غار دانیال از جمله غارهای آبی و رودخانه ای ایران است

به گزارش کولو، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر گشته، غار دانیال از جمله غارهای آبی و رودخانه ای ایران است.

غار دانیال از جمله غارهای آبی و رودخانه ای ایران است
بیشتر بخوانیدغار آبی دانیال مازندران | دیدار با خفاش های خواب آلود

غرب مازندران به علت جاذبه های بی نظیر طبیعی و محصور در مثلث دریا، جنگل و کوه یکی از مهمترین کانونهای فعالیت ایرانگردی و بهشت توریستی در کشور محسوب می گردد که به گفته کارشناسان هر چند هنوز خیلی از این جاذبه ها آنطور باید ناشناخته مانده است.

غار دانیال سلمانشهر واقع در شهرستان عباس آباد یکی از این منظره ها بی نظیر توریستی است که برای اهالی غرب استان مازندران مجذوب نماینده و تماشا آن خاطره انگیز است، ظرفیتی طبیعی که می تواند سالانه پذیرای میلیون ها توریست داخلی و خارجی باشد که باید برای این اثر طبیعی برنامه ریزی اصولی اندیشید.

به گفته، توریستان غار دانیال برای هر بیننده ای خاطره انگیز است. این غار دارای یک شبه دالان اصلی به طول تقریبی یک هزار و 500 متر و عرض تقریبی پنج متر است که با پیج و خم های فراوان و گذر از از دالان های تنگ و باریک پرآب و حوضچه های کوچک ادامه دارد.

سقف زیبای آن آمیخته به مواد آهکی و رود جاری و منظره دلفریب در این غار سبب شده تا بسیاری این غار را با غار علیصدر همدان مقایسه نمایند. این غار از چشمه ها و حوضچه های بسیار زیبا برخودار است و هوای آن در تابستان بسیار خنک و زمستان بسیار گرم است.

وجود استالاکتیت و استالاک میت های فوق العاده زیبا و به رنگ قهوه ای از جمله شاخصه ها و منظره ها مجذوب نماینده و منحصر بفردی را به این اثر طبیعی بخشیده که در نوع خود بی نظیر است.

طبق گفته های کارشناسان امر، بیشتر غارنوردان تا به امروز توانستند تا حدود سه کیلومتری عمق این غار پیش بروند و هنوز انتهای آن بر کسی معین نشده است ولی غارنوردان طول آن را 6 هزار متر تخمین زده اند که ضروری است شناسنامه آن تکمیل و در اختیار توریستان قرار گیرد.

دهانه این غار همجوار روستای دانیال سنگی بوده و برای ورود به آن باید حدود سه متر پایین رفت. در درون غار علاوه بر جاری بودن آب، سقف منقش به منظره ها طبیعی و بسیار زیبا جاذبه های آن را دوچندان نموده است، هوای خنک و و دلپذیر داخل غار بخصوص در فصل گرم سال امکان حضور ساعتهای متمادی توریستان را در درون آن فراهم می سازد.

عرض غار دانیال و آب جاری در آن بگونه ای است که چهار قایق می توانند در کنار هم حرکت نمایند. به گفته بعضی از مسئولان منطقه، سالها قبل صحبت از احیای غار دانیال سلمانشهر به میان آمده بود که باید برای توسعه و معرفی بیشتر آن برنامه ریزی لازم به خصوص راه دسترسی آن اتخاذ گردد.

غار دانیال با جاذبه های طبیعی و ورزشی فراوان بهشت غارنوردان و طبیعت گردان نام گرفت و ورزشکاران زیادی آرزوی عبور از تونل این غار را در سر می پرورانند. آب غار دانیال از چند چشمه کوچک تامین می گردد که آب این چشمه پس از پیوستن به یکدیگر رود کوچکی را تشکیل می دهند و در طی مسیر این غار آب جاری است. از این رو آن را غار رودخانه ای ایران نامیدند.

دمای هوای داخل غار دانیال حدود 23 درجه سانتیگراد و دمای آب چیزی در حدود 17 درجه است و این دما در تمامی طول سال بطور تقریبی ثابت است که به گفته مسئولان امر، در تمام فصول سال میتوان از این غار تماشا کرد اما برترین زمان بازدید فصل بهار و تابستان است.

در مازندران غارهای زیادی با قدمت بالا وجود دارد که از مهمترین آنها میتوان به غار هوتو و کمربند اشاره نمود که براساس آثار کشف شده، انسانهای اولیه در آن زندگی می کردند. در غرب مازندران نیز به علت وجود بستر های آهکی، غارهای آبی زیادی به مرور زمان شکل گرفتند و هر یک زیبایی های خاص خود را دارند و غار آبی دانیال بعد از غار قوری قلعه، دومین غار بزرگ رودخانه ای کشور است.

تعریض و آسفالت راه دسترسی، احداث کمپها و استراحتگاه های مقرون به صرفه قیمت و ایجاد امکانات رفاهی به گفته جمعی از توریستان ضرورتی است که باید برای غار دانیال برنامه ریزی گردد و مهیا کردن موارد یاد شده بطور قطع می تواند توریستان و غارنوردان داخلی و خارجی بیشتری را به خود جذب کند.

این غار در روستای دانیال قرار گرفته است. فاصله این غار از تهران 225 کیلومتر است. توریستان می توانند پس از گذشتن از منطقه متل قو خود را به میدان بلوار سلمانشهر برسانند. روستای دانیال که نام غار هم از آن گرفته شده، تنها پنج کیلومتر با مرکز شهر سلمانشهر فاصله دارد. بعد از آن باید پیش از رسیدن به شیب مسیر، جاده فرعی سمت چپ وارد شده و تا آخرین ویلا به رانندگی ادامه دهید تا به بخش پیاده روی مسیر غار برسید. آنگاه با تماشا این جاذبه خاطره خوشی از سفر برای خود به یادگار بگذارید.

محمد امین دهنوی، یکی از اهالی روستای دانیال با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی بیشتر برای معرفی این جاذبه کم نظیر طبیعی سلمانشهر گفت: بسیاری از مسافران بویژه در تعطیلات سالانه منجمله عید نوروز برای تماشا از این غاز به این روستا می آیند و از جاذبه های متحیر می شوند.

دهنوی اضافه نمود : این غار ظرفیت طبیعی است که برای منطقه درآمدزایی و اشتغالزایی دارد اما لازمه تحقق این مهم فراهم کردن تهیه نقشه راه برای توریستان است.

وی با بیان اینکه غرب مازندران مملو از جاذبه های طبیعی بکر است که بهشت توریستان محسوب می گردد، گفت: بیشتر توریستان در ایام تعطیلات نوروزی و تابستان به این منطقه می آیند که برنامه ریزان امر باید از ظرفیت حضور مسافران نهایت بهره را ببرند.

غار دانیال در کنار برخورداری غرب مازندران از سواحل هموار و ماسه ای، همجواری جنگل، کوه و دریا و وجود چشمه های آب معدنی و آبشارهای زیبا، جلوه ای از زیبایی های کم نظیر طبیعی این خطه از ایران اسلامی است که از اقصی نقاط کشور عزیزمان از آنها تماشا می نمایند.

سیمین نصری، یک اصفهانی که در شهر سلمانشهر مغازه دارد و به گفته خودش مسافر همیشگی این دیار است، گفت: جاذبه های غرب مازندران آنقدر زیبا و دلفریب است که هر مسافری را به خود جذب می نماید، چون جنگل و دریا و کوهستان این منطقه در کمترین نقاطی از جهان وجود دارد.

این بانوی اصفهانی تماشا غار دانیال را برای مسافران این خطه لازم می داند، یادآور شد: نکته ای که باید مسئولان شهرهای غرب مازندران بیشتر توجه نمایند، این است که مدیران این منطقه باید ترافیک سرسام آور آن را با زیبایی طبیعی آن مدیریت بیشتری نمایند و پیش بینی لازم را از هم اکنون برای انبوه مسافران داشته باشند.

وی پیرامون اینکه غار دانیال از جمله غارهای آبی و رودخانه ای ایران است، توضیح داد: جاذبه های طبیعی غرب مازندران از دیدگاه بسیاری از توریستان مامن دنج و آرام برای سفر و سکونت بوده و به همین دلیل هر مسافری هر سال این منطقه را برای سفر خود انتخاب می نماید.

نصری بر تهیه و ارائه بروشور معرفی آثار طبیعی و تاریخی منطقه به مسافران و توریستان تاکید نمود.

بطور کلی غارها دارای قابلیت چندگانه هستند و گاه به عنوان بانک اطلاعاتی در ابعاد زمین شناسی، دیرینه شناسی و باستان شناسی و گاهی هم به عنوان مکانی برای جذب توریستان عمل می نمایند. به اعتقاد کارشناسان، یکی از آن غارهایی که در جذب توریست می تواند تاثیرگذار باشد، غار دانیال است.

این کارشناسان می گویند عدم اطلاع رسانی و تبلیغات در شناساندن این جاذبه طبیعی برای توریستان داخلی و خارجی و سرمایه گذاری نکردن در جهت تقویت زیرساختها عوامل مهم در مغفول ماندن ظرفیت های بزرگ توریستی نظیر این غار است.

استاد رشته توریستی دانشگاه های غرب مازندران و شرق گیلان، غار دانیال سلمانشهر اثر بی بدیل ژئوتوریسم در غرب مازندران دانست و گفت: این غار ظرفیتی کم نظیری است و از نظر زمین توریستی دارای ارزش بسیار عالی است.

محمدرضا اورمزدی اضافه نمود: شبیه این غار را در غرب مازندران از جمله در شهرستان رامسر با عنوان یاغی لوکا در منطقه ایلمیلی این شهرستان داریم که غارنوردان هر 2 آنها را تا به امروز کاوش ننموده اند.

وی گفت: هر ساله تورهای توریستی برای تماشا غار دانیال برگزار می گردد که به خاطر مسائل راه دسترسی آن به نتیجه نمی رسد که باید برای این مهم فکر اساسی اتخاذ گردد.

وی توضیح داد: این غار از نظر زمین شناسی و هم از نظر اهمیت توریستی متاسفانه سالها است رها شده و می طلبد دستگاه های مثل زمین شناسی، هیات کوهنوردی و غارنوردی کشور و وزارت میراث فرهنگی پای کار بیایند و حتی برای آن پروژه تعریف نمایند، چرا که مخاطب خاص خودش را دارد.

اورمزدی افزود: باید غار دانیال را مثل غار علیصدر همدان یک پروژه سرمایه گذاری ببینیم بدین معنی در غار علیصدر یک شرکت سیاحتی آمده آنجا را برای رفاه حال عموم توریستان تجهیز کرد. البته در غار دانیال علاوه بر آن نیز مباحث زیست محیطی رعایت گردد.

جواد اصلانی، فرماندار عباس آباد گفت: غار دانیال سلمانشهر از توابع این شهرستان یکی از جاذبه های طبیعی کم نظیر این شهرستان غرب مازندران است.

اصلانی توضیح داد: همه برنامه ریزی های لازم برای پذیرایی مسافران و توریستان تعطیلات نوروزی در این شهرستان فراهم شده است.

فرماندار عباس آباد گفت: سواحل زیبای این منطقه همانند طبیعت بکر و رویایی آن برای مسافران و توریستان مجذوب نمایندهیت زیادی دارد و پیش بینی می گردد مسافران و توریستان زیادی در تعطیلات نوروزی به این شهرستان سفر نمایند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به ظرفیت های فراوان توریستی و وجود مواهب طبیعی و خدادادی در این استان گفت: پیش بینی می گردد در ایام تعطیلات نوروزی سال جاری 20 میلیون مسافر و توریست وارد استان گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 11 اسفند 1401 بروزرسانی: 11 اسفند 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2214

به "غار دانیال از جمله غارهای آبی و رودخانه ای ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار دانیال از جمله غارهای آبی و رودخانه ای ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید