تور ارزان روسیه: صدور ویزا بین ایران و روسیه تسهیل شد

به گزارش کولو، بخش دیپلماسی سفارت ایران در مسکو اعلام نموده که سند تسهیلات ویزا بین ایران و روسیه که با هدف تسهیل تردد اتباع دو کشور در جریان سفر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به تهران امضا شد، شرایط را برای تبادل هیئت های تجاری، علمی و فنی بین دو کشور آسان تر نموده است.

تور ارزان روسیه: صدور ویزا بین ایران و روسیه تسهیل شد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

طبق مفاد سند تسهیل ویزا از طرف جمهوری اسلامی ایران نهادهایی نظیر وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی ایران، اتاق های بازرگانی استانی، سازمان توسعه تجارت و کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی می توانند با صدور معرفی نامه برای هر فرد حقیقی و حقوقی بازرگان (شامل شرکت ها و صاحبان صنایع) معرفی نامه صدور ویزا به نمایندگی های کنسولی روسیه ارائه کند. از طرف روسیه نیز نهادهایی چون اتاق بازرگانی روسیه و اتاق های بازرگانی استان های روسیه، اتحادیه صنعتگران و کارفرمایان، سازمان اجتماعی کسب و کارهای کوچک و اتحادیه فراوری نمایندگان کالای روسیه می توانند برای تجار و صنعتگران این کشور معرفی نامه برای تسهیل صدور ویزا تهیه و به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران منعکس نمایند.

بعلاوه به موجب یکی از بندهای این سند به رانندگان کامیون ها و وسائط نقلیه که در فعالیت تجاری دخیل هستند، ویزا کثیرالمسافره داده می گردد. برای معرفی این افراد از طرف ایران، اتحادیه شرکت های حمل و نقل بین المللی (ایتسا) و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و از طرف روسیه اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده ای (آسماپ) این رانندگان را معرفی می نمایند.

در بخش دیگری از این سند آمده است:

سفارت خانه های ایران و روسیه و سرکنسولگری های آن ها می توانند نسبت به صدور ویزا چند بار ورود با اعتبار یک سال برای افرادی که شامل یکی از گروه های معین شده در متن سند باشند، اقدام نمایند به شرطی که دریافت نماینده ویزا قبلا یکبار طی سال های گذشته ویزا یکبار ورود به کشور میزبان را اخذ نموده باشد. سفارت خانه ها و سرکنسولگری های دو کشور مجاز به صدور ویزا 5 ساله هم خواهند بود. سفارت خانه ها و سرکنسولگری های دو کشور از زمان دریافت مدارک، باید طی حداکثر 3 روز کاری نسبت به صدور ویزا اقدام نمایند. این زمان برای ویزا چند بار ورود 10 روز است.

بعلاوه دفترچه های ملوانی برای نخستین بار به عنوان مدرکی معتبر مانند گذرنامه شناسایی شده و خدمه کشتی های دو کشور که دارای گذرنامه یا دفترچه مذکور باشند، در انجام وظایف خود، یعنی برای ورود به بنادر کشور مقابل (که قبلا اعلام نموده اند) و اقامت موقت نیازی به ویزا ندارند. اگر خدمه کشتی ها بخواهند به نقاطی خارج از محدوده کشتی محل توقف مسافرت نمایند باید ویزا دریافت نمایند.

بعلاوه مطابق سند مذکور برای کلیه دانش آموزان، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها در هر دو کشور صرفاً درخواست کتبی دانشگاه یا موسسه میزبان یا حتی کارت دانشجویی یا گواهی ثبت نام، به منزله ادله کافی برای صدور ویزا محسوب می گردد. علاوه بر این افراد و گروه های فرهنگی و هنری از هر دو کشور با درخواست کتبی نهاد میزبان می توانند ویزا دریافت نمایند. طبق یکی از بندهای سند مذکور، افراد، تجار و صنعتگران از هر استان ایران و روسیه که دارای سند خواهرخواندگی هستند با درخواست کتبی شهردار یا استاندار می توانند ویزا دریافت نمایند. به علاوه گردشگران دو کشور از طریق تورگردانان مستقر در کشور میزبان مبادله می شوند و تقاضای ویزا آن ها نیز به این صورت ارائه می گردد.

از سوی دیگر طبق مفاد این سند اتباع ایران و روسیه که مدارک معتبر مسافرتی شان مفقود شده است با معرفی نامه سفارتخانه ها و سرکنسولگری های دو کشور به مراجع ذیربط، خاک کشور پذیرنده را ترک خواهند کرد. مجوز خروج برای این افراد رایگان خواهد بود. از سوی دیگر اتباع دو کشور که بنا به شرایط استثنایی و اضطراری نتوانند در مدت زمان اعتبار ویزا، خاک کشور مقابل را ترک نمایند، حق تمدید ویزا به صورت رایگان برای مدت لازم را دارند. تشخیص شرایط استثنایی و اضطراری به عهده مقامات ذیصلاح دو کشور است.

از دیگر مفاد سند مذکور این است که اتباع ایران و روسیه می توانند علاوه بر سفارتخانه ها و سرکنسولگری های دو کشور، به نمایندگی های سیاسی و کنسولی ایران و روسیه در سایر کشورها (کشورهای ثالث) مراجعه و مطابق با مفاد این سند ویزا دریافت نمایند.

منبع: ایسنا

منبع: کجارو
انتشار: 29 دی 1400 بروزرسانی: 29 دی 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1928

به "تور ارزان روسیه: صدور ویزا بین ایران و روسیه تسهیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان روسیه: صدور ویزا بین ایران و روسیه تسهیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید