شرط عجیب برای صادرات تخم مرغ

به گزارش کولو، هفته گذشته معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی مغایر با قانون و مصوبه شورای قیمت گذاری، دستور به ممنوعیت صادرات تخم مرغ داد. اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در واکنش به این دستور دست به اقدام حقوقی زد.

شرط عجیب برای صادرات تخم مرغ

اقتصاد آنلاین، هفته گذشته معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی دستور به ممنوعیت صادرات تخم مرغ داد. این در حالی بود که در 12 اردیبهشت ماه جاری وزارت جهاد کشاورزی گفت، طبق مصوبه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، سیاست های نوی در حوزه مرغ و تخم مرغ اعمال می گردد. از جمله این سیاست ها، واگذاری امور فراوری و مسئولیت تنظیم بازار به تشکل ها بود. بعلاوه به اتحادیه استان ها اجازه داده شد پس از تأمین احتیاج تخم مرغ استان خود به صورت بلند مدت صادرات داشته باشند.

بر اساس این سیاست ها، وزارت جهادکشاورزی تنها در حوزه سیاستگذاری و نظارت بر اعمال سیاست ها در حوزه فراوری و قیمت ورود پیدا خواهد نمود.به اعتقاد کارشناسان؛ با توجه به سیاست های نو وزارت جهاد کشاورزی، معاون بازرگانی این وزارتخانه مصوبه شورای قیمت گذاری را نقض نموده است، ضمن اینکه، طبق قانون بهبود محیط کسب و کار اعلام یکشبه ممنوعیت صادرات تخم مرغ قانونشکنی محسوب می گردد.پس از این ممنوعیت، اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اتحادیه مرکزی مرغداران میهن به اقتصاد آنلاین گفت؛ درحال پیگیری حقوقی اقدامات مغایر با قانون معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی است.

امروز حمیدرضا کاشانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، به اقتصاد آنلاین اطلاع داد: با پیگیری های اجرا شده ممنوعیت صادرات تخم مرغ لغو شده است اما، شرطی برای لغو ممنوعیت صادرات مشخص شده که عملاً صادرات را متوقف می نماید.

وی شرح داد: شرط مشخص شده تعهد به پرداخت عوارضی است که مقدار آن در آینده مشخص خواهد شد، به عبارت دیگر، فراوریکنندگان و تجار باید متعهد به پرداخت عوارضی شوند که نرخ آن اکنون مجهول است و در آینده مقدار آن مشخص و ابلاغ می گردد.کاشانی معتقد است؛ نمی توان از فراوریکننده و تجار انتظار داشت برنامه ریزی فراوری و صادرات را بر اساس عدد مجهول عوارض انجام دهند.

وی اظهار کرد: با توجه به زیان سنگین صنعت مرغ تخمگذار و تهدید تداوم فراوری، دولت به جای اعلام عدد مجهول برای عوارض صادراتی باید آن را حذف یا به حداقل برساند.رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن یادآور شد: طی یکسال گذشته قیمت تخم مرغ در بازار به طور میانه 20 درصد زیر آخرین نرخ مصوبی بوده که، به وسیله سرپرست وزارت جهادکشاورزی ابلاغ شده است.کاشانی بر این باور است: در واقع با این شرط عملاً امکان صادرات تخم مرغ وجود ندارد و لغو مشروط صادرت تنها برای تخم مرغ های مانده در گمرک مؤثر است چراکه آن ها راهی جزء خروج از کشور به علت احتمال فساد ندارند.

منبع: فرارو
انتشار: 28 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1402 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2243

به "شرط عجیب برای صادرات تخم مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرط عجیب برای صادرات تخم مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید