تراجان که در سال 113 میلادی نصب شده در میدان تراجان در شهر روم ایتالیا قرار داشته و یک بنای یادبود تزیین شده برای به تصویر کشیدن لشکر کشی دو ارتش امپراتور تراجان روم به داچیا (Dacia) یا رومانی امروزی می باشد. ستون باستانی تراجان پیش از بسیاری از آثار تاریخی روم ساخته شده و یک منبع ارزشمند برای به دست آوردن اطلاعات از ارتش رومیان در 2 هزار سال پیش می باشد. این ستون باقی مانده از امپراتوری رومیان، عشق به معماری و ماندگاری رویدادها را نشان می دهد که به منظور جشن دریافت پیروزی های نظامی و به افتخار رهبران روم ساخته شده است. خبرنگاران میخواهد تا در این مطلب شما را با ستون تاریخی تراجان به عنوان اثری باثی مانده از روم باستان آشنا نماید پس در تور ایتالیا با ما همراه شوید.

آشنایی با ستون باستانی تراجان رم ایتالیا

ساختار ستون باستانی تراجان

ستون باستانی تراجان 38 متر بلندی داشته و از 19 قطعه سنگ مرمر سفید استالیایی به شکل استوانه ساخته شده است. این ستون باقی مانده از روم باستان بر روی یک پایه 8 قسمتی قرار گرفته و در بالای آن نیز یک قطعه 2 قیمتی قرار گرفته است. در اصل مجسمه 4.8 متری امپراتور تراجان بر بالای این ستون بی نظیر ایستاده بوده اما در سال 1588 با مجسمه سنت پیتر جایگزین شد. ستون باستانی تراجان به احتمال زیاد توسط معمار دمشقی، آپولودوروس (Apollodoros) به عنوان یادبودی از پیروزی های امپراتور در لشگرکشی به داچیان در سال های 101 تا 102 میلادی و همچنین 105 تا 106 میلادی ساخته شده است. گفته می شود پس از مرگ امپراتور روم در سال 117 میلادی، خاکستر او در زیر پایه ستون باستانی تراجان دفن شده است.

صحنه های تصویر شده از لشگرکشی روم باستان

تصاویر نامنظم با حضور بیش از 2600 چهره که برجستگی کمی نیز دارند دور تا دور ستون حک شده است. تصاویر حک شده بر روی ستون تراجان بیش از 200 متر طول داشته و 155 صحنه کلیدی از مبارزات رومیان باستان در داچیا را به نمایش می گذارد. خود امپراتور تراجان در بسیاری از صحنه ها و موقعیت ها به عنوان رهبر ارتش، قضاوت نماینده در خصوص زندانیان و برگزار نماینده شوراهای جنگ حضور دارد. هر دو لشگرکشی به داچیا از پایه ستون شروع شده و در ادامه راستا رویدادهای مهم در طول این مبارزات را به نمایش می گذارد. هر کدام از صحنه ها به وسیله یک سپر و یا غنایم به دست آمده از پیروزی از صحنه بعدی جدا می شود.

ستون باستانی تراجان و جداسازی صحنه ها

بیشتر صحنه های شخصی در ستون باستانی تراجان به یکدیگر متصل می شوند اما گاهی اوقات نیز صحنه ها به وسیله چشم اندازی از مناظر، سنگ ها، درختان و حتی ساختمان ها که نشان دهنده تغییر در صحنه روایت شده هستند جدا می شوند. اشکال حک شده تقریبا دو سوم اندازه واقعی بوده و عمق در تصاویر ترسیم شده به خوبی به نمایش در آمده است. هرچند صحنه های روایت شده بر روی ستون باستانی تراجان همگی از یک جهت است اما معمار این اثر باقی مانده از روم باستان توانسته به خوبی تصاویر را به گونه ای در پشت هم نمایش دهد که بیننده تصوری سه بعدی از این تصاویر پیدا کند. گفته می شود ستون باستانی تراجان به عنوان اثری باقی مانده از روم باستان در اصل به شکل رنگی بوده و آثار آن تا قرن هجرهم میلادی وجود داشته است. ساخت این ستون تاریخی در میدان تراجان باعث شده تا تصاویر روی آن از هر دو کتابخانه یونانی و لاتینی که در دو طرف ستون قرار دارند قابل مشاهده باشد.

ساختار دیدبانی و پله های مارپیچی، اثری باقی مانده از روم باستان

زمانی که ستون به بخش های بالایی خود و قیمت زیر مجسمه می رسد، تصاویر حک شده بر روی آن نشان می دهد که زره های ارتش داچیان گرفته شده و چهار عقاب امپراتوری حلقه های گل پیروزی را در اختیار دارند. بر روی پایه ستون باستانی تراجان نیز یک کتیبه در قسمت جنوب شرقی آن با استفاده از حروف بزرگ 10 سانتی متری نوشته شده و نشان می دهد که این بنای تاریخی که اثری باقی مانده از روم باستان است، توسط مجلس سنا و مردم روم در سال 113 میلادی به افتخار امپراتور تراجان بنا شده است. در این کتیبه همچنین گفته شده که این بنای یادبود به گونه ای در این محل بنا شده سایت اطراف آن به عنوان میدان تراجان و ساختارهای مربوط به آن طراحی شود. در واقع از سوی دیگر ستون باستانی تراجان به عنوان ساختاری برای دیدبانی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. در بخش پایه ستون یک درب وجود داشته که به وسیله آن می توان به یک پله مارپیچ دسترسی پیدا کرد. این پلکان تا ساختار پایه مجسمه در بالای ستون امتداد پیدا می نماید. تمامی بخش های این راه پله مارپیچ از سنگ ساخته شده و 40 پنجره کوچک با فواصل منظم بر روی ستون تعبیه شده است. ساختار دیدبانی در ابتدا یک ریل فلزی داشته که تا 15 نفر می توانستند همزمان بر روی آن قرار گرفته و ساختمان های باشکوه روم را در تمامی جهات مشاهده نمایند.

الگوی ارزشمند ستون تراجان برای ساختارهای مشابه

ستون باستانی تراجان به عنوان اثری باقی مانده از روم باستان منبع ارزشمند اطلاعات می باشد. با نگاهی به این ستون مارپیچی می توان در خصوص ارتش روم، جزییات منحصر به فرد زره ها، کشتی ها، نیروهای نظامی و تدارکات در آن موقع به خوبی پی برد. ستون تراجان در واقع یک روایت اسطوره ای از لشگرکشی ها بوده و هنرمندان و تاریخ شناسان لزوما به جزییات رویدادها و صحت آن دقت نمی نمایند. هرچند بسیاری از صحنه هایی که در ستون تراجان قابل مشاهده است به وسیله منابع دیگر نیز تایید شده اند. علاوه بر این ستون که حتی در دوره روم باستان نیز مشهور بوده و تصویر آن بر روی سکه های تراجان نیز ضرب شده است، از آن در آثار تاریخی دیگری در روم باستان و قرون وسطی نیز الهام گرفته شده است. همچنین ستون ناپلئون در پاریس به نام وندوم (Vendôme) که در سال 1806 میلادی ساخته شده از ستون باستانی تراجان الهام گرفته شده و مبارزات نظامی امپراتور را به یاد می آورد.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 تیر 1398 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 171

به "آشنایی با ستون باستانی تراجان رم ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با ستون باستانی تراجان رم ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید