شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست؟

به گزارش کولو، ممکن است در اولین لحظه ای که به فکر خرید خانه می افتید، به نما، محلی که ساختمان در آن واقع است، متراژ و دیگر ویژگی های یک خانه مطلوب بیندیشید. اما بهتر است با توجه به اتفاقات اخیر مانند زلزله یا پدیده های انسانی مانند گود برداری، که باعث تخریب دیگر ساختمان ها می شوند، از استحکام ساختمان نیز مطمئن شوید.

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست؟

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

شاید از خودتان بپرسید آیا می گردد از استاندارد بودن کیفی و استحکام اسکلت ساختمان اطمینان حاصل کرد؟ باید در پاسخ به شما بگوییم بله؛ با آنالیز شناسنامه فنی و ملکی ساختمان می توانید با خیال راحت خانه مورد نظر خود را خریداری کنید. در ادامه به شرح شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و چگونگی دریافت آن می پردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانید عبارت است از:

  • شناسنامه فنی ساختمان چیست؟
  • اهمیت داشتن شناسنامه فنی و ملکی ساختمان
  • تفاوت شناسنامه فنی و شناسنامه فنی و ملکی ساختمان
  • چگونگی دریافت شناسنامه فنی ساختمان
  • هزینه شناسنامه فنی ساختمان

شناسنامه فنی ساختمان چیست؟

شناسنامه فنی ساختمان، برگه هایی هستند که توسط وزارت مسکن و شهرسازی طراحی شده اند و اطلاعات فنی و مشخصات ساختمان از قبیل مشخصات مهندسین طراح، ناظر و مجری، مشخصات سازه، اطلاعات معماری، مشخصات دیوارها و نماها و غیره در آن ذکر شده است. به طور کلی تمامی ویژگی های عمومی ساختمان در آن ذکر شده است.

هدف از صدور این شناسنامه ارتقای سطح کیفی عملیات ساختمان سازی و هم چنین تضمین حقوق و برآورده شدن نیازهای خریداران است. این شناسنامه برای تمامی ساختمان هایی که مراحل قانونی ساخت را زیر نظر نهادهای مربوطه گذرانده اند صادر می گردد و در هنگام فروش در اختیار خریدار قرار می گیرد.

اهمیت داشتن شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست؟

برای آگاهی از مواردی مانند مشخصات فنی ساختمان، کاربرد آن و اخذ تصمیمات لازم برای استحکام اسکلت بندی یا ارتقای ساختمان، باید مدارکی وجود داشته باشد. به طور مثال زمانی که بخواهیم پس از چند سال ساختمان را نوسازی کنیم باید مواد به کار برده شده در مراحل ساخت که برای ساختمان استفاده شده اند را بشناسیم و این ها جز به وسیله شناسنامه فنی و ملکی ساختمان ممکن نیست.

هم چنین در شناسنامه فنی ساختمان کاربردهای آن ذکر شده است و از آنجایی که ممکن است وزن وارد شده به اسکلت ساختمان برای بعضی استفاده ها بیش از حد باشد و موجب نشست یا فرسودگی ساختمان گردد، از آن کارکرد صرف نظر می گردد. اما همه این ها بدون آنالیز شناسنامه فنی ساختمان ممکن نیست.

تفاوت شناسنامه فنی و شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست؟

درست است که شناسنامه فنی ساختمان و شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از نظر ظاهری و لفظی شبیه به هم هستند اما تفاوت هایی نیز دارند. یکی از تفاوت های بسیار مهم در زمان صدور این مدارک است. شناسنامه فنی در زمان صدور پروانه ساختمان و دیگری در زمان دریافت گواهی انتها کار صادر می شوند. در واقع شناسنامه فنی پیش از ساخت و شناسنامه فنی و ملکی پس از اتمام مراحل ساخت در اختیار نهادها و خریداران قرار می گیرند.

این مسئله در ساختمان هایی که به صورت پیش فروش به مشتری ها عرضه می شوند موضوعیت پیدا می نمایند. یعنی شناسنامه فنی از آن جهت که تمامی اطلاعات و جزئیات ساختمان را به شخصی که آن را پیش خرید نموده است قرار می دهد، بسیار مهم است. هم چنین محتوای آن ها نیز باهم فرق دارد. همان طور که پیش تر اشاره شد در شناسنامه فنی اطلاعات جزئی ساختمان درج می گردد اما در شناسنامه فنی و ملکی رعایت قوانین ایمنی و اصولی بودن مراحل ساخت تائید می شوند.

چگونگی دریافت شناسنامه فنی ساختمان

دریافت شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اجباری است. اما این امر درباره شناسنامه فنی ساختمان صدق نمی کند. تنها در صورتی که سازنده و شخصی که ساختمان را پیش خرید نموده است بخواهند برای اطمینان و آگاهی از مراحل ساخت درخواست شناسنامه فنی نمایند، می توانند به شهرداری مراجعه نموده و شناسنامه فنی ساختمان را دریافت نمایند.

البته شایان ذکر است که برای دریافت این مدارک باید تمامی مراحل دریافت پروانه ساخت را طی کنید زیرا شناسنامه فنی پس از صدور پروانه ساخت صادر می گردد. البته لازم به ذکر است از نظر قانونی این شناسنامه باید به رؤیت کسی که ساختمان را پیش خرید نموده است برسد و او با تائید این مدرک شرایط را بپذیرد.

هزینه شناسنامه فنی ساختمان

در واقع برای دریافت شناسنامه فنی ساختمان نیاز به پرداخت هزینه خاصی نیست و همان طور که گفته شد با مراجعه به شهرداری و درخواست این مدارک می توانید آن را در اختیار داشته باشید. اما برای دریافت شناسنامه فنی و ملکی ساختمان باید هزینه ای را بپردازید. هزینه های خدمات مهندسی ای که در قالب شناسنامه فنی و ملکی به ماک ساختمان ارائه می گردد بر اساس خدماتی که انجام می گیرد، که به پیشنهاد شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی به تصویب وزارت مسکن و شهرسازی می رسد در قالب ماده 37 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان دریافت می گردد.

منبع: هومینگ
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 970

به "شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید